Gå till innehåll

är mina värden bra?


hippo

Rekommenderade inlägg

fosfat 0,03

ca 450

kh 8

ph 8,1 på kvällen

nitrit 0

nitrat 5-10

är det något jag bör höja eller sänka innan jag skickar i kirurgerna?

jag har nu hängt i en strumpa med rowaphos och installerat uv-c

jag jobbar på nitraten med zeosand och täta vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fosfat kanske skall ner lite innan alla korallerna börjar växa som de skall. Men fiskarna blir inte berörda av den lilla halten.

Det ser ok ut men du måste nog vara säker på att det ligger stabilt där du har det nu. Det kan ju svänga ganska kraftigt om det inte är stabilt innan man släpper ner fiskarna.

Är du säker på att karet är klart så tycker jag du kan släppa ner dem för värdena som du har skickat in är i bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du inte använt den? Finns det någon anledning att inte försöka förebygga sjukdomar?

Första fisken jag stoppade ner var en gul kirug, den lever ännu, har haft igång mitt kar sen i mars har flera fiskar även mer kiruger, hökfisk

Tycks ha läst här på forumet att uvn strålar bort vissa ämnen som korallerna behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Crille. Du bör ha UV-C på när du introducerar kirurger. Jag hade min på 24/7 i ett par dager när jag introducerade min leucosternon, för att sen trappa ner succesivt till bara några timmar på natten. Det säkra före det osäkra. Tror faktiskt inte den skulle överleva om jag inte hade haft UV-C på. Men det är bara vad jag tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Värdena ser bra ut. Men hur länge har karet varit igång och finns det något annat levande i karet?

Jag kör med UV 2immar på kvällen, då lyset släcks. Kan vara bra i förebyggande syfte.

/ Hälsningar Pär

karet hr varit igång i 2 år men utan uvc och rowaphos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör UV hela tiden. Du minskar risken för prickar när du introducerar kirurger och fiskarnas allmäntillstånd blir bättre för man slipper en massa andra icke dödliga parasiter också. Jag har under massor med år inte kunnat se något negativt på mina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör dom som kör uvc filtret dygnet runt, innan jag gjorde det fick jag ofta prick problem.Jag vet att uvc filter även tar död på nyttiga bakterier men jag har hittils inte märkt några nackdelar med karets stabilitet däremot

måsre man byta lyslöret oftare.Jag hade inte ens stress prick när jag introducerade min vit bröstade kirurg.

God Jul

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag tillhör dom som kör uvc filtret dygnet runt, innan jag gjorde det fick jag ofta prick problem.Jag vet att uvc filter även tar död på nyttiga bakterier men jag har hittils inte märkt några nackdelar med karets stabilitet däremot

måsre man byta lyslöret oftare.Jag hade inte ens stress prick när jag introducerade min vit bröstade kirurg.

God Jul

Mvh

Magnus

hur länge håller uv_c röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...