runstenen Postat 27 maj 2016 Postat 27 maj 2016 (ändrat) Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf. Ändrat 27 maj 2016 av runstenen Citera
Rameau Postat 27 maj 2016 Postat 27 maj 2016 Silicate och potassium har jag, vilka jag använder väldigt sällan. men vad jag vet så är det pålitliga. Citera
freguz Postat 27 maj 2016 Postat 27 maj 2016 potassium har jag liggandes om du vill ha :-) använt en gång Citera
runstenen Postat 27 maj 2016 Författare Postat 27 maj 2016 Jag tänkte alltså som ett komplement/supplement till Triton test. Är jag fel ute ? Är väldigt många fler parametrar på Triton testet såklart. Citera
stigigemla Postat 27 maj 2016 Postat 27 maj 2016 (ändrat) Organics har jag prövat för länge sedan men det går lika bra att se på skummet i skummaren. Koppartesten fungerar för att kolla kopparmedicinering. För ett revkar behövs 100 gånger bättre känslighet. Jodtest använder jag regelbundet. Jodbrist gör att räkor får svårt att byta skal. Jod påverkar också färger på koraller. Strontiumtesten är väldigt svår att använda. Kaliumtesten är riktigt bra men det förbrukas nästan ingen kalium så har man fått ett bra värde varar det. Silikattesten behövs inte för att man ser förekomsten av silikat på svampdjur i karet. Dessutom har de flesta silikatfilter till osmosen och det mörknar när det börjar ta slut så det är lätt att se. Ändrat 27 maj 2016 av stigigemla 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.