Gå till innehåll

Strömavbrott


Purre

Rekommenderade inlägg

Hej. Fick reda på att det kommer att utföras elarbeten i vårt bostadsområde. Strömmen kommer att stängas av i 5 timmar.

 

Hur länge klarar sig koraller och övriga djur utan cirkulation i akvariet?

 

Funderar på om jag ska införskaffa en UPS-batteri backup eller ett elverk.

 

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vet en bra sida är man kan köpa eller bygga "riktiga" upser efter eget behov.

Räknade på min reservutrustning och att den låg på cirka 600 watt. För mig innebär det att jag behöver ett batterie på cirka 29 aH för att få det att gå i 10 timmar. Inga enheter säljs med så udda mått så jag måste få byggt något.. men var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var precis vi råkades på - kom hem med massa nyinköpta fiskar och annat levande och strömmen gick av i större delen av Brevik. Aldrig hänt tidigare - så länge i mörkret i så stort område. Först vispade med batteridriven köksvisp och sedan åkte i panik till jobbet och hämtat 2 UPS. det var de tyngsta sakerna jag burit i mitt liv:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-11-10 at 19:49, per.w sa:

Gör det, syret tar snabbt slut om vattnet står still och det gäller främst för fiskarna.. 

Korallerna klarar sig då de är vana att åka i hinkar kors och tvärs över jorden...

Mvh Per

 

Borde väl fiskarna vara i så fall också ;) Det är väl bara clowner och några arter till som är odlade ? Mvh Viktigpetter ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...