Capote Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Intresserad! Har du märket på dessa plankton och kan man köpa detta här i Sverige? Tackar svärd:smiley9: . Om jag inte minns fel så tror jag capote kör med phyto-feast från drakfisken.MVH/ Andreas Nä, jag odlar zoo-plankton(Brachionus plicatilis) i en enkel planktonreaktor som jag beskrivit i tråden om min burk.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10170&page=8Jag matar zooplankton med Reeds koncentererad fryst phyto-plankton som jag köper från Akvarieudstyr i Köpenhamn. Den klarar sig ett par år i frysen och jag tinar småportioner som klarar sig flera veckor i kylen. Det går åt 1-4 ml/dag och förpackningen är på 1 liter.Jag tillsätter sedan i stort sett en liter zoo per dag till akvariet (jag låter ibland kulturen återhämta sig om jag skördat för hårt). Många tycker man skall sila av planktonen och tillsätta bara koncentratet för att inte tillföra nitrat, men jag har ju "omätbart" nitrat och det skadar ju inte att få i lite... med tanke på diskussionen i sprit- och socker-trådar. Jag får dessutom med lite phyto i burken också.Jag startade ursprungligen med plankton för att ge LPS, musslor, koraller utan zox e.t.c. bättre förutsättningar och det har jag kanske fått. Till min förvåning verkar det dock vara SPS som verkar gynnas mest av detta.... samt en del andra koraller, som t.ex. pectina, som jag aldrig lyckats med tidigare.Ett alternativ för den som inte vill odla lär vara DT Oyster-eggs (frysta; finns i Tyskland), men det har jag inte prövat själv.Ursäkta Andreas om jag snodde din tråd för svaret.
Andreas K Postat 2 maj 2006 Författare Postat 2 maj 2006 Det gör absolut inget. Det är bara roligt om någon skriver i min tråd, dessutom hade jag ju fel;) MVH/ Andreas
Draedon Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 läcker liten burk du har Andreas! Du har inga helbilder du vill dela med dig av?
Andreas K Postat 2 maj 2006 Författare Postat 2 maj 2006 Här kommer några helhetsbilder. Inte världens bästa men men.MVH/ Andreas
Andreas K Postat 4 maj 2006 Författare Postat 4 maj 2006 hoppas jag inte tråckar ut er med bilder på min hjärn korall , men jag är bara tvungen att lägga ut lite bilder på den när MH,n har slocknat. Lyckades få skapliga bilder med hjälp av kvällssolen.Fashinerande att en korall kan se så olika ut mellan natt och dag.MVH/ Andreas
Cosmo Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Snyggt kar du har Andreas! Vi hörs av nästa vecka så bestämmer vi dag för bytet av sjöstjärnan och Xenian.Ha en trevlig helgMvhMartin
Andreas K Postat 4 maj 2006 Författare Postat 4 maj 2006 Tackar. jasså det var du som ringde? Ja vi hörs.MVH/ Andreas
Andreas K Postat 1 juni 2006 Författare Postat 1 juni 2006 Dags för en uppdatering igen:) .Mätte vatten värdena idagPH 8,2No2 0No3 0KH 8Ca 400Mg 1200Si 0PO4 0Äntligen har jag fått upp Ca värdet till en nivå jag är nöjd med, Jag får tillsätta 3ggr så mycket som rekomendationen är. Korallerna växer och verkar må bra.Det tråkiga är att planarian vägrar försvinna samt att jag börjar få störande mycket brunalger på vissa ställen.Slutligen lite bilder, Önskar id på korall nr 1. köpte den som en montipora, men den liknar inte någon annan montipora jag har. Den har en slemmig yta samt så har den långa svepande tentakler ute på nätterna. På den yttre delen på skivan så syns till växten på den sen jag köpt den.MVH/ Andreas
Tedb Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Jag skulle tro att de är en echinophyllia. Rätt säker faktiskt. möjligen en Oxypora annars. Tillsätt lite magnesium såbehöver du inte kämpa så hårt med ditt Ca
Andreas K Postat 1 juni 2006 Författare Postat 1 juni 2006 Jag kämpar med mitt mg oxo:) tillsätter det lika mycket oxo. tack för id,n Ted MVH/Andreas
Hultis Postat 2 juni 2006 Postat 2 juni 2006 det verkar trivas och må bra i ditt me! synd att algerna börjar komma för dig när du inte har haft värst många innan.. förstår att det är tråkigt, själv är man van nu =)
Andreas K Postat 8 juni 2006 Författare Postat 8 juni 2006 Tänkte lägga ut lite tillväxtblider på mina koraller som jag köpte för 2 månader sedan.
Andreas K Postat 8 juni 2006 Författare Postat 8 juni 2006 Hade tänkt ha en före och efter bild som det blev på hysterixen, men det ville sig inte. Men det finns bilder på acroporan och echinophyllian lite längre upp i tråden. MVH/ Andreas
greger Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Har inte echinogyran ett ganska köttigt "skinnlager" och ett tjockare mer lamellartat skelett??Håller annars med Tedb, få upp magnesium till 1350 så slipper du kråkelda med calcium
Andreas K Postat 8 juni 2006 Författare Postat 8 juni 2006 Det känns som jag kråkeldar med allt just nu;) , Måste bara vara vatten i Aquatic Natures tillsatser.MVH/ Andreas
Andreas K Postat 18 juli 2006 Författare Postat 18 juli 2006 Jippie!Nu har jag haft akvariet igång mer än ett år, jag kunde inte drömma att jag skulle bli så här biten av saltvatten (främst sten koraller). Jag har ju ett discus kar på 540l , det här var meningen som en bisyssla till det skulle bara bara ha lite clowner, men så blev det inte. Jag lägger ner minst dubbelt så mycket tid på saltvattenskaret som på sötvattnet nu (och jag njuter varje sekund av det)Tycker att det här är en underbar hobby, man hittar ständigt nya saker samt att man lär sig något nytt hela tiden. Mycket tack vare er här på SG, så till er alla TACK!Akvariet har fungerat relativt smärtfritt med undantag på en mörk period som jag själv rådde för. Jag skulle få bort plattmaskar men det resulterade i att hälften av djuren dog eller var märkbart tagna av behandlingen.Nu fungerar det mesta bra bortsett fån att min kirurg dog knall & fall för ca 1 månad sedan (misstänker värmeböjlan). Jag kämpar oxo med vattevärdena, det är väldigt rent men det är lite fattigt på Ca & Mg enligt salifert testerna. Jag har bytt tillsatser från aquatic nature till tropic marine så vi får se hur det gå i framtiden.Det jag vill göra framöver är att bygga en sump under akvariet för att få bort den inbyggda sumpen med skummaren i, för att på så sätt få mer simyta åt fiskarna. Jag ska prova att bygga en egen ytavrinnings box för att jag ska slippa tömma karet på vatten, vilket jag måste göra om jag ska borra.Det som finns i akvariet nu ärca 10 sterkoraller samt ca 10fraggar2 sorters skivanemoner1 stor kolloni stjärn polyper1 lite kolloni pumpande xeniaFiskarna är3st A Ocellaris1 P Hexataenia1 N Magnifica1 Z Veliferum (en lite på ca 5 cm)1 E bicolor1 SplendidusSamt 3st L Amboinesis 1 A Debelius & diverse snäckor turbo, astrae & trochus.Till sist lite bilder MVH/ Andreas
Andreas K Postat 4 september 2006 Författare Postat 4 september 2006 Tackar Här kommer lite mer bilder, samt en helbild.MVH/ Andreas
Capote Postat 4 september 2006 Postat 4 september 2006 Gillar speciellt montiporan och den blå acroporan. Grattis!
Andreas K Postat 4 september 2006 Författare Postat 4 september 2006 Man får tacka Ja dom är fina, men dom är rätt små än. dock har montiporan satt rejäl fart nu på slutet.MVH/ Andreas
Andreas K Postat 13 september 2006 Författare Postat 13 september 2006 Ja då har man köpt en ny "beg" skummare. Det blev en AM turboflotor multi som jag köpte av Ahab här på forumet. Det ska bli kul att se om det blir någon skillnad i karet jämnfört med när jag hade tunze skummare.MVH/ Andreas
Andreas K Postat 14 september 2006 Författare Postat 14 september 2006 Lite nya bilder från mitt kar.MVH/ Andreas
Hultis Postat 14 september 2006 Postat 14 september 2006 hehe, tur att man kan trösta sig med att se andras kar där sps erna växer så det brakar! ser skitbra ut förövrigt, tummen upp.
Andreas K Postat 15 september 2006 Författare Postat 15 september 2006 Tackar Anders. Ja stenkorallerna har satt bra fart nu när jag fått upp vatten värdena, det gåt väldigt mycket Ca och Mg i mitt kar. Jag ligger påCa 380Mg 1350Kh 15No3 0No2 0Po4 0Jag hat tidvis väldigt högt Kh, det verkar som att TM,s produkter också höjer Kh,t. Jag har tidigare buffrat kh separat, så jag ska prova att stunta i det. Jag brottas med en brun alg som jag inte riktigt får bukt med, som det är nu så skördar jag algerna vid varje vatten byte. Jag har sett att min kirurg har börjat nafsa på dom, så har jag tur så kanske den börjar få smak på dom.En väldigt tråkig sak är att min mandarinfisk dött:ledsen: Det är i stort sett pågrund av den fisken jag började med saltvatten. Det verkar som att mitt kar är för litet för denna underbara fisk. Tankarna börja snurra kring ett större kar där jag kan ha ett par Mandarin fiskar.MVH/ Andreas
Rekommenderade inlägg