Postat 14 juni 20169 Ă„r DĂ„ var det dags igen! SĂ„lde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu Ă€r vi pĂ„ plats och jag börjar snegla mot nĂ„gon form av rumsavdelare istĂ€llet. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum dĂ€r jag skulle vilja skĂ€rma av tv-hörnan. Gissar att "fĂ€rdiga" lösningar som reefer Ă€r svĂ„ra att hitta som rumsavdelare? Kraven Ă€r ungefĂ€r avrinning pĂ„ kortsida och snygg vit möbel âș  Har sett andra hĂ€r pĂ„ guiden som har specialbestĂ€llt fantastiska lösningar frĂ„n Polen och Tyskland. Hade jag gĂ€rna ocksĂ„ gjort men kĂ€nner mig inte bekvĂ€m med att rita och speca pĂ„ egen hand. Mitt första kar med sump sĂ„ behöver en motpart att spĂ„na med. NĂ„gon som uppfyller kraven hör pĂ„ hemmaplan? GĂ€rna i/nĂ€ra SkĂ„ne dĂ„ jag bor i Helsingborg. Tacksam för alla tips. Ăndrat 27 november 20168 Ă„r av Yodelking Ăndrade Ă€mnesraden enligt trĂ„dskaparens önskan
Postat 17 juni 20169 Ă„r Författare Ăgnade kvĂ€llen Ă„t att ta en titt pĂ„ Sketchup, kul! Lutar Ă„t ett kar som Ă€r 120 lĂ„ngt, 60 djupt och 50 högt.  Fönsterna i rummet Ă€r rakt vĂ€sterlĂ€ge. Solen nĂ„r aldrig rakt in i karet men vĂ€ldigt mycket indirekt ljus. Tror ni att det Ă€r att be om problem med alger samt fiskar som skyggar för alla rörelser i vardagsrummet?    Â
Postat 3 juli 20169 Ă„r Författare Bumpar frĂ„gan kring ljuset frĂ„n fönsterna lite. Ăr Ă€ven intresserad av att höra om nĂ„gon har erfarenhet av att ha karet sĂ„ nĂ€ra tvn (Blir ca metern mellan kar och tv) SjĂ€lvklart kommer ögonen dras Ă„t karet men blir det kanske rent av svĂ„rt att kolla pĂ„ tvn? En Razor 120 kommer att fĂ„ agera sol.
Postat 4 juli 20169 Ă„r Författare Vad bra, tack! Du borde ju veta, har för mig att jag har lĂ€st en Ă€ldre trĂ„d om rumsavdelare som du hade âș. Ăven dĂ€r med fönster nĂ€ra karet.
Postat 23 augusti 20169 Ă„r Författare Nu Ă€r det bestĂ€llt! :D  Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten pĂ„ kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hĂ„l. Sump med tre fack av "klassisk" modell. Micke pĂ„ HĂ„kanstorp Zoo stĂ„r för byggandet.  Â
Postat 24 augusti 20169 Ă„r Författare Börjar som jag Ă€r van, enkelt  Belysning blir min gamla Razor 120. Skummare Ă€r jag sugen pĂ„ att prova en Your Choice Aquatics DC10 som jag kan fĂ„ en bra deal pĂ„ med karet. Hittar tyvĂ€rr inte mycket skrivet om de pĂ„ nĂ€tet. NĂ„gra enstaka poster pĂ„ amerikanska sidor sĂ„ Ă€r det nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet som kan ge en liten recension sĂ„ hade det varit guld vĂ€rt. Returpump Jecod DC. Cirkulation kanske ett par Tunze nanostreamers.  Inriktning blir lps/knappar/skivor. 10% vattenbyten varannan vecka och inte sĂ„ mycket mer pyssel Ă€n sĂ„. (SĂ€ger jag nu iaf, med detta kar kan jag ju inte lĂ€ngre skylla pÄ sumpbrist för att nörda ner mig totalt i teknik, mĂ€tvĂ€rden och acros. FĂ„r se vart det slutar..)  Â
Postat 25 augusti 20169 Ă„r On Tuesday, August 23, 2016 at 14:49, j0nas sa: Nu Ă€r det bestĂ€llt! :D  Blir ett 100l*60d*50h, rimless, optiwhite med vit möbel. Liten box i mitten pĂ„ kortsidan borrat med ett 40mm och ett 25mm hĂ„l. Sump med tre fack av "klassisk" modell. Micke pĂ„ HĂ„kanstorp Zoo stĂ„r för byggandet.   Micke byggde ocksÄ mitt kar/bĂ€nk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet   ska bli skoj att kolla pĂ„ ditt nya mvh OlaÂ
Postat 25 augusti 20169 Ă„r Författare 5 hours ago, odel68 said: Micke byggde ocksÄ mitt kar/bĂ€nk och sump, jag blev mycket nöjd med resultatet   ska bli skoj att kolla pĂ„ ditt nya mvh Ola  Vad kul! Det bĂ„dar ju gott. Följer din trĂ„d men har inte reflekterat sĂ„ mycket kring sjĂ€lva karet, har varit för blĂ€ndad av innehĂ„llet Â
Postat 9 oktober 20168 Ă„r Författare Nu hĂ€nder det saker hos HĂ„kanstorp . Bild frĂ„n Micke:  Funderar just nu mycket pĂ„ scape. FrĂ„n början var jag helt inne pĂ„ tvĂ„ öar fint utplacerade enligt gyllene snittet och med mycket sandytor. Hittade en tank av Alex Costa som jag verkligen tycker har spikat det.  Nu börjar jag vackla dĂ„ jag tror det Ă€r viktigare att försöka dölja avrinningsboxen pĂ„ smart sĂ€tt. Har bara sett karet pĂ„ bild men fĂ„r intrycket av att hĂ„len kom lĂ€ngre ut i karet Ă€n vad jag hade tĂ€nkt mig. Boxen hamnar mitt pĂ„ kortsidan och kommer att synas tydligt frĂ„n bĂ„da hĂ„llen. Kanske att jag fĂ„r försöka bygga "Storön" runt om och ut frĂ„n boxen. Hittar jag en tillrĂ€ckligt stor sten sĂ„ kan jag försöka sĂ„ga ut sĂ„ att stenen kan omsluta boxen. Eller fĂ„r jag skippa ö-idĂ©n helt och bara göra ett rev som sluttar ner frĂ„n avrinningen. Finns nĂ„gra snygga kar med enorma överhĂ€ng som kanske skulle kunna funka att bygga ut frĂ„n kortsidan men vet inte om jag kĂ€nner mig hĂ€ndig nog  Har ni nĂ„gra andra snygga idĂ©er sĂ„ dela gĂ€rna med er! Att klĂ€ boxen med t ex Btn gĂ„r bort.  Ăndrat 9 oktober 20168 Ă„r av j0nas
Postat 10 oktober 20168 Ă„r ĂverhĂ€ng kan ju bli grymt coolt med skuggning osv. Annars kanske satsa pĂ„ att tĂ€cka sjĂ€lva boxen med tex stjĂ€rnpolyp?
Postat 7 november 20168 Ă„r Författare Delleverans! =) Möbeln blir förhoppningsvis klar i veckan sĂ„ att jag kan hĂ€mta den + karet ocksĂ„. BestĂ€llde en jecod rw8 nĂ€r jag Ă€ndĂ„ var pĂ„ plats. Tveksamt om den rĂ€cker men tĂ€nkte att det var en bra början iaf. Â
Postat 8 november 20168 Ă„r Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar pĂ„ 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min trĂ„d sĂ„ fĂ„r du se pĂ„ flödet - det rĂ€cker gott med 2 i alla fall. Tycker det Ă€r bĂ€ttre med 2 Ă€n en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.  MVH Lasse Ăndrat 8 november 20168 Ă„r av Lasse
Postat 8 november 20168 Är Exempel - 2 pp8  https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=zw2fIDbH7CI  MVH Lasse
Postat 8 november 20168 Ă„r Författare 14 hours ago, Lasse said: Jag kör 2 st Jecod PP8 (samma som RW8) i mitt kar pĂ„ 120*50*50 (visningsdelen) - Titta i min trĂ„d sĂ„ fĂ„r du se pĂ„ flödet - det rĂ€cker gott med 2 i alla fall. Tycker det Ă€r bĂ€ttre med 2 Ă€n en större. Jag har en DCS 4000 liters returpump.  MVH Lasse Stiligt gömda och hĂ€ftiga vĂ„gor, toppklass Lasse! Ăr magnetdelen drĂ€nkbar? Funderar pĂ„ om den fĂ„r plats inne i avrinningen. Kan iofs lösas med en plastpĂ„se annars
Postat 27 november 20168 Är Författare Det blev faktiskt Ànnu bÀttre Àn jag hade hoppats pÄ Bra jobbat Micke!  Ska försöka fÄ tag pÄ svart plastfilm till gaveln imorgon samt nÄgon typ av svart plexi eller liknande att klÀ insidan av boxen med. Har ni tips pÄ inköpsstÀllen och material sÄ tipsa gÀrna.  Fick med ett kit med "basic" pvc sÄ nu har jag ungefÀr en miljon frÄgor om hur jag fÄr ihop det pÄ bÀsta sÀtt. Blir till att lÀsa pÄ sÄ kanske jag kollar med er forumgurus nÀr jag har mer kött pÄ benen.
Postat 28 november 20168 Ă„r Författare Det blev svart silikon pĂ„ insida box samt svart "dekorplast" frĂ„n Hornbach pĂ„ baksida. Â
Postat 29 november 20168 Ă„r Författare KvĂ€llens projekt blir att sĂ„ga hĂ„l för elen och pĂ„börja elinstallation. Karet stĂ„r idag 10cm ut frĂ„n vĂ€ggen, tĂ€nkte fĂ€sta elen pĂ„ vĂ€ggen bakom och sedan dölja allt med en passbit som enkelt kan öppnas/stĂ€ngas.  Funderar mycket pĂ„ vilken höjd jag ska kapa frĂ„nröret med t-kopplingen pĂ„. Finns det nĂ„gra riktmĂ€rken att förhĂ„lla sig till i relation till överrinningskammen? Mer Ă€n lĂ€gre sĂ„klart âș  Ska öppning peka mot kammen eller kan det finnas idĂ© att snurra 90 eller kanske tom 180grader frĂ„n kam?  Â
Postat 1 december 20168 Ă„r Författare Den hĂ€r delen av hobbyn Ă€r jag inte sĂ€rskilt bekvĂ€m med..  Vad tror ni, ser ni nĂ„gra uppenbara idiotgrejor sĂ„ hojta gĂ€rna till innan jag tar fram tangiten. FörstĂ„r att jag mĂ„ste sĂ€tta nĂ„got pĂ„ frĂ„nröret i skummardelen för att dĂ€mpa ljud. Vad Ă€r bĂ€sta förslaget dĂ€r? TĂ€nkte Ă€ven dra slang pĂ„ utloppet i karet för att fĂ„ det under ytan.  Â
Postat 3 december 20168 Är Författare 25kg Maco rocks bestÀllt. Inte sÄ mycket för att jag vill ha "död" sten som att jag vill ha möjligheten att pilla med aquascape utan tidspress. Kommer förmodligen att kompletteras med nÄgra kilo levande sten ocksÄ för att fÄ in lite liv.  Imorgon blir det till att kavla upp armarna och ta fra tangiten. Wish me luck!
Postat 8 december 20168 Ă„r Författare Lite reflektioner frĂ„n kvĂ€llens provfyllning. 1. Returpumpen tyst över förvĂ€ntan, toppen! 2. VattennivĂ„n i karet blir lĂ€skigt hög, ca 10mm frĂ„n kanten. Kör returpumpen pĂ„ lĂ€gsta effekt. Kan jag ha kapat returröret för högt? Ăr idag ca 10mm under kanten pĂ„ avrinningskammen. Kammen Ă€r 25mm hög. Eller det spelar kanske inte hade spelat roll om jag gjort returröret Ă€nnu lĂ€gre? KĂ€nner att jag tĂ€nker i cirklar nu bara.. 3. Ljudet frĂ„n vattnet som plumsar ner i sumpen Ă€r ju nĂ€stintill outhĂ€rdligt. Insuget lĂ„ter ocksĂ„ lite mer Ă€n förvĂ€ntat. Tips?  Hojta gĂ€rna om ni ser att jag har gjort nĂ„gra tokigheter..           Ăndrat 8 december 20168 Ă„r av j0nas
Postat 8 december 20168 Ă„r 1 cm Ă€r för lite. dĂ„ riskerar du att du fĂ„r översvĂ€mning nĂ€r du stoppar ner hĂ€nderna. jag hade (om möjligt) monterat överrinningskam pĂ„ 3sidor. sen mĂ„ste du nog sĂ€nka röret i avrinningen lite sĂ„ du fĂ„r det mer under vattenytan. har du borrat ett hĂ„l i "locket" lĂ€ngst upp i toppen av röret ner till sumpen? om du gör det, sĂ„ ska det i sidan vara sĂ„ att det gĂ„r in i röret som sitter i t-röret (nu blev det rörigt)! dĂ„ kan du reglera mĂ€ngden luft som kommer in i röret genom att vrida pĂ„ locket. Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.