Gå till innehåll

Varför dog djuren när anemonen dog??


Rekommenderade inlägg

Jonathan,

jag skriver i all välmening. Med mer kunskap så blir hobbyn roligare både för dig och för dina djur. Det är inte som jag vill trycka ner dig, tvärtom.

Hade du valt lättare djur så hade sluppit förluster på närmare 1000kr (?) när anemonen och fiskarna dog.

Occelaris och Chrysiptera är utmärkta val till ditt akvarium. De tror jag inte du kommer få några problem med. Zebrosoma-kirurgerna kan nog gå bra så länge de inte blir för stora. Centropyge Bicolor tror jag dessvärre du kommer få problem med. Har du haft den länge?

Kan du ge oss dina vattenvärden? Så kan vi kanske ge dig bättre råd om vad du bör göra.

Och ta det inte personligt. Vi försöker bara hjälpa och ge dig goda råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst är det tråkigt.

Men tyvärr är det många gånger svårt att låta bli när man själv misslyckats eller läst om andra som misslyckas och sedan kommer samma misstag om och om igen.

Ett exempel är ju bispinosusen i ett så litet kar när man vet att de sällan klarar sig längre tid (6 månader++) utan en massa levande sten att beta alger och småkryp från. De kunniga tror att det är en brist av vitaminer eller någon aminosyra som den är speciellt beroende av.

Men låt oss vara optimistiska och tro att denna får bättre mat och snart ett större kar.

Ett annat exempel är paletten som rekommenderas för akvarier större än 500 liter på grund av att den stirrar upp andra fiskar när den blir stor och dominant och simmar mycket. Jag sålde min vid ungefär 14 cm storlek när den inte fungerade bra i mitt 250 liters. En månad senare såg jag den hos Petrol i hans tremeters kar och det var som en helt annan fisk. Mycket lugnare och den höll fenorna mer uppspända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...