Gå till innehåll

Pros and cons - Chaetomorpha


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har sökt men finner ingen tråd om detta. Om någon har en specifikt länk till en tråd som tar upp ämnet så länka gärna.

Jag undrar vilka direkt nackdelar/faror det finns med att ha  Chaetomorpha i sump.

Kan den släppa tillbaka näringsämnen i vattnet vid t.ex. förökning eller stress?
Kan den växa "mot" ljuset om den ser ljus t.ex. genom ett retur-rör/nödavrinningsrör?
Flyter den iväg och sätter sig i pumpar utan insugsskydd?
Är den ljuskrävande i stor omfattning eller det räcker med mindre spots för att stimulera tillväxt?
Var i ordningen i följande sump rekommenderas placering: del 1, Fack för inkommande vatten, del 2, teknikdel (150 cm lång och 50 cm bred del med skummare, filter teknik osv) eller del 3, returfacket tillsammans med returpumpen?

/Andre.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chaeto är ganska snäll , och har vad jag vet ingen risk alls för att släppa näringsämnen så länge man trimmar den. Om den får lite ljus så kan den så klart dö och släppa tillbaka näringsämnen, men annars är den enkel. Jag har ett refugium på ca 30*40 cm2 yta där jag låter chaeton växa ovanför ett lager levande sten. Belysningen är röda LED 660nm och är ca 18W. Den är tänd 16h och släckt 8h på omvänt schema mot huvudkaret. I mitt kar kan Salifert varken hitta fosfat eller nitrat och jag skördar  ca 250gram alger i veckan. När jag väl bygger en riktig sump så kommer jag ha refugirt först ala Triton. Just nu har jag skummaren först, så vilket som funkar nog bra. Som skydd för pumpen har jag bara korallnät och det funkar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade cheaton löst i kammare 1 tillsammans med skummaren, funkar bra ett tag, men efter en tid så blir det lite skräpigt, det lossnar lätt växtdelar och man får skäl att rengöra skummaren lite oftare än nödvändigt. Så jag hade nog försökt isolera den lite, helst en egen kammare typ refugium, inte tillsammans med andra pumpar iaf.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Varför rött ljus? Jag har bara några billiga kina leddar liggandes och tänkte pröva med dem men är det risk för att ljuset kan ta död på dem om det är för starkt eller i fel våglängd?

Jag har möjlighet att lägga algerna i första facket (nedfallsfacket) eller i teknikfacket där skummare osv står eller i returfacket där returpumpen står... Det är om jag skall ha dem in i sumpen.. utöver det kan jag såklart ta påfyllnadsfacket till refugium men då får jag skaffa något annat att ha påfyllnadsvatten i.. alternativt ha algerna i en behållare utanför med cirkulation in till sumpen.. 

Vad låter bäst? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rött ljus är för att det prickar en av våglängderna som växter gillar. Man kan använda vitt också eller bara vanliga lågenergi lampor, men rött ljus är mest energieffektivt. På eBay finns en hel del lampor med rött och blått ljus som också funkar bra. När det gäller fack så ta det som ärmest praktiskt. En möjlig lösning är ju att ha dem i första facket om det är stort nog. Om de är tillsammans med pumpar så kan de ju åka in i dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med första facket är att jag har filtermattor på toppen för att förhindra saltläckage och får då inte ner något ljus :(

Om jag sätter algerna i påfyllnadsfacket och pumpar vatten från huvuddelen av sumpen över returfacket och så har avrinning tillbaka till returen från påfyllnadsfacket så förändras strukturen på sumpen. Teknikfacket är då det fack som blir den avdelningen där vattnet sänks när det avdunstar och det går ju inte. Då riskerar man ju nivån på skummare, pumpar och diverse filter som står där.. 

Någon som har förslag på hur man kan begränsa dem i huvudfacket? Kan man låta dem växa i någonting? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade på pumpen till returfacket så nu har jag en returpump som drar tillbaka vattnet till visningsdelen och så en pump som pumpar in vatten från returen till en avdelning med algerna och därifrån är det tillbaka genom en överrinning ner i returfacket igen. 

Kan det fungera vettigt tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On ‎30‎.‎04‎.‎2016 at 10:32, peterj66 sa:

Chaeto är ganska snäll , och har vad jag vet ingen risk alls för att släppa näringsämnen så länge man trimmar den. Om den får lite ljus så kan den så klart dö och släppa tillbaka näringsämnen, men annars är den enkel. Jag har ett refugium på ca 30*40 cm2 yta där jag låter chaeton växa ovanför ett lager levande sten. Belysningen är röda LED 660nm och är ca 18W. Den är tänd 16h och släckt 8h på omvänt schema mot huvudkaret. I mitt kar kan Salifert varken hitta fosfat eller nitrat och jag skördar  ca 250gram alger i veckan. När jag väl bygger en riktig sump så kommer jag ha refugirt först ala Triton. Just nu har jag skummaren först, så vilket som funkar nog bra. Som skydd för pumpen har jag bara korallnät och det funkar.


Peter.. Kunde du länkat mig till vilka lampor du har? Eller något bra förslag på vad man kan köpa? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...