Gå till innehåll

belysning m.m. total nybörjare


Draedon

Rekommenderade inlägg

har precis satt upp ett litet (100l) saltvattensakvarium.

har lite diverse frågor...

karet är på 100l och jag har 6kg levandesten i, ska i med 5-6 kg till.

gjorde lite tester idag och alla värden (förutom kalk) var helt ok.

fråga 1: belysning.. har i nuläget 1 lysrör "coralstar" som jag blev rekomenderad av den lokala djurbutiken, men jag känner att dom verkar inte ha någon större koll.. ser ut som om det är natt i akvariet. mörkt blått sken..

tänkte försöka få tag i en dubbelramp så jag kan ha ett ljusare rör också..

eller vad rekomenderar ni för belysning? har en metallhalogen lampa, men jag har ej plats för den i nuläget.. den hade ju varit bästa alternativet.

fråga 2: fick igår hem 2 fiskar (nybörjar clowner, kommer ej ihåg exakt vad dem heter) och en anemon..

clownerna trivs som fisken i vattnet (haha :P) men anemonen har inte "vecklat ut sig".. vet ej vad anemonen heter heller, men jag kan fota den så kanske någon kan identifiera den.

hur lång tid kan den ta på sig?

kan det bero på att kalkhalten är låg? har börjat pytsa i lite kalk så det lär väl stiga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslår att du lämnar tillbaka anemonen till butiken, en anemon hör inte hemma i ett nystartat kar på 100L. Sitter den kvar på samma ställe eller släpper den taget om stenen? En anemon blir fullt utvecklad när den trivs och sitter rätt. En anemon behöver MH för att trivas.

Du kan kika här för identifiering och grundläggande skötsel.

http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=499

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Låter inte som en bra idé, med en anemon som det första lägredjuret....det krävs en hel del kunskap om detta.

Men om du inte kan lämna tillbaka så är steg ett att ta reda på vilken typ av anemon du har.

Om det är en BTA(Bubble tip anemon) så räcker det med lysrörbelysning men du måste utöka till 3-4 rör. Blanda blåa rör med dagsljus. När/om den vecklar ut sig behöver den mat. Hög och stabil vattenkvalitet är också ett krav.

Kan du specificera vilka vattentester du har gjort och värden, Skicka med en bild så ska vi försöka sätta id på den!

Hoppas det går bra för dig.....och anemonen!

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemonen kommer imorgon att flytta till min kusins akvarium tills jag fått ordning på mina prylar..

tycker det var lite dåligt av säljaren att rekomendera mig att köpa den här anemonen fast jag hade förklarat förutsättningarna.. nybörjare med nytt kar. :(

då är det bara belysningen jag undrar över... kommer inom en ganska snar framtid att sätta igång på ett större akvarium med MH belysning.. men jag vet inte hur lång tid det kommer ta att få ordning på allt..

undrar lite över vad för belysning jag ska ha i mitt lilla kar så länge?

kan någon reda ut begreppen liten för mig..

har kollat på lite sidor där de säljer belysning och det finns ju

MH, T5, lysrör T5, nano ???

kan ni förklara för mig vad allt är.

hoppas ni har tålamod med en nybörjare.. tycker saltvattensakvarium är otroligt fina och roliga så jag vill att det här ska funka.. annars får det bli malawis igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du bara har clownerna kvar så behöver du typ inte ens tända belysningen... dom kommer att klara sig bra under vilken lampa som helst..

ska du hålle en fin anemon så lugna dig länge me den.. har själv ett 2,5meters kar me en riktigt stor anemon.. å den e en riktig pina PGA att den bränner alla koraller som finns i dess närhet+ att den kan få för sig att flytta på sig ifall den inte trivs.. å under den tiden den flyter runt i karet för att hitta en ny plats så passar den på att bränna allt i sin väg... skulle nog ändå säga att skaffa aldrig en anemon i ett 100liters kar.. å heller inte i ett precis nystartat kar... den KOMMER att dö.-...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemonen kommer imorgon att flytta till min kusins akvarium tills jag fått ordning på mina prylar..

tycker det var lite dåligt av säljaren att rekomendera mig att köpa den här anemonen fast jag hade förklarat förutsättningarna.. nybörjare med nytt kar. :(

må säga, om du inte ser skillnad på den korallen å en anemon så bör du nog plugga bok ett tag till..

flåt för mina sarkastiska sena inlägg :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemonen kommer imorgon att flytta till min kusins akvarium tills jag fått ordning på mina prylar..

tycker det var lite dåligt av säljaren att rekomendera mig att köpa den här anemonen fast jag hade förklarat förutsättningarna.. nybörjare med nytt kar. :(

må säga, om du inte ser skillnad på den korallen å en anemon så bör du nog plugga bok ett tag till..

flåt för mina sarkastiska sena inlägg :död:

inte lätt att veta skillnad när man litar blint på vad försäljaren säger. tror jag ska skaffa mig en bok istället för att lyssna på folk i butiker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ha läst tråden så undrar jag över de här med å pytsa i kalk. Låter lite oroväckande när en säljare fick dej att tro att det var en anemon men vem har gett dej råd om att pytsa i kalk i ett nystartat kar? Är det din kusins vatten du tagit över och han har lärt dej vilka värden ditt vatten skall hålla för att kunna ha ett kar med levande djur? Vilka värden mäter du i ditt kar ? Tycker du gör helt rätt i att skaffa dej en bok. Jag har gjort de till en hobby i sig att samla på böcker om saltvattenshobbyn. Man lär sig alltid nåt nytt eller får en insyn i hur hobbyn förändrats genom åren i böckerna. Väldigt många handlar om att starta upp saltvattenskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det är min kusins vatten jag har fått.. han har förklarat hur värdena ska vara.. det jag har testat är ph, nitrat, nitrit, amoniak (?), kalk m.m. kalkhalten var lite låg, så jag fick nån typ av kalkpulver av honom med instruktioner om hur det ska doseras.

jo nog f*n ska jag skaffa mig en bok.. det jag är rädd för bara, efter min tid med malawis, är att de flesta böcker krånglar till det mer än de förklarar. allt verkar så avancerad och svårt när det i sjävla verket inte behöver vara så omständigthet som det verkar i en del böcker.

har för vana att alltid kasta mig med huvudet före in i nya projekt istället för som många andra som läser på, sen börjar.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med butiker med dålig koll, men det är tyvärr ganska vanligt.

PVSS säljer en svensk bok som jag ska köpa.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3065&cat=537&page=1

Ljuspalör:

MH = Metallhalogen fins vanligen som 70w, 150, 250, 400 och 1000w

T8 = "vanliga" lysrör

T5 = Smalare variant av "vanliga lysrör", ger något mera effekt per meter lysrör.

K = Kelvin, vilken ljustemperatur lampan/lysröret har, vid 3000k är lampans sken gult, vid 6500k vitt, 20000k blått.

Man bör ligga mellan 6500k och 22000k, snyggast blir det om man blandar flera olika ljuskällor.

En gammal tumregel säger att man ungefär ska ligga på ca 1W/Liter om man vill ha koraller. ((Ja ja jag vet att jag kommer få mothugg på den meningen.....men det stämmer ändå hyfsat...............))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm.. undrar om det ens är en anemon.. tror den där säljaren var tappad bakom vagnen..

den är inte mjuk, utan hård.. ser ut som en sten.

här finns bilder: http://brutus.ath.cx/gallery/magnus/?g2_highlightId=961

Hej,

Ser helt klart ut som en clavularia viridis. Då är det en helt annan sak....den behöver också rätt förustättningar men är inte lika känslig som en anemon. Du måste uppgradera belysningen, förslagsvis kan du sätta in 4 stycken T8-rör. Billigt och bra, om man ska ha lite mjukisar och fiskar.

Korallen behöver ljus för utvecklas men denna typ av mjukkorall som du har kan också vara lite tjurskallig efter en flytt, det kan ta någon vecka innan det händer något.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra reflektor dubblar (minst) ljusutbytet. De armaturer som är gjorda för saltvatten har reflektorer inbyggda från början till skillnad från vanliga Dala-Samhall sötvattensarmaturer. Enligt min erfarenhet har T5 rör snyggare ljusfärg för saltvatten. Jag har fyra T5 54w över mitt fraggkar (250 liter) och där växer diverse stenkoraller.

Beträffande bok kan jag rekommendera den nya svenska boken och Reef Secrets av Nielsen- Fossö som är på engelska.

Stjärnpolyperna är bland det bästa i korallväg man kan börja med i ett saltkar.

Det finns olika nyanser av grönt, grått, brunt, med eller utan ett centrum i kontrastfärg.De kan ha flikiga eller släta tentakler.

De gröna verkar (hos mig i alla fall) kräva litet mera ljus.

När vattenvärden är bra är tentaklerna uppåt 2 cm långa - är det något fel på vattnet slår de inte ut.

På natten brukar de vara hopdragna men börjar ofta slå ut en eller två timmar innan ljuset tänds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...