Gå till innehåll

Har startat en 357 liters har varit igång i 1 månad


diskustok

Rekommenderade inlägg

Nu e min fundering om vad jag ska inskaffa mig för mer grejor har

357 liter akvarium

112 liter sump

deltec mc 500 skummare

ytterfilter unimax pumpar 1200 liter i timmen

2 retur pump pumpar 2400 liter i timmen total

en cirkulation pump pumpar 600 liter i timmen

har nu 20 kg levande sten kommer 20 kg til i jan och den 4*45watt T5 armatur och rör i jan

har 2 clowner och 1 gobies även 4 turbosniglar och 4 ermekritkräftor

det fungera bra men har funderat på skaffa nitrit filter och osmos och fosfat filter men frågan e vilket ska man sastar på ?? behöver bra tips av er erfarenhet.

tacksam av svar mvh lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mera cirkulation. En Tunze 1060 som ger 6000L/h skulle inte vara helt fel.

UVC runt 20W, så du kan skaffa massa snygga kirurger.

Doppvärmare har du säkert redan en hel bunt.

En kalkreaktor kanske är nästa lämpliga invenstering, följt av en kalkmixer.

Eller varför inte en aotomatisk vatten påfyllning.

Osmos... har du algproblem, skaffa genast, annars så kan du sätta det lägre ned på inköpslistan.

Nitrat eller fosfat filter?, tja har du inga problem med fosfat eller nitrat så behöver du varken eller. Själv har jag alltid haft större problem med fostat än nitraten. Du kan med fördel använda ditt ytterfilter som fosfatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste när akvariet bara har varit i gång en månad är IS I MAGEN.

Att rekommendera då är en bra bok. Jag tycker om Reef secrets av Fossö + Nielsen på engelska men den nya på svenska av Daniel Knop verkar också vara rikigt bra.

Kalkreaktor, fosfatfilter mm är det lämpligt att köpa om man börjar få svårt att hålla vattenvärdena bra.

Jag kör 100 gram Rowaphos i ett litet ytterfilter nu och det har förändrat färgen litet grann på en del koraller.

Jag mätte nollfosfat innan men var inte nöjd med färgen på acropororna i fraggkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej för jag har hittat en osmos som tar också bort nitrat och sen har jag funderat på skaffa en tunze 6000 liter och en annan retur pump en oceanrunner 6500 liter om det inte finns någon annan billigare ochpumpa ungefär lika mkt och andra sidan kör jag ingen doppvärmare pga vattnet e redan runt 25-27 grader men finns redan en i till nöd men kör inte den hela tiden pga teknik fel i den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min doppvärmare den hänger sig inte direkt utan värmen styr inte riktigt som den ska men den går på timer på 3 timmar om dagen bara ska skaffa hem en digital snart vänta på butiken får hem nya till 300 watt men jag har inte så mkt nitrat i akvariet och osmos måste man kanske inte skaffa bättre skaffa direkt nitratfilter eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt vatten här hemma e rätt bra faktisk men rätt många säger att man ska ha osmos men jag tänker satsar på en nitrat filter för det e tydligen bra och ha men vill ha en som passa till max 500 liter för annars kan det blir för mkt hittar bara som e anpassad till 1000 liter då kan desse ta dö på korallerna sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt vatten här hemma e rätt bra faktisk men rätt många säger att man ska ha osmos men jag tänker satsar på en nitrat filter för det e tydligen bra och ha men vill ha en som passa till max 500 liter för annars kan det blir för mkt hittar bara som e anpassad till 1000 liter då kan desse ta dö på korallerna sedan
¨

Oftast är nitratfiltren specificerade för en max-volym. Du kan minska mängden substrat i ett nitrafilter för 1000 l för att minska effekten när du kör det i en burk med mindre vattenmängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar du efter silikat här på forumet bör du få upp några Örebroare som hade problem för ett år sedan ungefär. Du kan ju chansa och PM:a Magnus här på forumet. Han vet nog mycket mer än jag.

Jag har UV som jag är mycket nöjd med, Jag har inte haft ett sjukdomsutbrott sedan jag drog i gång det.

Doppvärmare som hänger sig är ett ständigt tema. När jag extraknäckte i akvarieaffär rekommenderade jag alla som hade dyr fisk att använda två mindre värmare så att allt inte pajar NÄR den ena hänger sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen extremt stor skillnad från år till år på vårt vatten enligt killarna nere på ReefZone... Vissa år har silikaten varit ohyggligt hög medans andra år har det inte funnits ett dugg. Berodde tydligen på hur mycket "kommunen" tillsatte av nått visst ämne varje år....eller nått.

Nått i den stilen snackade han iallafall om när vi kom in på silikatproblem en gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...