GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

DĂ„ var det dags igen!

SĂ„lde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu Ă€r vi pĂ„ plats och jag börjar snegla mot nĂ„gon form av rumsavdelare istĂ€llet. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum dĂ€r jag skulle vilja skĂ€rma av tv-hörnan. Gissar att "fĂ€rdiga" lösningar som reefer Ă€r svĂ„ra att hitta som rumsavdelare? Kraven Ă€r ungefĂ€r avrinning pĂ„ kortsida och snygg vit möbel â˜ș

Har sett andra hÀr pÄ guiden som har specialbestÀllt fantastiska lösningar frÄn Polen och Tyskland. Hade jag gÀrna ocksÄ gjort men kÀnner mig inte bekvÀm med att rita och speca pÄ egen hand. Mitt första kar med sump sÄ behöver en motpart att spÄna med. NÄgon som uppfyller kraven hör pÄ hemmaplan? GÀrna i/nÀra SkÄne dÄ jag bor i Helsingborg. Tacksam för alla tips.

Ändrat av Yodelking
Ändrade Ă€mnesraden enligt trĂ„dskaparens önskan

• Svar 142
  • Visningar 22,3k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀraste inlÀggen

• Körde igenom testerna ikvĂ€ll och pysslade lite i sumpen. Kommer en liten lĂ€gesrapport mest för egen komihĂ„g.   Just nu ser det ganska bra ut pĂ„ pĂ„ cyanofronten. Finns nĂ„gra enstaka flĂ€ckar k

• Finns mĂ„nga bra anledningar att starta en rumsavdelare.  Att göra grimaser frĂ„n var sitt hĂ„ll, lĂ„tsas simma med fiskar, ta roliga bilder med fiskar i ansiktet mm var dock nĂ„gra anledningar som jag int

• Yeay, nu Ă€r vi pĂ„ banan igen Det mesta har repat sig och vĂ€xer nu bra igen. Cyanon har dragit sig tillbaka och ersatts med en grönare och segare variant pĂ„ sina stĂ€llen.    Är inte redo

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

Ägnade kvĂ€llen Ă„t att ta en titt pĂ„ Sketchup, kul!

Lutar Ät ett kar som Àr 120 lÄngt, 60 djupt och 50 högt.

Fönsterna i rummet Àr rakt vÀsterlÀge. Solen nÄr aldrig rakt in i karet men vÀldigt mycket indirekt ljus. Tror ni att det Àr att be om problem med alger samt fiskar som skyggar för alla rörelser i vardagsrummet?

Vardagsrum.PNG

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Bumpar frĂ„gan kring ljuset frĂ„n fönsterna lite. Är Ă€ven intresserad av att höra om nĂ„gon har erfarenhet av att ha karet sĂ„ nĂ€ra tvn (Blir ca metern mellan kar och tv)

SjÀlvklart kommer ögonen dras Ät karet men blir det kanske rent av svÄrt att kolla pÄ tvn? En Razor 120 kommer att fÄ agera sol.

Postat
  • Författare

Vad bra, tack! Du borde ju veta, har för mig att jag har lĂ€st en Ă€ldre trĂ„d om rumsavdelare som du hade â˜ș. Även dĂ€r med fönster nĂ€ra karet.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  • Författare

Nu Àr det bestÀllt! :D

Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten pÄ kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hÄl. Sump med tre fack av "klassisk" modell.

Micke pÄ HÄkanstorp Zoo stÄr för byggandet.

Postat
  • Författare

Börjar som jag Àr van, enkelt :)

Belysning blir min gamla Razor 120.

Skummare Àr jag sugen pÄ att prova en Your Choice Aquatics DC10 som jag kan fÄ en bra deal pÄ med karet. Hittar tyvÀrr inte mycket skrivet om de pÄ nÀtet. NÄgra enstaka poster pÄ amerikanska sidor sÄ Àr det nÄgon hÀr pÄ forumet som kan ge en liten recension sÄ hade det varit guld vÀrt.

Returpump Jecod DC.

Cirkulation kanske ett par Tunze nanostreamers.

Inriktning blir lps/knappar/skivor. 10% vattenbyten varannan vecka och inte sÄ mycket mer pyssel Àn sÄ.

(SÀger jag nu iaf, med detta kar kan jag ju inte lÀngre skylla pÄ sumpbrist för att nörda ner mig totalt i teknik, mÀtvÀrden och acros. FÄr se vart det slutar..)

Postat
On Tuesday, August 23, 2016 at 14:49, j0nas sa:

Nu Àr det bestÀllt! :D

Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten pÄ kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hÄl. Sump med tre fack av "klassisk" modell.

Micke pÄ HÄkanstorp Zoo stÄr för byggandet.

Micke byggde ocksÄ mitt kar/bÀnk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet  :smiley20: ska bli skoj att kolla pÄ ditt nya mvh Ola 

Postat
  • Författare
5 hours ago, odel68 said:

Micke byggde ocksÄ mitt kar/bÀnk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet  :smiley20: ska bli skoj att kolla pÄ ditt nya mvh Ola 

Vad kul!

Det bÄdar ju gott. Följer din trÄd men har inte reflekterat sÄ mycket kring sjÀlva karet, har varit för blÀndad av innehÄllet :)

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  • Författare

Nu hÀnder det saker hos HÄkanstorp :). Bild frÄn Micke:

20161003_181932_resized.jpg

Funderar just nu mycket pÄ scape. FrÄn början var jag helt inne pÄ tvÄ öar fint utplacerade enligt gyllene snittet och med mycket sandytor. Hittade en tank av Alex Costa som jag verkligen tycker har spikat det.

alex costa.jpg

Nu börjar jag vackla dÄ jag tror det Àr viktigare att försöka dölja avrinningsboxen pÄ smart sÀtt. Har bara sett karet pÄ bild men fÄr intrycket av att hÄlen kom lÀngre ut i karet Àn vad jag hade tÀnkt mig. Boxen hamnar mitt pÄ kortsidan och kommer att synas tydligt frÄn bÄda hÄllen. Kanske att jag fÄr försöka bygga "Storön" runt om och ut frÄn boxen. Hittar jag en tillrÀckligt stor sten sÄ kan jag försöka sÄga ut sÄ att stenen kan omsluta boxen. Eller fÄr jag skippa ö-idén helt och bara göra ett rev som sluttar ner frÄn avrinningen.

Finns nÄgra snygga kar med enorma överhÀng som kanske skulle kunna funka att bygga ut frÄn kortsidan men vet inte om jag kÀnner mig hÀndig nog :)

Har ni nÄgra andra snygga idéer sÄ dela gÀrna med er!

Att klÀ boxen med t ex Btn gÄr bort.

Ändrat av j0nas

Postat

ÖverhĂ€ng kan ju bli grymt coolt med skuggning osv. Annars kanske satsa pĂ„ att tĂ€cka sjĂ€lva boxen med tex stjĂ€rnpolyp?

• 4 veckor senare...
Postat
  • Författare

Delleverans! =)

Möbeln blir förhoppningsvis klar i veckan sÄ att jag kan hÀmta den + karet ocksÄ. BestÀllde en jecod rw8 nÀr jag ÀndÄ var pÄ plats. Tveksamt om den rÀcker men tÀnkte att det var en bra början iaf.

WP_20161107_20_32_22_Pro.jpg

Postat

Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar pÄ 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min trÄd sÄ fÄr du se pÄ flödet - det rÀcker gott med 2 i alla fall. Tycker det Àr bÀttre med 2 Àn en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Postat
  • Författare
14 hours ago, Lasse said:

Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar pÄ 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min trÄd sÄ fÄr du se pÄ flödet - det rÀcker gott med 2 i alla fall. Tycker det Àr bÀttre med 2 Àn en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.

MVH Lasse

Stiligt gömda och hÀftiga vÄgor, toppklass Lasse!

Är magnetdelen drĂ€nkbar? Funderar pĂ„ om den fĂ„r plats inne i avrinningen. Kan iofs lösas med en plastpĂ„se annars :)

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Det blev faktiskt Ànnu bÀttre Àn jag hade hoppats pÄ :)

Bra jobbat Micke!

Ska försöka fÄ tag pÄ svart plastfilm till gaveln imorgon samt nÄgon typ av svart plexi eller liknande att klÀ insidan av boxen med. Har ni tips pÄ inköpsstÀllen och material sÄ tipsa gÀrna.

Fick med ett kit med "basic" pvc sÄ nu har jag ungefÀr en miljon frÄgor om hur jag fÄr ihop det pÄ bÀsta sÀtt. Blir till att lÀsa pÄ sÄ kanske jag kollar med er forumgurus nÀr jag har mer kött pÄ benen.

WP_20161127_17_20_18_Pro.jpg

Postat
  • Författare

Det blev svart silikon pÄ insida box samt svart "dekorplast" frÄn Hornbach pÄ baksida.

WP_20161128_22_20_10_Pro.jpg

Postat
  • Författare

KvÀllens projekt blir att sÄga hÄl för elen och pÄbörja elinstallation. Karet stÄr idag 10cm ut frÄn vÀggen, tÀnkte fÀsta elen pÄ vÀggen bakom och sedan dölja allt med en passbit som enkelt kan öppnas/stÀngas.

Funderar mycket pĂ„ vilken höjd jag ska kapa frĂ„nröret med t-kopplingen pĂ„. Finns det nĂ„gra riktmĂ€rken att förhĂ„lla sig till i relation till överrinningskammen? Mer Ă€n lĂ€gre sĂ„klart â˜ș

Ska öppning peka mot kammen eller kan det finnas idé att snurra 90 eller kanske tom 180grader frÄn kam?

WP_20161129_06_43_01_Pro.jpg

Postat
  • Författare

Den hÀr delen av hobbyn Àr jag inte sÀrskilt bekvÀm med.. :)

Vad tror ni, ser ni nÄgra uppenbara idiotgrejor sÄ hojta gÀrna till innan jag tar fram tangiten. FörstÄr att jag mÄste sÀtta nÄgot pÄ frÄnröret i skummardelen för att dÀmpa ljud. Vad Àr bÀsta förslaget dÀr?

TÀnkte Àven dra slang pÄ utloppet i karet för att fÄ det under ytan.

WP_20161201_21_21_49_Pro.jpg

WP_20161201_21_19_17_Pro.jpg

WP_20161201_21_19_35_Pro.jpg

Postat
  • Författare

25kg Maco rocks bestÀllt. Inte sÄ mycket för att jag vill ha "död" sten som att jag vill ha möjligheten att pilla med aquascape utan tidspress.

Kommer förmodligen att kompletteras med nÄgra kilo levande sten ocksÄ för att fÄ in lite liv.

Imorgon blir det till att kavla upp armarna och ta fra tangiten. Wish me luck! :)

Postat
  • Författare

Lite reflektioner frÄn kvÀllens provfyllning.

1. Returpumpen tyst över förvÀntan, toppen!

2. VattennivĂ„n i karet blir lĂ€skigt hög, ca 10mm frĂ„n kanten. Kör returpumpen pĂ„ lĂ€gsta effekt. Kan jag ha kapat returröret för högt? Är idag ca 10mm under kanten pĂ„ avrinningskammen. Kammen Ă€r 25mm hög. Eller det spelar kanske inte hade spelat roll om jag gjort returröret Ă€nnu lĂ€gre? KĂ€nner att jag tĂ€nker i cirklar nu bara.. :)

3. Ljudet frÄn vattnet som plumsar ner i sumpen Àr ju nÀstintill outhÀrdligt. Insuget lÄter ocksÄ lite mer Àn förvÀntat. Tips?

Hojta gÀrna om ni ser att jag har gjort nÄgra tokigheter.. :) 

WP_20161208_20_02_59_Pro.jpg

Ändrat av j0nas

Postat

1 cm Àr för lite. dÄ riskerar du att du fÄr översvÀmning nÀr du stoppar ner hÀnderna.

jag hade (om möjligt) monterat överrinningskam pÄ 3sidor.

sen mÄste du nog sÀnka röret i avrinningen lite sÄ du fÄr det mer under vattenytan.

har du borrat ett hÄl i "locket" lÀngst upp i toppen av röret ner till sumpen? om du gör det, sÄ ska det i sidan vara sÄ att det gÄr in i röret som sitter i t-röret (nu blev det rörigt)! dÄ kan du reglera mÀngden luft som kommer in i röret genom att vrida pÄ locket.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.