Gå till innehåll

Acropora behöver hjälp??


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag har två stor acropora "grön"  där en har blivit mer gul i färgen, vill inte färga ut... Den andra är grön men har inte samma gröna färg som när jag köpte dessa.. Någr ideér om vad som kan vara fel??? Bland alla 1000 fel som det förstås kan vara...

Jag tänkte infoga bilder på dem så man kan se skillnaden, men har precis matat akvariet, så ganska disigt nu... Kommer bilder sen.

Tacksam för svar...

//Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall vi se vart vi skall börja.

Gröna acros är lite luriga, vissa som är tillsynes gröna skall vara gula och vise versa.
Så det kan ju vara så att den färgern dom hade när du köpte dom inte var deras riktiga färg?

Extremt låga näringsnivåer kan göra gröna koraller ngt gulare. Och högre fosfat/nitrat ofta ger ett mustigare grönt inslag.
Brist på jod och järn gör att grön färg avtar. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag acropora-novis men kan ju ändå ge lite förslag.

Hur ligger du i Kh/ca/mg? Framförallt stabiliteten är ju viktig. Särskilt Kh. Gamla testkit?

Väldigt låga näringsvärden kan ju ge koraller ett blekt utseende. Hade själv problem med några seriatoporor och en acro som blev bleka när jag låg på omätbart nitrat och fosfat under en längre tid. Vad mäter du fosfat och nitrat med?

Kan ju också tänka sig att dom får för mycket ljus. Då bör det ju framförallt toppar och ljusexponerade områden som bleks. Bytt belysning nyligen?

En ytterligare idé kan ju som sagt vara spårmänesbrist. Då är det framförallt jod jag tänker på. Brist kan ge dassiga färger och jod är väl egentligen det enda spårämnet som man behöver tillsätta utöver vattenbyten (vilket jag baserar på erfarenheter från andra akvarister vars kunskap jag litar på som, som t.ex Jonas Roman). Kalium kan ge blekta färger, ffa röda koraller, men så länge man inte kör zeovit brukar man inte behöva tillsätta K utöver vattenbyten. Hur ofta byter du vatten?

Jag hade kört några vattenbyten för att fixa ev. spårämnesbrist. Kanske försökt mata lite mer om det verkligen är 0 på nitrat och fosfat. Om du känner för det så kan du ju även köra ett tritontest vilket underlättar väldigt mycket att veta vad som kan vara fel. Så fick jag reda på att jag hade för mycket koppar i vattnet vilket gav blekning och stn t.ex.

Ändrat av ChristianA
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden

Salinitet 1025

PH 8,1

KH 8,6

CA 375

MG 1290

PH 0

Nitrit 0

Nitrat 0

Tillför Color elements blue, red, green (Fauna marin)

Tillför Coral Balance (Fauna marin)

Tillför Ultra Reef Vitality 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Idag.

Temp 25 grader, Ph 8,0, KH 8,9, Ca 320, Mgn 1140, Phosfat 0

Jag väntar på resultat från inlämnat triton test som jag gjort för några veckor sedan..

 

Kör du med balling och doserpump? Viktigt med acro är att ha stabila värden, mest grundläggande är KH, Ca och Mg. När man ser dina mätningar ovan verkar framförallt de två senare väldigt instabila. Om du kör med doserpump bör du mäta oftare och ställa in doseringen. Om du inte kör doserpump bör du köpa en :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3 maj 2016 at 11:29, per.w sa:

Jag har två stor acropora "grön"  där en har blivit mer gul i färgen, vill inte färga ut... Den andra är grön men har inte samma gröna färg som när jag köpte dessa.. Någr ideér om vad som kan vara fel??? Bland alla 1000 fel som det förstås kan vara...

Jag tänkte infoga bilder på dem så man kan se skillnaden, men har precis matat akvariet, så ganska disigt nu... Kommer bilder sen.

Tacksam för svar...

//Per

Det vanligaste orsaken när gröna koraller är gulaktiga är att du har mkt låga näringsvärden där framför lågt nitrat (under kanske 0.2) är en vanlig orsak.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...