Gå till innehåll

Smörja packning med matolja? WG-310


Freddesss

Rekommenderade inlägg

Jag har fått tag i en Boyu WG-310. Koppen är enormt svår att få av när den väl kommer i. Min fundering var om man kunde smörja med något tex matolja eller vaselin?

Men innan jag gör det tänkte jag kolla med er om detta är säkert för akvariet så inget löser sig och ställer till problem. Som det är nu får jag ta ur hela skummaren för att tömma. Känns inte som det ska behövas.

En annan fråga ang denna. Den verkar mest "kolsyra" vattnet och inget kommer upp. Samt att om det skulle skumma något så är det när den är nedtryckt så vatten nivån ligger på eller över den grå kanten som håller koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite oliv eller rapsolja hade jag inte alls varit rädd för att få in i akvariet, smörj lite med den om du vill. Men inte för mycket, det kan nog få underliga effekter på skumningen i skummaren. Men inga farliga och de borde gå över efter en stund.

 

Dock måste jag vara lite negativ för jag har haft den skummaren och den är ett elände. Du kommer nog aldrig vara nöjd med den. Jag bytte min mot en Bubble Magus Nac QQ. Fast den är lite gammal idag. En Coral box S150 hade jag nog köpt om jag behövde ha en liten skummare till ett litet kar idag.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite oliv eller rapsolja hade jag inte alls varit rädd för att få in i akvariet, smörj lite med den om du vill. Men inte för mycket, det kan nog få underliga effekter på skumningen i skummaren. Men inga farliga och de borde gå över efter en stund.

 

Dock måste jag vara lite negativ för jag har haft den skummaren och den är ett elände. Du kommer nog aldrig vara nöjd med den. Jag bytte min mot en Bubble Magus Nac QQ. Fast den är lite gammal idag. En Coral box S150 hade jag nog köpt om jag behövde ha en liten skummare till ett litet kar idag.

Tips på vart man köper den sistnämnda skummare?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med min WG310 i åratal nu och är faktiskt ändå på det stora hela ganska nöjd med den. Min känsla är dock att den inte är så värst effektiv så jag är lite sugen på att nu testa nåt annat.

Denna Coral Box S150 som nämnts, vilket vattendjup behöver den ha för att fungera?  Min sump har 20 centimeters djup. Skulle det funka tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...