Gå till innehåll

Johan's Reefer 350


Johan Svensson

Rekommenderade inlägg

Tidigare har jag haft UVC igång hela tiden med stor pump som körde igenom 3000/h med tanken att ju mer vatten jag pressar igenom uvc:n ju mer prick blir jag av med.... men jag tror inte på uvc alls längre. Den ligger i en låda. Jag tror mer på koppar i karet (om du inte har koraller) och vitlök..... Behandla och förebygg.... Dåliga vattenvärden/stressad fisk= prick. Bra vattenvärden/lugn fisk, ingen prick..... Kolla fiskarna när ni köper.... Andas de lugnt så är de inte stressade. Försök kolla in dem bakifrån, eller från sidorna. Hur ser gälarna ut... Ser det rent och rött med friska vita broskdelar så har de inte parasiter där vilket kan vara vanligt. Kolla sidorna, ser färgen klar och frisk ut. Om det är litet disig färg, matta färger eller litet grått skimmer. Då kan de ha sammetssjuka eller parasiter i huden. Då kanske de måste doppas i sötvatten eller medicineras.. Att mörklägga är också bra. Det hjälper stressade fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Johan Svensson Vill bara utesluta att något misstag begicks

Fick huvudkaret gå 90 dagar tomt utan något nytt som tillfördes tex sten, koraller, vatten från något annat kar etc?

Hade du dubbel uppsättning av ttm-behållare, pumpar etc? Fick det lufttorka mellan bytena?

Mvh

Kim

Jag tror inte jag gjorde några misstag

Dubbla uppsättningar av allt. Fick torka två dygn innan nytt vatten kom i. Fiskarna har inte varit tillbaka i huvudkaret sen ttm. Dom går i karantän.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tidigare har jag haft UVC igång hela tiden med stor pump som körde igenom 3000/h med tanken att ju mer vatten jag pressar igenom uvc:n ju mer prick blir jag av med.... men jag tror inte på uvc alls längre. Den ligger i en låda. Jag tror mer på koppar i karet (om du inte har koraller) och vitlök..... Behandla och förebygg.... Dåliga vattenvärden/stressad fisk= prick. Bra vattenvärden/lugn fisk, ingen prick..... Kolla fiskarna när ni köper.... Andas de lugnt så är de inte stressade. Försök kolla in dem bakifrån, eller från sidorna. Hur ser gälarna ut... Ser det rent och rött med friska vita broskdelar så har de inte parasiter där vilket kan vara vanligt. Kolla sidorna, ser färgen klar och frisk ut. Om det är litet disig färg, matta färger eller litet grått skimmer. Då kan de ha sammetssjuka eller parasiter i huden. Då kanske de måste doppas i sötvatten eller medicineras.. Att mörklägga är också bra. Det hjälper stressade fiskar.

Jag har fått uppfattningen att det är bättre med lägre flöde genom UVC. Koppar hade inte funkat i huvudkaret för då hade allt strukit med. Sen tål inte dvärgkejsare koppar så därför har jag inte testat den metoden. Men nu iom att den dog är det fritt fram att använda koppar i karantänen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få det rätt. Körde du TTM under 7 dagar och sedan över till karantänskaret? Inget nytt i karantänskaret? Hur länge gick de i karantänskaret innan pricken bröt ut igen? Har du tagit någonting över från huvudkaret till karantän under5 tiden?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få det rätt. Körde du TTM under 7 dagar och sedan över till karantänskaret? Inget nytt i karantänskaret? Hur länge gick de i karantänskaret innan pricken bröt ut igen? Har du tagit någonting över från huvudkaret till karantän under5 tiden?

 

MVH Lasse

Körde ttm i 12 dagar för att vara på säkra sidan. Direkt till karantänen sen. Inget nytt och inget från huvudkaret. Har gått i karantän i ca 6 veckor sen dess. Det är min palett som har fått prick nu. Dvärgkejsaren som dog visade iof inga tecken på prick.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Johan Svensson

nu bläddrade jag igenom allt igen.

Du flyttade över från gammalt kar till ditt nya. Sen vid en tidpunkt bröt prick ut, är det korrekt?

Hade du kört fisktomt i det gamla och ttm + karantän på allt i det gamla karet?

Annars kan du ju ha flyttat med pricken och den har bara väntat på att bryta ut vid rätt förutsättning. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Johan Svensson

nu bläddrade jag igenom allt igen.

Du flyttade över från gammalt kar till ditt nya. Sen vid en tidpunkt bröt prick ut, är det korrekt?

Hade du kört fisktomt i det gamla och ttm + karantän på allt i det gamla karet?

Annars kan du ju ha flyttat med pricken och den har bara väntat på att bryta ut vid rätt förutsättning. 

Mvh

Kim

Nej nej. Nya karet hade varit igång i nio månader utan problem. Sen köpte jag clownkirurgen som dog efter tre dagar och det var några dagar efter det som helvetet brakade loss. Jag är helt övertygad att det är den som haft skiten med sig in i karet.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara så, men kanske ha legat där hela tiden men bröt ut om den kirurgen började stressa dom andra eller något annat som triggat utbrottet. 

Så man kan konstatera att du inte kört strikt karantän då alla sten/fisk inklusive den som sitter under koraller inte gått 90 dagar fiskfritt/är kört enligt ttm?

Stämmer detta påstående?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara så, men kanske ha legat där hela tiden men bröt ut om den kirurgen började stressa dom andra eller något annat som triggat utbrottet. 

Så man kan konstatera att du inte kört strikt karantän då alla sten/fisk inklusive den som sitter under koraller inte gått 90 dagar fiskfritt/är kört enligt ttm?

Stämmer detta påstående?

Mvh

Kim

Nä visst kan det vara så. Det kändes bara så uppenbart att det var clownkirugen för den började simma och klia sig mot allt direkt efter att jag släppt i den. Men det har ingen betydelse nu. Nu har snart huvudkaret gått fiskfritt tiden ut och prion ligger i att få fiskarna friska igen så dom kan få komma tillbaka i huvudkaret inom en snar framtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med kopparbehandling är den samma. Den dödar inget som är cystat uran bara när larverna är frisimmande. Finns det en enda parasit - cystad -  kvar så startar det igen. 

 

MVH Lasse

Men hur var det? Om man höjde tempen till ca 27-28 grader. Påskyndade man inte livscykeln för parasiten då?

Isf borde det väl hjälpa lite under kopparbehandlingen?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade eftersom en kalkstensinredning "suger" upp kopparen när du genomför en kopparbehandling. Nakna kar är bäst.

 

Jag hade också nog kört en 3 till 4 dagars TTM behandling innan fisken flyttas över till huvudkaret (efter kopparbehandlingen)

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Kimozabe said:

Kanske ttm inte är så effektivt eller bara för lätt att misslyckas med?

I teorin är det effektivt... Dock verkar denna teori bygga på ett fåtal studier av mestadels matfisk, så jag skulle inte bli förvånad om det finns varianter av prick som avviker från det förväntade tidsschemat.

Det är nog lätt att misslyckas pga kontaminering. Jag undrar t ex om inte cystor kan lossna från en hink (pga vattenrörelse från pumpen, fisken eller akvaristen?) och sedan följa med en håv/durkslag eller fisk vid hinkbyte?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Kimozabe said:

Kan vara så, men kanske ha legat där hela tiden men bröt ut om den kirurgen började stressa dom andra eller något annat som triggat utbrottet. 

Så man kan konstatera att du inte kört strikt karantän då alla sten/fisk inklusive den som sitter under koraller inte gått 90 dagar fiskfritt/är kört enligt ttm?

Om jag förstått tråden rätt så fick fiskarna först prick i huvudkaret. Efter TTM flyttades de sedan till ett karantänskar, där de nu fått prick igen.

Varifrån kommer siffran 90 dagar? 72 dagar är den längsta kända tiden vad jag vet, källan som alla andra citerar skall vara https://dx.doi.org/10.1023%2FA%3A1018360323287 (ej gratis, så jag har inte läst den).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J 

5 timmar sedan, Christian J sa:
11 timmar sedan, Kimozabe sa:

 

Om jag förstått tråden rätt så fick fiskarna först prick i huvudkaret. Efter TTM flyttades de sedan till ett karantänskar, där de nu fått prick igen.

Vad är det du tänker på?

 

90 dagar var något jag läste på en sida som jag inte hittar igen, dom hade en annan siffra än 72 och sedan avrundade dom uppåt till 90 som en extra säkerhetsmarginal. 

Men oavsett vilket så har det inte gått 72 dagar fisklöst heller då gammalt tillsattes som ej varit karantänfört/ttm. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte TTM är provad på matfisk över huvud taget. en helt omöjlig metod att varje dag flytta ton av fisk :) Däremot är vitlök testad på regnbåge i en dansk studie. Resultatet var så där och koncentrationen hög. Rent allmänt anses vitlöksmetoden vara en myt för akvariefisk - åtminstone de kommersiella foder som säger sig innehålla vitlök.

 

Att det däremot kan förekomma olika individer, genpoler och resistans håller jag med om. det finns olika känslighet för den initiala infektionen hos olika arter också. Många arter verkar klara av enskilda attacker medans andra snabbt blir infekterade av ett fåtal parasiter och agerar sedan som ett refugium och smittkälla. För mig är det viktigt att få ur den fisk som drabbas initialt så fort som möjligt för att klara de fiskar som kräver lite mer angrepp för att visa symptom

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått tråden rätt så fick fiskarna först prick i huvudkaret. Efter TTM flyttades de sedan till ett karantänskar, där de nu fått prick igen.

Varifrån kommer siffran 90 dagar? 72 dagar är den längsta kända tiden vad jag vet, källan som alla andra citerar skall vara https://dx.doi.org/10.1023%2FA%3A1018360323287 (ej gratis, så jag har inte läst den).

Det stämmer. 72 dagar är också vad jag läst.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christian J 

Vad är det du tänker på?

 

90 dagar var något jag läste på en sida som jag inte hittar igen, dom hade en annan siffra än 72 och sedan avrundade dom uppåt till 90 som en extra säkerhetsmarginal. 

Men oavsett vilket så har det inte gått 72 dagar fisklöst heller då gammalt tillsattes som ej varit karantänfört/ttm. 

Mvh

Kim

Nä det hade det inte gjort. Men det har ingen betydelse. Jag vill bara uppdatera min tråd att fiskarna hade åkt på en ny omgång i karantänen efter ttm och nu tar jag nya krafter för att försöka rädda så många som möjligt. Huvudkaret har snart gått fisklöst 72 dagar och nu vill jag bara få fiskarna friska så dom kan flytta tillbaka igen.

/Johan

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt är långsamt flöde bättre i alla filter även uvc. Men om du har prick, gäller det att få igenom den totala vattenvolymen så fort som möjligt för att på nytt få igenom samma mängd vatten. Tänk dig att du har 100L vatten som ska igenom ett filter för att allt ska dö. Om det tar 1 timme att få igenom allt vatten, så är möjligheten att man får med alla parasiter större än om det tar 10 timmar. Du får ju även nya parasiter när de släpper värddjuret och då vill man inte ha dem frisimmande alltför länge. Allt som finns i vattnet som går igenom röret där du har din uvc dör. Det spelar ingen roll om det är ett flöde på 10L/h eller 100L/h...

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Lasse said:

Tror inte TTM är provad på matfisk över huvud taget. en helt omöjlig metod att varje dag flytta ton av fisk :)

Sant. :-) Jag menade att tidsangivelserna för Cryptocaryons livscykel, som TTM bygger på, kommer från ett fåtal studier på bland annat matfisk (kanske inte mestadels matfisk, som jag skrev förut). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...