Gå till innehåll

måste ha hjälp!


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Hej gjorde rent skummaren för några dagar sen. när jag sedan skulle sätta på den var inget sig likt.

det är en aqua medic turboflator multi 1000. Det som händer är att när jag sätter på den så fyller den koppen på på ca 20sek. kommer även ut väldigt mycket luft från retur rören. har haft isär pumpen igen mm men ingen skilnad.

nån som vet vad detta kan bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det som är felet på min nått krångel med pumpen. Den blir normal igen när jag håller för ca halva fingret där den suger så den tar in för mycket vatten i skummaren. måste ha kommit bort nån grej när jag gjorde rent den me hittar ej vad det kan vara. Finns det nån sida med som har skisser över pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem löste det med att sätta en strypventil på luftslangen, tar jag bort denna så suger den för mycket luft å blir en massa bubblande bara. Mina kontroll tappar står nästan helt stängda (8) sätter jag dessa på helt öppet så får jag bara en nivå som är det samma som nivån inne där pumpen sitter. För att höja nivån i skummaren så stänger jag helt enklet lite på kontroll tappen men har läst vidare att man får reglera detta med att höga upp matarpumpen. Är det för mycket vatten ovan insuget på pumpen så orkar den ej trycka upp så mycket vatten som den skall. stänger jag då dessa tappar så får jag en bra nivå i skummaren. Har lyckats att få ett bra kontinuerligt skummande inte för vattningt eller för torrt. Får se hur länge detta håller.

Antar att jag gör fel med att stänga regler tapparna så mycket och att behöva sätta en regler kran på luftsuget för att få det bättre. Kanske kan vara nått med att jag både har en venturi munstycke innan pumpen och en needelweel men det var ändå så här som det var med från orginal. Ända jag gjort är att bytt ut min Oceanrunner 2500 mot en aquabee 2000/1

manualen på simmontorp stämmer ej alls med den jag har kanske jag har en nyare modell...

Så du kanske skall testa som jag att strypa lite på luften? eller höja upp pumpen så den är närmare vattenytan. kanske är så att den ej orkar suga med sig luften. Skall visst ha nått sammband med dessa båda ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...