kocknick Postat 8 september 2016 Författare Postat 8 september 2016 Det går inte fort, men det går framåt Skickat från min SM-N910F via Tapatalk 2 Citera
kocknick Postat 10 september 2016 Författare Postat 10 september 2016 Fan vad sakta det ska gå då... Skickat från min SM-N910F via Tapatalk 1 Citera
kocknick Postat 14 september 2016 Författare Postat 14 september 2016 Skickat från min SM-N910F via Tapatalk 1 Citera
kocknick Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 Ok.. torra stenen har legat i karet nu i 5 dagar och när jag gör nitrit test så ändrar vattnet färg men ej mätbart med medföljande färgskala så borde vara lugnt nu? eller ska jag vänta längre o se ifall nitrit höjs? har mkt god cirkulation och bombar med bakterier (zeobak och baktoblend) Citera
stigigemla Postat 19 september 2016 Postat 19 september 2016 Jag skulle vänta. Nitriten är inget problem i saltvatten utan bara ett symptom. Med den nitritnedbrytning du borde ha med din bakterietillsats har du säkert mycket som ruttnar i stenen ännu. Hur ser det ut i skummaren? Citera
kocknick Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 @stigigemla skummaren.. ja, händer inget speciellt faktiskt.. Okej, men när vet jag när jag väntat klart? när nitrit testet inte ändrar färg alls? så jävla less på att ha extra karet ståendes i hallen Citera
stigigemla Postat 19 september 2016 Postat 19 september 2016 Jag tycker det borde börja bli brun gunk i skummaren så att man vet att nedbrytningen är igång. Nitriten tror jag aldrig kommer att visa något nämnvärt genom att du håller en grundkultur av nitrifieringsbakterier igång. 1 Citera
Lasse Postat 19 september 2016 Postat 19 september 2016 Kör igång för fasiken. Ettdera har du nitrifikationen igång och då riskerar du ingen ammoniaktopp eller så har du ingen belastning och då får du samna problem igen när du går in med fisk. Börja med en stabil fisk - jag brukar ha en sammetsclown som jag matar försiktigt och försöker få den att äta i eller framför håven. Bra trick om man vill fånga den senare. Först veckan mat var tredje dag 2 dra veckan var annan dag och 3 veckan en gång om dagen - bara några korn åt gången (eller frusna artemia) In med en ordentlig städpatrull dag 1 eller 2 - på med ljuset och kör. MVH Lasse 1 Citera
kocknick Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 @Lasse Vill ju gärna tömma mitt provesoriska kar som står på golvet i hallen men ska kolla i nya karet om det finns nitrat och sen börja med en del av min gamla sten o se vad som händer, torra stenen är ny sten som jag köpt hem o byggt av.. har en clown o han får väl dyka i först om jag får utslag på nitraten. Citera
kocknick Postat 19 september 2016 Författare Postat 19 september 2016 yes, nitrat i karet.. nu kör vi Citera
kocknick Postat 21 september 2016 Författare Postat 21 september 2016 3 clowner i karet och dom ser ut att trivas! så nu borde man väl våga sätta i resterande fisk? palett kirurg, xhanturus, zebrasoma flavescens, Siganus vulpinu, Odunus niger och gräsklippar blenny Citera
kocknick Postat 23 september 2016 Författare Postat 23 september 2016 Kan nog bli bra det här! Skickat från min SM-N910F via Tapatalk 4 Citera
Rameau Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 jävligt snyggt,bara fylla med korallerna då 1 Citera
kocknick Postat 23 september 2016 Författare Postat 23 september 2016 ja nu är det bara att köra finns någon här som har gjort manual overide av "bios" eller vad man ska säga..på sin Pacific sun armatur och kan ge mig lite info.. Ps skrev ett bra beskrivning men har en fråga jag inte hann få svar på idag, man ska sammanföra 2 pins och kortsluta med en sladd eller dylikt, men för att det ska funka måste väl lampan vara igång? alltså varenda strömkabel/sladd ikopplad. Citera
Scuba Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 6 timmar sedan, kocknick sa: Kan nog bli bra det här! Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Tjusigt! Vad är det för 4st rör som sticker ner där i mitten, förstår att det är nån sorts streamers men hur funkar dom? 1 Citera
kocknick Postat 23 september 2016 Författare Postat 23 september 2016 @scuba Jag snodde idén från ett reef in The sky kar.. tänker att du får en jämnare tillförsel av nytt vatten istället för 1 stormig retur så har jag nu 4.. kan vinkla dom hur jag vill så är det dålig cirkulation kring boxen så är det lätt fixat istället för att sätta dit en ny cirkpump. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Citera
Scuba Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 1 minut sedan, kocknick sa: @scuba Jag snodde idén från ett reef in The sky kar.. tänker att du får en jämnare tillförsel av nytt vatten istället för 1 stormig retur så har jag nu 4.. kan vinkla dom hur jag vill så är det dålig cirkulation kring boxen så är det lätt fixat istället för att sätta dit en ny cirkpump. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Citera
kocknick Postat 23 september 2016 Författare Postat 23 september 2016 @scuba http://m.fish-street.com/dual_nozzle_loc_line?search_string=Dual+nozzle Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Citera
Scuba Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 Tackar! Såg att du hade varit och hämtat Chromisarna hos Rolle idag. Tog du en fox oxå? Citera
sundvall Postat 23 september 2016 Postat 23 september 2016 Foxen tog jag Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Citera
kocknick Postat 24 september 2016 Författare Postat 24 september 2016 har haft en fox ett bra tag nu tog 6 chromisar, 1 gul o 1 vit goby + 2 vilda clowner (varav 1 hoppa ut i natt och 1 chromis uppäten) men annars lever allt. @scuba @sundvall du kommer märka hur kul det blir att gå ner med handen o städa karet nu när du har en fox..om din nu är lika cp som min! kommer alltid o spänner taggarna mot mig Citera
sundvall Postat 24 september 2016 Postat 24 september 2016 Jo har en sen innan också men en vit så nu har jag en vit och en gul, den vita är dock feg som en mört Går det bra annars med nya karet?? Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk Citera
kocknick Postat 25 september 2016 Författare Postat 25 september 2016 @sundvall en vit? Aldrig sett dom förut, vad är det för namn på dom? Karet är jag så satans nöjd med, trodde inte det skulle bli såhär bra tillslut efter allt jävla tjafs Fixat lampan nu också Skickat från min SM-N910F via Tapatalk Citera
kocknick Postat 28 september 2016 Författare Postat 28 september 2016 Än så länge är allt som det ska, kommit lite kiselalger nu så det är skönt att se att prosessen är igång! Ska kolla värden nu i veckan om jag orkar och får tid. Lagt ner några koraller, en frogspawn, 2 st montipora setosa som växtihop till 1.. röd och grön den gröna har bara gröna polyper medan den röda har både gröna o röda. har även satt ner 1 acro och en millepora, båda okända. fiskarna mår bra, tjocka.. dock får mina clowns lite stryk men verkar ha gått över nu! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.