Gå till innehåll

Mäta kol i vattnet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har en tid försökt att få ner fosfat och nitrat genom olika probiotiska metoder där man skall dosera kolkälla.

 

Jag har haft dåliga resultat (skyller på UV't) men hoppas på att det skall bli bättre nu när jag har en plan på att avveckla belysningstiden för UV't. 

 

Det jag funderar på är vad som har skett med all den kolkälla jag har doserat. Jag har ju inte fått någon extra bakteriekultur för då borde ju mina fosfat och nitratvärden förändrats. Betyder det att alla den kolkälla jag har doserat finns tillgänglig i akvariet? Kan jag stoppa upp med att dosera mer för det som inte har blivit förbrukat finns i vattnet eller skummas det ut av skummaren?

Har sökt efter svar på detta men inte funnit något. 

Tänker ju att det borde vara som med alla andra ämnen man stoppar i. Om de inte förbrukas av något eller i en process så höjs de ju sakta men säkert. Det betyder ju att jag bör ha en ganska hög halt av kol i mitt akvarium och således inte behöver/borde dosera mer? 

 

Någon som vet? Kan man testa andelen kol man har i?

 

Tacksam för svar.

 

mvh Andre.

 

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du slutar med kolkälla tror jag inte du behöver vara orolig för ackumulation. Det skummas ut som du säger, innan det har hunnit vara verksamt, och så oxideras en del av det, den delen som trots allt blir verksam. Men frågan är bra, för om man har ett kar med relativt overksam kolkälla(tex lågt fosfat) o doserar på vecka ut o vecka in så kan man ju fundera på vad som på sikt händer. Har inget bra svar på det mer än att jag tror inte det är bra. 

 

Mäta halten organiskt kol i vatten går, men kräver avancerad utrustning så inget du kan göra som hobbyist. Jag skall kolla runt lite hur åman går tillväga, men ett sätt kanske kan va att oxidera vattenprovet helt o sen mäta mängden CO2(aq) i vattnet före o efter, o differensen är ett mått på mängden organiskt kol. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb, det var som jag trodde/gissade enligt ovan, att man mäter organiskt ämne i vattnet genom att oxidera detta o sen mäta CO2(aq). 

 

Lite mer exakt så gör man så här: man filtrerar vattnet med ett filter som är runt 0.2-0.7 ûm, det som då blir kvar är löst organiskt kol, DOC (det vi vill mäta). 

 

Detta vatten skall nu oxideras, eller rättare sagt , allt organiskt kol(DOC) skall oxideras till CO2. Det kan man göra på två sätt:

1) utsätta vattenprovet för hög värme , eller

2) UV-ljus ihop med ett oxiationsmedlet persulfat 

 

I båda fallen har nu DOC omvandlats till CO2(aq), där nu CO2 halten  mäts (med ett instrument baserat på infrarött ljus). 

 

Innan man gör ovanstående oxidationer måste man omvandla allt oorganiskt kol, dvs karbonater, till CO2(vilket görs genom att sorgöra vattnet till pH 2.0...då går alla karbonater över som CO2(aq), o sen mäta CO2(aq)....det är sedan differensen mellan detta CO2(aq)-värde och det som man får efter oxidation av DOC, som blir ett mått på DOC-halten i vattnet. 

 

Att mäta CO2(aq) görs med en infraröd sensor. 

 

/Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

Ett annat sätt är att använda en klassisk BOD5 eller BOD7 metod. Kräver dock syrgasmätare, stadig temperatur och 5 eller 7 dagar innan man får resultatet. Filtrering om man vill ha det lösta kolet

 

MVH Lasse

oki, tack för bra info:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...