Lernbo Postat 2 september 2016 Postat 2 september 2016 Någon som vet vad denna "gröna alg" heter samt om den är bra eller.. Citera
Perk Postat 3 september 2016 Postat 3 september 2016 Lite för suddig bild men kanske chaetomorpha (kanske fel stavning). Ser även ut att vara en gren av caulerpa eller något liknande. Det som är bra är att om du skördar regelbundet så blir du av med de näringsämnken som algerna tagit upp. Många har algerna i ett refugium i sumpen. Nackdelen som kan hända är att caulerpa kraschar och då kan vattenkvaliteten påverkas. Jag är ingen expert på det fenomenet men någon annan kanske kan utveckla det. Googla på lite bilder på caeto och caulerpa för att se om det är de du har. Skickat via Tapatalk Citera
Lernbo Postat 6 december 2016 Författare Postat 6 december 2016 Nu börjar det bli bråttom. Vad för slags djur ska jag skaffa innan denna alg tar över akvarietSkickat från min SM-A310F via Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Svårt att hitta ett djur som äter stora mängder alger. Lyft ur sten och skrubba bort algerna med en tandborste eller liknande. Vad har du för djur i karet? Citera
Lernbo Postat 6 december 2016 Författare Postat 6 december 2016 Tyvärr inte möjligt utan att riva allt. - Boxer fisk - Gul kirurg - Gobisar - Blå tryckare - räkor och krabbor Citera
Lernbo Postat 6 december 2016 Författare Postat 6 december 2016 Har hört att sjöhare skulle ev. fungera. Någon som har provat. Citera
Vidofner Postat 7 december 2016 Postat 7 december 2016 Sjöharar är duktiga på att äta alger. Tyvärr är det näst intill omöjliga att hålla i liv nån längre period. Kirurger är bra mot alger och nasokirurger ser jag alltid till att ha då de kan rensa ett kar från alger på nolltid. Det är framförallt bruna och röda alger men tvivlar på att de skulle ha något problem med gröna alger Citera
Lernbo Postat 7 december 2016 Författare Postat 7 december 2016 Tyvärr har jag lite för litet kar för en nasos Citera
Ouscazz Postat 7 december 2016 Postat 7 december 2016 Sjöhare är bra till gröna håralger iaf. Jag köpte en som rensade mitt 350L totalt från alger på två veckor. När de har ätit upp alla alger svälter de ihjäl om man inte säljer/flyttar dem till nytt kar med alger. De går inte att mata. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
Christian J Postat 8 december 2016 Postat 8 december 2016 Jag tycker det liknar Bryopsis, men det är svårt att se på bilden. Citera
Lernbo Postat 29 december 2016 Författare Postat 29 december 2016 Det här med få bort Bryopsis genom att höja Mg halten rejält är detta något att rekommendera ? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 30 december 2016 Postat 30 december 2016 Svårt att se på bilden vad det är för alg. Men skulle iaf rekommendera en eller flera sjöborrar. Diadema sp har ätit alla alger vi erbjudit här. Gissar att även Tripneustes gratilla skulle fungera. Läste på för något år sedan om det där med att höja Mg för att få bort Bryopsis. Har för mig att det var just ett märke med Mg-tillsats som motverkade algerna, vilket i mina öron lät som om det var något annat än just ämnet magnesium. Men det finns säkert bättre info om du söker på något amerikanskt forum. Vi lyckades få bort Bryopsis genom att skörda(rev av, sög ut) så algerna blev korta. När algerna var korta tog våra snäckor dom. Ingen qiuck fix direkt, tog ett par månader. / David Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.