Gå till innehåll

ORP-elektroder, samt ngt om ORP i ett akvarium


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Traditionellt säger man att redoxvärdet kan variera mkt från kar till kar, och att det därför är inte absolutvärdet man skall gå på, utan en förändring. 

Det är sant, men jag har aldrig läst någon som försökt förklara varför redoxvärdena kan variera så från kar till kar. En del ligger i till synes välmående kar på 220mv, en del på 400mv...

Efter att ha umgåtts med 4 st orp elektroder under kort tid, samt mätt orp överhuvudtaget sedan ett drygt år tillbaka, börjar jag tro att det inte är sant att ORP varierar så mellan kar, utan det är elektroderna som varierar! Dvs det är ett slumpmässigt vågspel vad du får för elektrod och vad den behagar lägga sig som referensvärde på just ditt kar...? Med ny 4 olika elektroder i samma vatten (som naturligtvis har samma orp), får jag 4  olika värden. En elektrod stannade på 80mv..men den var nog defekt så den bytte jag ut. De två andra har landar på efter en veckas inkörningstid, på 200mv samt 185mv...o den fjärde mäter 330mv. Alla i samma vatten o alla varierar snällt med pH rytmen som en indikation på att de troligen inte är defekta nån av dom (utom den första).

Det är betydligt svårare att få en konsistent mätning med en orp elektrod, jämfört med en ph elektrod...jag tror detta beror på egenskaper hos de olika elektroderna kontra egenskaperna i det vatten som den skall mäta. Mäter man med en referensvätska så mäter däremot dom flesta elektroder samma, beroende på att där är koncentrationen av reducerande o oxiderande ämnen så starkt så elektroden blir mer exakt.

Jag tror alltså att i ett akvarium är miljön så svag på reduktkanter och oxidanter och därför blir elektroderna så oexakta, och mer blir pålitliga att mäta förändringar än absolutvärden. Således tror jag inte det stämmer att förklaringen är att redoxen verkligen skiljer sig så mkt mellan olika kar, utan att skillnaden ligger i elektroden. Detta skriver ingen om(mig veterligt), till o med Randy, som Lasse kallar för min husgud (vilket ej är sant...jag tror ej på gud;-)..), viftar bort detta med att det bara är så, att akvarium kan ha så olika redox..Tror som sagt inte på det.

 

Så...nu då till min gallup: vilka erfarenheter har ni av vad era orp elektroder visar efter den sk brake in perioden?

 

Jag skall ju använda min till att styra min nitratreaktor...det lär väl få bli så att jag testar fram ett eget referensintervall inom vilket doserpumpen skall slå av o på, utifrån att mäta nitrit o nitrat på utvattnet. Har en känsla av att min nya elektrod mäter cirka 100mv lägre än det sanna värdet så gränsvärdet i nitratreaktorn kanske får bli -200mv--100mv...

 

När jag läser runt på kemiföretagsidor om orp elektroder, verkar mina teorier kunna stämma...överallt skriver man om hu svårt det är med dessa elektroder, att få dom att visa det rätta värdet i vätskor som är redoxsvaga!

 

Tankar från er?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort du går ner på negativa värden (vilket egentligen är de som  redoxmätning är konstruerad för) så är de rätt så stabila. Redoxmätning togs fram från början för att kunna mäta vad som händer i sedimentens porvatten - ett sätt att mäta om det fanns tillgängligt syre eller inte. Togs sedan över till andra applikationer som att styra kraftigt oxiderande processer i rena vatten (läs klorering av vårt dricksvatten) innan man lyckades med att mäta fritt klor direkt. Förkommer fortfarande på bad och annat. Att använda ORP och redoxmätning i ett saltvattensakvariums vattenkolumn är helt ointressant om man inte vill använda den för att styra ozontillsättning eller tillsättning av väteperoxid. Där kan den användas men det finns inga börvärden som är fasta. Man läser ofta att ett bra vatten skall ligga på ca 360 mV men det är en sanning med modifikation. Om jag mäter mitt vatten till 200 mV och skall tillsätta ozon så sätter jag börvärdet mycket lägre - kanske på 250 mV. sedan får det jobba sig upp dit och efter ett tag ligger det ganska stabilt kring denna siffra (med lite dygnsvariation). då är det dags att höja börvärdet lite till. Jag använder dock ytterst sällan värden över 300 mv för ozonstyrning.

 Man kan använda redoxen för att styra kolkällan i ett denitrifikationsfilter men man bör nog bygga in andra begränsningar i styrprogrammet - som max dos och annat. Det har hänt att jag tömt ganska mycket ur en vodkaflaska utan att det var meningen. använder man ProfiLux så är det inga problem - man har tillgång till ett vilkorsstyrt  programspråk där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 17 maj 2016 at 13:23, stigigemla sa:

Jag testade två likadana elektroder och de visade samma i sumpen efter kalibrering. +240 mv i ett försäljnings fisksystem utan ozon eller koraller mm.

då kommer en följdfråga: man menar ju överallt från tillverkarna att dom ej skall kalibreras, ej behövas det..?...

 

mina två som nu är nya börjar stiga i visar faktiskt nu efter en vecka snart förväntade värden...så det stämmer att dom behöver 1-2 v innan dom visar rätt..troligen för att ett akvarievatten är så redoxsvagt jämfört med en kalibreringslösning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 17 maj 2016 at 18:39, Lasse sa:

Så fort du går ner på negativa värden (vilket egentligen är de som  redoxmätning är konstruerad för) så är de rätt så stabila. Redoxmätning togs fram från början för att kunna mäta vad som händer i sedimentens porvatten - ett sätt att mäta om det fanns tillgängligt syre eller inte. Togs sedan över till andra applikationer som att styra kraftigt oxiderande processer i rena vatten (läs klorering av vårt dricksvatten) innan man lyckades med att mäta fritt klor direkt. Förkommer fortfarande på bad och annat. Att använda ORP och redoxmätning i ett saltvattensakvariums vattenkolumn är helt ointressant om man inte vill använda den för att styra ozontillsättning eller tillsättning av väteperoxid. Där kan den användas men det finns inga börvärden som är fasta. Man läser ofta att ett bra vatten skall ligga på ca 360 mV men det är en sanning med modifikation. Om jag mäter mitt vatten till 200 mV och skall tillsätta ozon så sätter jag börvärdet mycket lägre - kanske på 250 mV. sedan får det jobba sig upp dit och efter ett tag ligger det ganska stabilt kring denna siffra (med lite dygnsvariation). då är det dags att höja börvärdet lite till. Jag använder dock ytterst sällan värden över 300 mv för ozonstyrning.

 Man kan använda redoxen för att styra kolkällan i ett denitrifikationsfilter men man bör nog bygga in andra begränsningar i styrprogrammet - som max dos och annat. Det har hänt att jag tömt ganska mycket ur en vodkaflaska utan att det var meningen. använder man ProfiLux så är det inga problem - man har tillgång till ett vilkorsstyrt  programspråk där.

MVH Lasse

det är så jag kommer använda min också...apexstyrd i nitratreaktorn. Sen att jag har en i karet också är mest för skoj. Man får faktiskt viss information av den när man lärt sig vilka medelvärden som just ditt kar har...tex när jag skrapat rutorna eller om ngr dör, så kommer redoxen sjunka...och detta är intressant info...så jag håller inte med dig om att det är helt meningslöst att mäta redox i ett akvarium fastän  man ej kör med ozon...men nyttan är ganska liten, så långt är vi överens...o givetvis är den största nyttan om man skall dosera nåt som höjer redox, som tex ozon...då kanske den rent av är nödvändig. men som sagt...jag kommer ha den till min nitratreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...