Gå till innehåll

Pulserande Xenia - liten uppgradering


Keller

Rekommenderade inlägg

Tack tack. Vänliga ord är alltid mycket uppskattat. =)

Xenian är väldigt snygg. Funktionsmässigt verkar allt funka kanon. Jag har ett vinande från returpumpen men det tror jag försvinner när den är "inkörd". I övrigt är det helt tyst från överrinningen. Min ATO har en slang på ca 40 cm så den räcker inte. Sumpen är för hög eller vad man ska säga. Jag ska ta och köpa en ny slang på väg hem idag och försöka få ihop det ikväll. 

Jag verkar också ha lite svårt att få till en stabil temperatur, så där har jag inte fine tuning att göra. För att vara en så enkel grej så verkar det vara sjukt svårt att göra exakta termometrar och värmare. Jag har försökt hålla ca 25 grader i akvariet men en solig dag som igår så går temperaturen upp i akvariet. Jag var uppe i över 26 grader igår och när jag kollade i morse innan jag stack till jobbet (05:15) så var det 24,4 grader. För en stabil temperatur måste jag nog gå upp till 26 som standard... Eller kanske till och med 27. Helst hade jag ju haft det kallare dock. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, noterade igår att jag har direktsol om kvällarna i akvariet så det ska jag åtgärda. Det kanske gör temperaturen lite jämnare om inte annat. 

Testade att blanda första ballingdunken igår förresten. Attans va varmt vattnet blev! Är det normalt? Jag vågade ju inte ens blanda dunk 2 och 3 bara därför. 

Sen kommer nog en miljard frågor om vilka mängder som behöver tillsättas osv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du blandat till kalciumkloriden. Om du någonsin undrat vad det sk mirakelmedlen för att smälta is och snö på gångbanor består av så vet du nog svaret - kalciumklorid. Det skall bli varmt - de andra två är svalare

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, så det är bara den. Jag förstod att det var någon slags kemisk reaktion men det blev väldigt varmt så jag blev nästan lite orolig där ett tag. :)

Ska blanda de andra dunkarna idag och så mäta vattenvärden igen. Ska nog kolla det där programmet som man får en kod till i Balling Light också. Det kanske kan vara lite hjälp. 

 

Det är ingen som har gjort en snygg liten excel som man kan föra in mätvärden och vad man tillsätter förresten? Eller finns det något smutt program man kan köra? Skulle vilja ha allt dokumenterat på datorn helst. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef Doser? Då ska jag kolla upp det direkt. Tack så mycket för tipset! 

IMG_1751.JPG

Det blir inget vidare bra foton när blåljuset dominerar och så speglar det sig i glaset, men ändå. Här är ena delen av revet. Bra att man kan sätta RW-8:orna på bakrutan som är svart och sen vinkla dem mot mitten. De blir inte så värst störande på det sättet. Jag funderar att höja den där lite o försöka få till vågläge för det är effektivt på att dra upp skräp har jag märkt. Skummaren får ut mycket mer när man drar på vågläge. 

IMG_1752.JPG

Min Convict Blenny har tagit andra revet i besittning och grävt ut precis allt som låg under stenarna. Han kan lyfta det här lite större gruset och verkar nöjd. 

IMG_1753.JPG

Världens största eremit i hela akvariet. Otroligt starka krabater måste det vara för det där skalet är massivt. =)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på inriktning och det lutar åt att det blir mestadels LPS i det här akvariet. Ja, förutom en pulserande Xenia förstås. Jag läser på guiden att min Razor inte duger för SPS så LPS blir nog bättre. Man kanske borde ha kört med svart korallsand istället för att sticka ut lite. Men men, jag är ganska nöjd med mitt grus och min Convict kan lyfta till och med de största "stenarna" så han känner sig nöjd också. 

Så LPS och några anemoner blir det nog framöver. Jag har blandat mina ballingdunkar nu så snart är jag igång med det också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag försökt få lite ordning på saker och ting. Bara lite småsaker som att sätta upp kontrolldosorna för mina streamers och försöka knöka in ballinggrejerna i skåpet osv. Hur fasiken får folk plats med allt? Det blir fort fullt. Mina refugiumdrömmar får kanske anstå för sumpen är nog inte stor nog. Om jag inte avdelar sumpdelen för världens minsta microrefugium kanske. Då måste väl skummaren så längst bak så att inte poddarna inte åker in i den. Men det blir ett senare bekymmer. 

IMG_1771.JPGIMG_1773.JPG

 

Jag köpte en Tunze 3155 av Alex här på forumet. Priset var för bra för att säga nej till så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med min Blau ATO som jag köpte för bara några veckor sen. Den funkar bra, men man vill ju helst ha Tunze ändå. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett besökt till vår nations hufvudstad i helgen resulterade i några koraller (Aqua Stockholm & Triton). Jag börjar inse att de som har ordentliga korallakvarium antingen har investerat ganska mycket pengar eller så har det växt som attans under lång tid. Eller ja, både och. Jag vill se att jag klarar av de här korallerna och får tillväxt innan jag fyller på med mer. Än så länge är jag en fiskmänniska först och främst. Hehe

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm så har det man fruktade kommit då. Flera, de flesta faktiskt, fiskar uppvisar begynnande vita prick. Antagligen orsakat av flyttstressen. Problemet är att jag inte har någon möjlighet till att sätta upp ett helt nytt akvarium för behandling, och ska jag få upp fiskarna måste jag riva upp allt på nytt. Det kommer gissningsvis vara ganska stressande det också. Jag har funderat lite på ozon men vet inte hur det funkar och det verkar vara lite krångligt. Sen säger ju min hjälte Ryan på BRS TV att det inte funkar så bra mot parasiter. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Chansa på att det går över av sig självt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag har en annan hjälte även om jag också kollar på Ryan ibland. :) Min heter Paul Talbot och driver Majestic Aquarium i Sydney.  Jag tycker han verkar ha bra koll.  Han säger att man kan sänka salthalten för att minska ansträngningen för fisken, det skall tydligen ha med att fiskens interna salthalt är lägre än vad vattnet har och att kroppen då inte behöver jobba lika hårt för att jämna ut det där. Lite slarvigt förklarat men om du vill kan du kolla detta klipp där han förklarar detta bättre:  

    

Dock så nämner han inte i just detta klipp hur mycket man skall sänka salthalten vilket han gör i något annat klipp som jag inte hittade nu när jag kort letade efter denna info. Men OM jag minns rätt så är det ner till ca 1.021 eller likande.  Men kolla upp det där innan du gör något ifall jag minns galet! :) 

Sen är det enligt mig alltid bra att lyssna på lite olika råd och "sanningar" i denna hobby och sedan försöka bilda sig en egen uppfattning som verkar låta vettigt och stämma överens med de egna obervationer och erfarenheter. Vad som fungerar i ett kar behöver inte fungera i nästa osv... ja, det där har du säkert redan koll på. :)

 

Hoppas det löser sig iaf.  

 

Ändrat av frepet
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Jag ska se om jag kan sänka salthalten lite. Jag har varit lite återhållsam med det pga skaldjuren. De ska tydligen inte vara så förtjusta i låg salthalt. Å andra sidan är ju inte 1.021 så extremt lågt så det ska de väl klara. 

Jag har blandat lite vatten för ett vattenbyte idag. Det blir det andra vattenbytet (ca 10%) sen nystarten. Frågan är om det är dumt för det stressar väl fiskarna lite men jag har lite fosfat från den nya stenen som jag vill få ut. 

En annan skum grej är att på morgonen ser fiskarna i stort sett friska ut för att sen på kvällen ha tydliga prickar. Kanske så är det så att den stressfria natten faktiskt gör skillnad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis är det mest stressrelaterat och då kan väl en sådan enkel sak kan hjälpa lite iaf. Jag vet att han pratat i flera klipp om hur man skall göra för att ha bäst chans och jag hittade ett till klipp där han nämner salthalten (1.020 eller lägre) iaf, men som du säger man får ju vara försiktig med tanke på andra akvariedjur också. Bifogar länk ifall du är intresserad.

Angående vattenbytet så kanske någon annan vet bättre, men jag skulle nog ha gjort ett för att se om det kan hjälpa ifall något värde påverkar negativt gällande stress osv. Men annars så börjar mina idéer sina så förhoppningsvis kan någon annan med mer erfarenhet än mig komma med tips och råd. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gobi och min sixline wrasse har överlevt tidigare utbrott (i ett tidigare akvarium) så det måste inte alltid betyda att allt dör. Så jag hoppas att det ska ge med sig. Men men, jag rapporterar väl hur det går. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina två överlevare har inte klarat den här omgången. Jag fick hjälpa min lille gobi över till andra sidan igår för han var väldigt illa däran och kunde knappt simma. Lite märkligt för innan dess har han varit en av de minst påverkade fiskarna. Jag kopplade in en liten ozon som jag har fått låna men det har inte hjälpt än i alla fall för idag när jag kom hem såg jag att min boxarräka kalasade på min lille sixline wrasse. 

Trist som fan. De här två fiskarna var de första jag köpte när jag började med salt och de har som sagt alltid varit pigga o glada. Gobi gillade att bita en så fort man stack händerna i akvariet för att göra nåt. Lite gulligt ju. 

Min kejsare och min ena kirurg har jag inga stora hopp om dessvärre. Min gula kirurg har inga synliga symptom men simmar omkring lite onormalt oroligt så han måste också vara drabbad. Går det riktigt illa så mister jag alla och då får det bli att börja om på ny kula efter 10 veckor eller vad det är. Ozonet är igång i alla fall och jag hoppas att det kan hjälpa lite. 

Sådana här motgångar gillar jag inte. Mina fiskar är jag väldigt förtjust i och vill att de ska ha det bra. Med tanke på det borde man kanske ha planerat in ett UVC - köp redan från början. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu fler förluster. Min vackra kejsare stod väl inte ut med kliande parasiter till sist och tog ett skutt ur akvariet på natten. Han hittades på golvet på morgonen av ungarna. Min  binotatus - kirurg hade dött samma natt. En av skunkclownerna har försvunnit och min convict blenny dog i sin grotta och är omöjlig att få upp. En mitraxkrabba verkar dock fast besluten att "städa". 

Så då återstår min gula kirurg och en skunk clown. Den gula kirurgen har inga prickar märkligt nog men clownen kommer nog inte att klara sig. Ozonet verkar hjälpa men det kom försent dessvärre. 

Så ja, nystarten blev väl inte precis som jag tänkt mig. Nu får det bli att bygga upp ett litet korallbestånd medans man väntar på att det blir säkert för fiskar igen. Kanske ska ta och köpa ett UVC också. Fan! om uttrycket tillåts. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, det känns lite som att det kvittar nu. Plöjt ner en attans massa pengar i min uppgradering så att ge upp finns inte på kartan men det känns så himla tråkigt att ha mist alla favvisfiskar. Jag får köpa koraller o lite mer räkor o sånt medans jag väntar på att akvariet är redo för fisk igen. Man får väl göra det bästa av en dålig situation liksom. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har de sista fiskarna lämnat in så nu är det bara att vänta ut parasitjävlarna och sen starta om. Hur lång tid tar det innan de dör bort utan värddjur? Jag måste väl fortsätta mata räkor osv för att hålla krypen i levande stenen igång gissar jag? 

Jag ska börja kolla på UVC i alla fall. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan vad tråkigt! Kul att höra att du inte ger upp iaf! Vet inte hur pass effektivt UVC egentligen är för att förhindra prick. Hört en del säga att man behöver komma upp i rejält stora anläggningar som drar igenom massvis med vatten för att det egentligen ska göra någon skillnad. Det bästa sättet att inte få prick i karet (eller annan skit) är en gedigen karantänrutin för nya inköp. Dock är det ju lite bökigt men man kan nog tjäna en hel del på det i längden.

 

Sen angående din belysning och sps! Det går absolut att ha sps med maxspect razor, har sett flera som kört det och haft sps framgångsrikt! Är det 120w-varienten du kör? Kanske inte blir lika bra tillväxt och utfärgning som med kraftigare ramper men växer och ser bra ut gör dom ändå! Sen om du känner att du vill öka ljusmängden så kan du lätt köpa till en t5-armatur och köra en egensnickrad hybridbelysning. Så om du vill ha sps så låt inte belysningen hindra dig! :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack. 

 

Nja det är 160W varianten som numera är 180W eftersom jag har uppgraderat ledplattorna. Jag tycker att rampen är snygg så det gör inte mig ett dugg om jag kan behålla den. Kanske ska prova lite SPS ändå då. De lär ju inte dö av ljusbrist, men tillväxten kanske inte bli så extrem. Det gör mig inte så mycket dock. 

 

Tänkvärt om karantän. Jag har inte riktigt tillstånd att få köra igång ett andra akvarium än från den bestämmande parten här hemma men man vet ju aldrig. 

 

En annan grej jag har tänkt på är att man kanske ska köpa sån där vätska att doppa nyköpta koraller i? Det var efter ett inköp av ett antal LPS pricksjukan drog igång. Inte för att jag vet om det kom in med dem men inte kan det skada att doppa koraller innan man slänger ner dem i akvariet. 

 

Jag har haft en vecka på mig nu att fundera på saker och ting. Jag kommer att köra på att bygga upp med lite mer koraller under en tid nu och sen blir det fiskar igen. Jag kommer inte att ge upp som sagt. Tvärtom ska jag planera omsorgsfullt för att få en så stabil och bra miljö/besättning som möjligt, både vad gäller koraller och fiskar. Säga vad man vill, men ett välskött friskt saltvattensakvarium är bland det vackraste och mest intressanta man kan ha hemma. But dont tell my wife that. Hehe

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer växa bra med den rampen! 

 

Karantän är ju riktigt smart att köra men det är ju just det att man ska dra igång ett extra akvarium och allt meck. Jag kör inte det pga platsbrist tyvärr men det gör ju att varje gång man köper något så är det lite nojigt. Nått att doppa koraller i tycker jag absolut du ska köra! Ingen aning om det funkar mot prick men däremot så tar det ju bort andra parasiter och otrevliga djur som plattmaskar mm.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej jag har väl inte sjukt mycket att rapportera. Akvariet är så tråkigt och öde utan fiskar så varje gång jag ser det blir jag nedstämd. Men det är ju som det är. Vattenvärden är lätta att hålla stabila och den läckande fosfaten jag har gnällt över verkar vara borta. Jag ska försöka köpa lite koraller snart. Tyvärr är man upptagen varenda helg verkar det som. Men men, så är det. Positivt dock med långhelg! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...