Gå till innehåll

Bilder från Andreas K - 160L


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Intresserad! Har du märket på dessa plankton och kan man köpa detta här i Sverige?
Tackar svärd:smiley9: . Om jag inte minns fel så tror jag capote kör med phyto-feast från drakfisken.

MVH/ Andreas

Nä, jag odlar zoo-plankton(Brachionus plicatilis) i en enkel planktonreaktor som jag beskrivit i tråden om min burk.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10170&page=8

Jag matar zooplankton med Reeds koncentererad fryst phyto-plankton som jag köper från Akvarieudstyr i Köpenhamn. Den klarar sig ett par år i frysen och jag tinar småportioner som klarar sig flera veckor i kylen. Det går åt 1-4 ml/dag och förpackningen är på 1 liter.

Jag tillsätter sedan i stort sett en liter zoo per dag till akvariet (jag låter ibland kulturen återhämta sig om jag skördat för hårt). Många tycker man skall sila av planktonen och tillsätta bara koncentratet för att inte tillföra nitrat, men jag har ju "omätbart" nitrat och det skadar ju inte att få i lite... ;) med tanke på diskussionen i sprit- och socker-trådar. Jag får dessutom med lite phyto i burken också.

Jag startade ursprungligen med plankton för att ge LPS, musslor, koraller utan zox e.t.c. bättre förutsättningar och det har jag kanske fått. Till min förvåning verkar det dock vara SPS som verkar gynnas mest av detta.... samt en del andra koraller, som t.ex. pectina, som jag aldrig lyckats med tidigare.

Ett alternativ för den som inte vill odla lär vara DT Oyster-eggs (frysta; finns i Tyskland), men det har jag inte prövat själv.

Ursäkta Andreas om jag snodde din tråd för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hoppas jag inte tråckar ut er med bilder på min hjärn korall :smiley9:, men jag är bara tvungen att lägga ut lite bilder på den när MH,n har slocknat. Lyckades få skapliga bilder med hjälp av kvällssolen.

Fashinerande att en korall kan se så olika ut mellan natt och dag.

MVH/ Andreas

post-1572-14468912723351_thumb.jpg

post-1572-14468912723489_thumb.jpg

post-1572-14468912723599_thumb.jpg

post-1572-14468912723723_thumb.jpg

post-1572-14468912723829_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dags för en uppdatering igen:) .

Mätte vatten värdena idag

PH 8,2

No2 0

No3 0

KH 8

Ca 400

Mg 1200

Si 0

PO4 0

Äntligen har jag fått upp Ca värdet till en nivå jag är nöjd med, Jag får tillsätta 3ggr så mycket som rekomendationen är. Korallerna växer och verkar må bra.

Det tråkiga är att planarian vägrar försvinna samt att jag börjar få störande mycket brunalger på vissa ställen.

Slutligen lite bilder, Önskar id på korall nr 1. köpte den som en montipora, men den liknar inte någon annan montipora jag har. Den har en slemmig yta samt så har den långa svepande tentakler ute på nätterna. På den yttre delen på skivan så syns till växten på den sen jag köpt den.

MVH/ Andreas

post-1572-14468912786914_thumb.jpg

post-1572-14468912787104_thumb.jpg

post-1572-1446891278729_thumb.jpg

post-1572-14468912787494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jippie!

Nu har jag haft akvariet igång mer än ett år, jag kunde inte drömma att jag skulle bli så här biten av saltvatten (främst sten koraller). Jag har ju ett discus kar på 540l , det här var meningen som en bisyssla till det skulle bara bara ha lite clowner, men så blev det inte. Jag lägger ner minst dubbelt så mycket tid på saltvattenskaret som på sötvattnet nu (och jag njuter varje sekund av det)

Tycker att det här är en underbar hobby, man hittar ständigt nya saker samt att man lär sig något nytt hela tiden. Mycket tack vare er här på SG, så till er alla TACK!

Akvariet har fungerat relativt smärtfritt med undantag på en mörk period som jag själv rådde för. Jag skulle få bort plattmaskar men det resulterade i att hälften av djuren dog eller var märkbart tagna av behandlingen.

Nu fungerar det mesta bra bortsett fån att min kirurg dog knall & fall för ca 1 månad sedan (misstänker värmeböjlan). Jag kämpar oxo med vattevärdena, det är väldigt rent men det är lite fattigt på Ca & Mg enligt salifert testerna. Jag har bytt tillsatser från aquatic nature till tropic marine så vi får se hur det gå i framtiden.

Det jag vill göra framöver är att bygga en sump under akvariet för att få bort den inbyggda sumpen med skummaren i, för att på så sätt få mer simyta åt fiskarna. Jag ska prova att bygga en egen ytavrinnings box för att jag ska slippa tömma karet på vatten, vilket jag måste göra om jag ska borra.

Det som finns i akvariet nu är

ca 10 sterkoraller samt ca 10fraggar

2 sorters skivanemoner

1 stor kolloni stjärn polyper

1 lite kolloni pumpande xenia

Fiskarna är

3st A Ocellaris

1 P Hexataenia

1 N Magnifica

1 Z Veliferum (en lite på ca 5 cm)

1 E bicolor

1 Splendidus

Samt 3st L Amboinesis 1 A Debelius & diverse snäckor turbo, astrae & trochus.

Till sist lite bilder MVH/ Andreas

post-1572-14468912861718_thumb.jpg

post-1572-14468912861845_thumb.jpg

post-1572-14468912862005_thumb.jpg

post-1572-14468912862187_thumb.jpg

post-1572-14468912862324_thumb.jpg

post-1572-14468912862488_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Tackar Anders. Ja stenkorallerna har satt bra fart nu när jag fått upp vatten värdena, det gåt väldigt mycket Ca och Mg i mitt kar. Jag ligger på

Ca 380

Mg 1350

Kh 15

No3 0

No2 0

Po4 0

Jag hat tidvis väldigt högt Kh, det verkar som att TM,s produkter också höjer Kh,t. Jag har tidigare buffrat kh separat, så jag ska prova att stunta i det. Jag brottas med en brun alg som jag inte riktigt får bukt med, som det är nu så skördar jag algerna vid varje vatten byte. Jag har sett att min kirurg har börjat nafsa på dom, så har jag tur så kanske den börjar få smak på dom.

En väldigt tråkig sak är att min mandarinfisk dött:ledsen: Det är i stort sett pågrund av den fisken jag började med saltvatten. Det verkar som att mitt kar är för litet för denna underbara fisk. Tankarna börja snurra kring ett större kar där jag kan ha ett par Mandarin fiskar.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...