Gå till innehåll

MH/T5


Keller

Rekommenderade inlägg

Jag har lite lösa funderingar på att byta ut min belysning (Razor 180W) och har då tänkt att man kanske skulle gå tillbaks till "the basics", dvs MH, gärna i kombination med T5:or. 

 

Är det feltänkt? Giesemann Infinity verkar ganska estetiskt tilltalande t ex. Det kanske finns andra märken som är bättre förvisso. 

 

Led kan man ju dra ner styrkan på. Hur gör man om man köper en MH/T5 ramp? Bara kör på och så får korallerna ha ett litet survival of the fittest race?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls feltänkt. Många gillar lösningen att fixa sitt egna ljus med led å att det ej värmer akvariet och att man slipper byta ljuskälla.

Jag är inne på detta med att byta till Mh och T5. Värmen kan man lösa, bara på av med ljuset men kör man då med t5 så kan man ju variera med dessa å ändå få ett bra ljus optimalt med ett hemma bygge med led, Mh och T5

Geisemann är fortfarande den snyggaste rampen som görs tycker jag. Så skulle skulle gärna ha en 2xmh och 4xt5

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller bara MH! Så slipper man de två källorna man inte vill ha med dålig färgblandning respektive tråkigt visuellt ljus. :-)

 

Det är ju MH man vill ha, med sitt kraftiga och kompletta spektrum och sin starka enskilda ljuspunkt som ger skuggorna och livet till karet man vill uppleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...