Gå till innehåll

T5-Ljus. Bygge av ramp..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

ja kör mina T5 utan kapslade hållare.. har funkat klockers i över ett år..

bild finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9534

Mmm.. Körde den elektroniken som jag har utan kappslingar innan.. Men den har börjat ärga en del och denna gången vill jag ha det rätt från början.. Men jag har gott om tid till design av ljushuven då jag inte ens har startat upp osmosen ännu.. Förhoppningsvis om allt går som det skall så har jag väl vatten i innan slutet av nästa vecka.. Sen skall stenen ligga obelyst i 3 veckor så det finns väl en dag eller två kvar.. :)

Kollade lite på bilden.. Har du verkligen inga problem med rost/ärg på ändarna på dina rör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Tanken blir att bygga en ljuslåda av den befintliga rampen som ligger uppe på karet.. Denna skall kläs in med trä såmåningom.. Det kommer 2*150W MH och 1*250W MH i den lådan.. T5:orna kommer att ligga under den verkliga ljuslådan och supporta med blåljus ner i karet.. Den verkliga ljuslådan skall ventileras med 2 trummfläktar är tanken. Skall bara se vad man kan hitta som är tyst och skyfflar mycket luft till inga pengar.. Nån som har tipps på firmor som skänker bort ljudlösa högpresterande fläktar ? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min fläktar är vanliga pax fläktar som jag har kopplat till en spänningregular.

dom går på 5 v.

Jag hör dom inte samt att dom skapar ett luft flöde som gör att jag får tort under huven

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021127.htm

foppa

Mmm. Spänningsreggen är väl inga större problem.. Vad som är problemet är att fläkta på 550W så ljudlöst som möjligt.. Men jag har en liten plan för det med.. Får väl se hur väl den faller ut.. Det kommer lite bilder på den när den väl skall byggas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar Everflow. Billig och tyst. Köp så stor som du får plats med och varva ned den så att du får lagom temperatur. Man kopplar fläkten till en (helst justerbar) batterieliminator. Har man inte det seriekopplar man den med ett motstånd mellan 100 och 1000 ohm som man får prova ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar Everflow. Billig och tyst. Köp så stor som du får plats med och varva ned den så att du får lagom temperatur. Man kopplar fläkten till en (helst justerbar) batterieliminator. Har man inte det seriekopplar man den med ett motstånd mellan 100 och 1000 ohm som man får prova ut.

Everflow kör jag själv med 4st men drar runt nu dessa med 6Volt bara å det funkar kanon.

Skall se om man kan komplettera med 4st till för att få bättre flöde på det hela...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...