Gå till innehåll

Växer som F-N


Lernbo

Rekommenderade inlägg

Lite för suddig bild men kanske chaetomorpha (kanske fel stavning). Ser även ut att vara en gren av caulerpa eller något liknande.

Det som är bra är att om du skördar regelbundet så blir du av med de näringsämnken som algerna tagit upp. Många har algerna i ett refugium i sumpen.

Nackdelen som kan hända är att caulerpa kraschar och då kan vattenkvaliteten påverkas. Jag är ingen expert på det fenomenet men någon annan kanske kan utveckla det.

Googla på lite bilder på caeto och caulerpa för att se om det är de du har.

Skickat via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Sjöharar är duktiga på att äta alger. Tyvärr är det näst intill omöjliga att hålla i liv nån längre period. Kirurger är bra mot alger och nasokirurger ser jag alltid till att ha då de kan rensa ett kar från alger på nolltid. Det är framförallt bruna och röda alger men tvivlar på att de skulle ha något problem med gröna alger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöhare är bra till gröna håralger iaf. Jag köpte en som rensade mitt 350L totalt från alger på två veckor. När de har ätit upp alla alger svälter de ihjäl om man inte säljer/flyttar dem till nytt kar med alger. De går inte att mata.



Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Svårt att se på bilden vad det är för alg. Men skulle iaf rekommendera en eller flera sjöborrar. Diadema sp har ätit alla alger vi erbjudit här. Gissar att även Tripneustes gratilla skulle fungera. 

 

Läste på för något år sedan om det där med att höja Mg för att få bort Bryopsis. Har för mig att det var just ett märke med Mg-tillsats som motverkade algerna, vilket i mina öron lät som om det var något annat än just ämnet magnesium. Men det finns säkert bättre info om du söker på något amerikanskt forum. 

 

Vi lyckades få bort Bryopsis genom att skörda(rev av, sög ut) så algerna blev korta. När algerna var korta tog våra snäckor dom. Ingen qiuck fix direkt, tog ett par månader. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...