Gå till innehåll

Varför dog djuren när anemonen dog??


Rekommenderade inlägg

är kol filtret nödvändigt?? vad händer om ja hinte använder ett gåt karet o få i balans igen utan det?har bytt 10 liter vid 2 tilfälle den gångna veckan och ska byta 10 till imorn. och ska fortsätta med att byta vatten varje vecka istället föra varannan som tidigare ett tag framåt!....slutligen tror ni att fiskarna och fler koraller dör om jag inte köper kol filtret eller det tar bara längre tid och ta bort det.

MVH: JONATHAN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonathan, tråkigt att det dött fisk och anemon för dig. Jag tror precis som andra sagt tidigare att aktivt kol är det du ska satsa på för att få ut giftet ur akvariet. Visst hjälper dina vattenbyten också, men de tar inte bort allt gift utan giftmängden späds bara ut. Om du hänger en nätstrumpa med lite aktivt kol framför en av dina pumpar så kommer giftet att försvinna mycket fortare.

En burk med aktivt kol kostar ungefär 150:- det finns tex på drakfisken.com

Men som 14 åring så förstår jag att man inte har så mycket pengar att röra sig med.

Kanske finns det någon vänlig akvarist här på forumet eller någon du känner som kan skänka dig lite aktivt kol i Malmöområdet.

Du undrade om det kommer att dö mer fisk om du inte köper aktivt kol, och den frågan kan nog ingen svara på, men risken finns. Det beror på hur mycket gift din anemon gav ifrån sig när den dog.

Så försök att få tag på aktivt kol, vattenbyten räcker inte.

Hoppas allt löser sig för dig.

//Jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en av dom som alltid har en påse med aktivt kol i akvariet. Vissa har det bara en vecka per månad.

Jag tycker att du ska ha kolet hängande i en vecka, cirka 1 dl i en damstrumpa. Sedan kan du ta ut den och byta den mot lite nytt som du sedan låter hänga i en vecka till. Då har du säkert fått ut allt gift.

Om du sedan vill låta den hänga kvar eller inte får du avgöra själv, du kommer kanske märka att du får ett klarare vatten, mindre gult när du använder aktivt kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanss0n är det inte du som tjatat så mycket om hur bra det funkar med små burkar? Hela tiden envisats med att det visst går att ha fisk i 40liters kar osv ovs ovs.. Har inte vissa här tidigare förklarat för dig att det skulle vara i princip omöjligt att hålla dessa djur under förutsättningarna du erbjuder? Nu är du iallfall en erfarenhet rikare hoppas att du nu tar och lär dig av detta!

Ni som nu är arga på mig kan ju ta och lägga tråden på minnet och börja inse att det ofta hamnar alltför kännsliga djur i dessa små burkar!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack ..du fick mig att tänka till lite.. men ska ändå köpa aktivt kol för att vara säker på att det gåt bort..och du magnusdet är nnog samma kol men det ska vara aktivt kol men föra tt vara säker hade jag köpt det i en akvarie butik.och en en gång johnny tack !:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ordnar sig, bra att du inte tänker ge upp!

Jag blir bara så irriterad när vissa på forumet inte kan låta bli att invagga nybörjare i någon sorts falsk säkerhet... Man bör säga som det är istället för "det kan gå, om du byter vatten ofta" . Sålänge nybörjaren inte har kommit på ett revolutionerande sätt att hålla dessa djur är det nästintill omöjligt...Men vi kommer väl att ha den här diskusionen igen rätt snart så, lägg den på minnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonathan,

det lyser igenom ganska tydligt att du är ny på det här med saltvatten. Det bästa rådet till dig är att börja läsa en massa innan du går vidare med den här hobbyn. Har du inte rätt kunskap så kommer du gå på bakslag efter bakslag och det blir garanterat dyrare än lite aktivt kol är. Har du inte kunskapen så spelar det nästan ingen roll vad för utrustning du skaffar.

Ett saltvattensakvarium är en känslig miljö... och ett litet saltvattensakvarium är känsligare än ett stort.

Vad har du för djur i ditt akvarium? Och vad har du för utrustning? Har du koll på dina vattenvärden? Och förstår du hur de olika vattenvärderna hänger ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla min signatur!ville bara vara säker på att jag gjorde rätt,och har aldrig haft några problem med saltvattensakvarier tidigare.inte ens i mitt 18 liters med 2 clowner...och du värden e bra kollar var-varannan vecka.....i mitt kar har jag nu

1 Zebrasoma flavescens 1 Zebrasoma scopas 1 Centropyge bicolor 2 Amphiprion ocellaris och

2 Crysiptera cyanea. en pump på 1800 liter timmen som kör hela tiden.2 t5 2x30 watt och en skummare (sea clone 100 som är för akvarie upp till 380 liter....och du detta låter kanske kaxigt!´MEN JAG VET VAD JAG SYSLAR MER....!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...