_Manne_ Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 Har varit vilande lite som saltakvarist o nog glömt lite i min divala.. söker lite tips o idéer om hur man kan kicka igång lite tråkiga euphyllior så dom går upp lite o sträcker ut sig igen.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
nike83 Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 mata lite när du har släckt ljuset på kvällen? mina LPS:er blir väldigt uppblåsta när jag har kört med KZ LPS amino. förstår jag om du inte vill köpa det Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 Smög in som anonym på bioteds sida.. inte extremt orimligt dyrt men ack så litet kz lager han hade hemma.. en flaska på 100ml skulle kunna gå bra om det vänder för korallerna.. fredrik , hur pass viktigt är det med datumen på dina små blå.. väd känner du där ang datum på dom.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 1 timme sedan, _Manne_ sa: Smög in som anonym på bioteds sida.. inte extremt orimligt dyrt men ack så litet kz lager han hade hemma.. en flaska på 100ml skulle kunna gå bra om det vänder för korallerna.. http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/korallen-zucht/amino-acid-lps.html 1 Citera
nike83 Postat 10 december 2016 Postat 10 december 2016 2 timmar sedan, _Manne_ sa: Smög in som anonym på bioteds sida.. inte extremt orimligt dyrt men ack så litet kz lager han hade hemma.. en flaska på 100ml skulle kunna gå bra om det vänder för korallerna.. fredrik , hur pass viktigt är det med datumen på dina små blå.. väd känner du där ang datum på dom.. Med vänlig hälsning, Manne jag tror det bara är bakterierna som är problem med livslängd! kanske om de har varit öppna. Start blir får som en vit gegga om det kommer in bakterier. 1 Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 1 timme sedan, Ouscazz sa: http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/korallen-zucht/amino-acid-lps.html Såg ut som en trevlig webshop med mycket prylar.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
_Manne_ Postat 10 december 2016 Författare Postat 10 december 2016 17 minuter sedan, nike83 sa: jag tror det bara är bakterierna som är problem med livslängd! kanske om de har varit öppna. Start blir får som en vit gegga om det kommer in bakterier. Ok , har ju en kub på strax över 200l så då varar ju flaskorna en lång tid.. , ska se om man kan komma över en mindre flaska någonstans.. vill få chansen o fylla på med någon fisk också i samma veva med lite tur.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Linnex Postat 11 december 2016 Postat 11 december 2016 (ändrat) Hur är LPS fodret när man kör med Theling rollermat? Är det i storlek så den plockar bort? Ändrat 11 december 2016 av Linnex Citera
Ouscazz Postat 11 december 2016 Postat 11 december 2016 Hur är LPS fodret när man kör med Theling rollermat? Är det i storlek så den plockar bort?KZ rekommenderar att man punkmatar LPS med fodret. Jag stänger av returpumpen 15 minuter när jag ger korallerna mat så tar inte filtersockor och skummare några partiklar. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk 1 Citera
nike83 Postat 11 december 2016 Postat 11 december 2016 1 timme sedan, Ouscazz sa: KZ rekommenderar att man punkmatar LPS med fodret. Jag stänger av returpumpen 15 minuter när jag ger korallerna mat så tar inte filtersockor och skummare några partiklar. Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk jag stänger av min skummare på feed-paus när jag matar på kvällen med mina KZ-preparat. inbillar mig att produkterna får lite bättre chans att "överleva" om jag inte har skummare igång 2 Citera
_Manne_ Postat 11 december 2016 Författare Postat 11 december 2016 Vart inom en zoobutik med en rad blå flaskor, fanns ingen LPS flaska tyvärr.. Inget annat kul heller så jag gick tomhänt därifrån.. Med vänlig hälsning, Manne Citera
Ouscazz Postat 11 december 2016 Postat 11 december 2016 Vilken zoobutik här nere har blå flaskor på hyllan?Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 11 december 2016 Författare Postat 11 december 2016 (ändrat) 2 timmar sedan, Ouscazz sa: Vilken zoobutik här nere har blå flaskor på hyllan? Skickat från en iPhone 7+ med Tapatalk Zoologiska i Kristianstad , fanns väl ett tiotal att välja mellan.. Med vänlig hälsning, Manne Ändrat 11 december 2016 av _Manne_ Citera
hagbard Postat 12 december 2016 Postat 12 december 2016 Något som jag faktiskt lyckades med var just euphyllia..Kan tänka mig att jag hade otillräcklig skummning eller så..Typ att dom trivdes med lite skit i hörnen..så kan mycket väl tänka mig att stödmata dom om du har bra teknik? 1 Citera
addo Postat 13 december 2016 Postat 13 december 2016 När en av mina såg lite hängig ut så hittade jag euphyllia eating flatworms på den, http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2316340 . Så det kan vara värt att kolla, dom ser ut som korallvävnad i färgen så man missar dom lätt om man inte vet vad man ska kolla efter. Däremot är dom STORA so det är omöjligt att missa dom om man kollar efter. Som tur är så verkar dom lätta att bli av med, bara att doppa i pest control eller liknade och limma för äggen med superlim. Jag har doppat två gånger nu och dom verkade vara borta redan vid andra tillfället. Jag ska doppa en gång till för att vara säker. Annars lär ett vattenbyte och stabilt KH samt lite mat göra susen, jag brukar mata med vanlig animaliskt baserad fiskmat. 1 Citera
Andreas_Lindholm Postat 13 december 2016 Postat 13 december 2016 Jag upplever just nu liknande problem med min euphyllia, huvudena ser lite hängiga ut och sväller inte upp som förut. Korallen ser finast ut tidigt på morgonen och sent på kvällen. Jag har haft den sedan 2013. Ska prova mata kväll/natt. Är lite rädd för att den svälter. Tycker annars vävnaden ser fin ut likaså färgerna som går i grönt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.