Drullputt Postat 15 juli 2016 Postat 15 juli 2016 Hej alla kemister, har en liten fundering. Lyckas inte få ner mitt fosfat, det ligger pall på 0.08. Enda invånare är en putsarräka och tre Trochus sniglar, så släpper cirkus två små Formula Two pellets om dagen. Matningen är således i det närmaste obefintlig. Byter 20% i veckan med RS Coral Pro salt, har även helt ny osmos. Körde tidigare järnbaserad fosfatremover på maxdosering, bytte förra veckan till alu baserad på maxdosering. Har en Hanna checker som jag köpte nya reagenser till bara för att vara säker. Men värdet är fast på exakt samma, så var ligger problemet ? Nitrat är noll enligt Salifert, har aldrig haft fulalger heller. Har en del macroalger som trimmas då och då. Citera
freguz Postat 15 juli 2016 Postat 15 juli 2016 Saltet kanske, har du mätt på det nyblandade vattnet? Citera
runstenen Postat 15 juli 2016 Postat 15 juli 2016 Vilken Hanna ? Ulr eller Po ? Du kan också prova flytande remover för snabb sänkning. Citera
Drullputt Postat 15 juli 2016 Författare Postat 15 juli 2016 Inte testat bytesvattnet, ska göra det imorrn vid bytet. Är en Po mätare. Vad finns för flytande remover ? Har Nopox men aldrig använt det, läst att det funkar bäst mot nitrat som ändå är noll i mitt fall. Citera
Matthias_H Postat 15 juli 2016 Postat 15 juli 2016 Hej jag rekommenderar fauna marine fosfatremover som går ner til 0.04 och sen stanna där. Har själv kört det i ca 3 år och byter en gång i månaden:-) Citera
runstenen Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 2 timmar sedan, Drullputt sa: Inte testat bytesvattnet, ska göra det imorrn vid bytet. Är en Po mätare. Vad finns för flytande remover ? Har Nopox men aldrig använt det, läst att det funkar bäst mot nitrat som ändå är noll i mitt fall. Flera olika. Binder fosfaten som sedan skummas ur eller fastnar i mekanisk filtrering om sådan finnes. Snabbare och mer effektiv enl många jämfört med gfo och granulat removers. Jag kör m Microbe Lift flytande nu. Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 Har ingen skummare. Är FM UltraPhos jag kör med. Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 Testade just bytesvattnet och fick 0.11 Inte så konstigt då att det inte går att få ner. Ja då vette tusan vad jag ska göra. Citera
per.w Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 fyll på med osmosvatten. kallvatten inte varmt. rowa filter med kol... fauna marin..... byt kol varje vecka.... Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 Hänger inte riktigt med nu, kör med osmos till allt. Men fosfatet måste komma från vattnet eller saltet eftersom det är så mycket i det nya vattnet. Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 Testade nu RO vattnet, visst ska det funka med 713-25 till det ? Fick då 0.00 båda gångerna, kommer således från saltet. Citera
Matthias_H Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 Hur inkörd är stenen i karet ? Kan fälla fosfat där samt om du matar med frysfoder mycket ? Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 Ingen skummare, finns ingen vits då enda invånare som matas är en räka. Problemet löst då det är saltet som är boven. Nu återstår att byta salt. Citera
runstenen Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 Konstigt. Dom säger att det ska vara fosfatfritt. Är utgångsdatumet passerat ? Citera
nike83 Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 efter hur länge mätte du fosfat efter du hade blandat? om jag inte minns fel så får man utslag på fosfat innan typ 24 timmar, så jag hade väntat 48 timmar med cirkulation innan jag mätte fosfat på nyblandat saltvatten. 1 Citera
runstenen Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 (ändrat) 1 timme sedan, nike83 sa: efter hur länge mätte du fosfat efter du hade blandat? om jag inte minns fel så får man utslag på fosfat innan typ 24 timmar, så jag hade väntat 48 timmar med cirkulation innan jag mätte fosfat på nyblandat saltvatten. Jo det verkar stämma. Här provar dom detta och det är även coral PRO som diskuteras. Precis som dom säger i tråden så har Hannan en felmarginal på 0.03 enl tillverkaren. Och kuvetten måste spritas och sen sköljas och putsas minutiöst för ett korrekt resultat. Jag har även satt en markör på korken då glaset tydligen kan ha skiftningar och man bör mäta med kuvetten i samma läge så att säga. Ngt överdrivet men. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2132051 Ändrat 16 juli 2016 av runstenen Mer info Citera
runstenen Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 Jag skulle som Fredrik säger vänta ett dygn och mäta det nyblandade vattnet. Om du kan mäta med Hanna Ulr får du ett mer exakt mätresultat. Annars är ju ditt fosfatvärde inget att vara ledsen för direkt Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 (ändrat) Mätte drygt 12 timmar efter. Med den höga dosering av remover jag kört så länge finns det inte en chans att det skulle vara så högt fosfat om det inte vore för att jag genom skitsaltet tillsätter fosfat varje vecka. Skräpet är numer förpassat till gröna tunnan. Up yours Red Sea Coral Pro !! Ändrat 16 juli 2016 av Drullputt Citera
runstenen Postat 16 juli 2016 Postat 16 juli 2016 1 timme sedan, Drullputt sa: Mätte drygt 12 timmar efter. Med den höga dosering av remover jag kört så länge finns det inte en chans att det skulle vara så högt fosfat om det inte vore för att jag genom skitsaltet tillsätter fosfat varje vecka. Skräpet är numer förpassat till gröna tunnan. Up yours Red Sea Coral Pro !! Hittar lite trådar där folk upplevt samma sak med RSCP faktiskt. Är detta salt syntetiskt ? Står iaf att produktionen ligger i Eilat / Israel så frågan är om delar eller grundprodukten/råvaran utvinns ur röda havet ? Isf kan förklaringen ligga där. Dom skriver dock att det är fosfatfritt, men det är ju en annan 5:a ... http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2527656http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1478553https://www.google.se/search?q=red+sea+coral+pro+phosphate&oq=red+sea+coral+pro+phosphate&aqs=chrome..69i57.11128j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Citera
Drullputt Postat 16 juli 2016 Författare Postat 16 juli 2016 (ändrat) Kvalitetskontrollanten har visst varit frånvarande mer än en gång Då är frågan vilket salt man ska köra på, gärna syntetiskt och beprövat. Ändrat 16 juli 2016 av Drullputt Citera
hundben Postat 17 juli 2016 Postat 17 juli 2016 Men om du bara har en räka som matas måste du då byta vatten så ofta? Jag har 7 fiskar 3 räkor eremiter mm o byter vatten 1-2 gånger i månaden men oftast blir det bara 1 gång. Jag tycker att det ser sämre ut i akvariet när jag byter oftare Citera
Drullputt Postat 17 juli 2016 Författare Postat 17 juli 2016 Har bara blivit så att jag byter 20% i veckan. Karet är bara på 32 liter så det är ingen stor affär att byta direkt :-) Har googlat som en dåre i helgen och verkar som att alla saltmärken har mer eller mindre fosfat. Annars dras dom med andra problem i deras salt. Ingen aning vad jag ska köpa. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.