hippo Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 fosfat 0,03ca 450kh 8ph 8,1 på kvällennitrit 0nitrat 5-10är det något jag bör höja eller sänka innan jag skickar i kirurgerna?jag har nu hängt i en strumpa med rowaphos och installerat uv-cjag jobbar på nitraten med zeosand och täta vattenbyten Citera
Texas Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Uv-c behöver du inte sätta på....Använd bara det då eventulella fiskar fått prick.Har själv installerat uv-c men aldrig användt det. Citera
Halogen Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Hej,Värdena ser bra ut. Men hur länge har karet varit igång och finns det något annat levande i karet?Jag kör med UV 2immar på kvällen, då lyset släcks. Kan vara bra i förebyggande syfte./ Hälsningar Pär Citera
Dimorb Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 fosfat kanske skall ner lite innan alla korallerna börjar växa som de skall. Men fiskarna blir inte berörda av den lilla halten.Det ser ok ut men du måste nog vara säker på att det ligger stabilt där du har det nu. Det kan ju svänga ganska kraftigt om det inte är stabilt innan man släpper ner fiskarna.Är du säker på att karet är klart så tycker jag du kan släppa ner dem för värdena som du har skickat in är i bra. Citera
crille Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Uv-c behöver du inte sätta på....Använd bara det då eventulella fiskar fått prick.Har själv installerat uv-c men aldrig användt det.UV-C tycker jag absolut du ska ha på när du introducerar kirurgerna, Citera
Christer T Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Uv-c behöver du inte sätta på....Använd bara det då eventulella fiskar fått prick.Har själv installerat uv-c men aldrig användt det.Varför har du inte använt den? Finns det någon anledning att inte försöka förebygga sjukdomar? Citera
crille Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 ett par putsarräkor är inte fel heller med kirurgena Citera
Texas Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Varför har du inte använt den? Finns det någon anledning att inte försöka förebygga sjukdomar?Första fisken jag stoppade ner var en gul kirug, den lever ännu, har haft igång mitt kar sen i mars har flera fiskar även mer kiruger, hökfiskTycks ha läst här på forumet att uvn strålar bort vissa ämnen som korallerna behöver. Citera
Zavius Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Håller med Crille. Du bör ha UV-C på när du introducerar kirurger. Jag hade min på 24/7 i ett par dager när jag introducerade min leucosternon, för att sen trappa ner succesivt till bara några timmar på natten. Det säkra före det osäkra. Tror faktiskt inte den skulle överleva om jag inte hade haft UV-C på. Men det är bara vad jag tror. Citera
Norberg Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Personligen tycker jag det är en stor fördel att köra UV 24/7 (alltid), dels för fiskarna men vattnet håller sig klarare också. Citera
hippo Postat 23 december 2005 Författare Postat 23 december 2005 Hej,Värdena ser bra ut. Men hur länge har karet varit igång och finns det något annat levande i karet?Jag kör med UV 2immar på kvällen, då lyset släcks. Kan vara bra i förebyggande syfte./ Hälsningar Pärkaret hr varit igång i 2 år men utan uvc och rowaphos Citera
hippo Postat 23 december 2005 Författare Postat 23 december 2005 kh t och ph t då e det bra eller ska jag höja? Citera
hippo Postat 23 december 2005 Författare Postat 23 december 2005 jag kommer att köra uv-c dyngnet runt året runt såvida ingen har ett bra utlägg varför jag inte ska det Citera
Joru Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 kh t och ph t då e det bra eller ska jag höja?Tycker ditt KH och PH är bra, det gör inget om det går upp något dock. Håller mitt KH på 9-10 och PH runt 8,3-8,4 på kvällen. Citera
Capote Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Kör UV hela tiden. Du minskar risken för prickar när du introducerar kirurger och fiskarnas allmäntillstånd blir bättre för man slipper en massa andra icke dödliga parasiter också. Jag har under massor med år inte kunnat se något negativt på mina koraller. Citera
Forsberg Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Jag tillhör dom som kör uvc filtret dygnet runt, innan jag gjorde det fick jag ofta prick problem.Jag vet att uvc filter även tar död på nyttiga bakterier men jag har hittils inte märkt några nackdelar med karets stabilitet däremotmåsre man byta lyslöret oftare.Jag hade inte ens stress prick när jag introducerade min vit bröstade kirurg.God JulMvhMagnus Citera
GustavF Postat 24 december 2005 Postat 24 december 2005 En UVC tar ju iaf inte kål på några nitrikations- eller denitrifikationsbakterier, vilket är ett stort +. Citera
hippo Postat 8 januari 2006 Författare Postat 8 januari 2006 Jag tillhör dom som kör uvc filtret dygnet runt, innan jag gjorde det fick jag ofta prick problem.Jag vet att uvc filter även tar död på nyttiga bakterier men jag har hittils inte märkt några nackdelar med karets stabilitet däremotmåsre man byta lyslöret oftare.Jag hade inte ens stress prick när jag introducerade min vit bröstade kirurg.God JulMvhMagnushur länge håller uv_c röret? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.