Gå till innehåll

Bränna ihjäl aiptasia/majano


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Känns som en klumpig lösning. Du kan väl potentiellt spränga stenen med om det är vatten inkapslat i porerna som expanderar av värmen. Men det är väl mest en teori. Jag har ihjäl de hellre med en kanyl med kokhett vatten. Då kan man ha ihjäl de under vatten med så tycker jag de är lättare att se. När de är ovanför ytan kryper de ihop så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte de har en chans att reagera så, de dör väldigt fort av vattnet :-) Det bästa är om man har möjligheten att flytta stenen till ett karantänsakvarium för att kunna hålla stenen under observation efter man sanerat den så att inga små är kvar. Men det är väldigt svårt att rensa ett helt och fungerande akvarium från glasrosor. De växer överallt. I gruset och pumpar etc. Det som fungerat bäst för mig är pepparmintsräkor. De eliminerade helt en glasros infestering. Men det verkar inte vara en 100% säker metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som provat att bränna ihjäl dessa djävulsskapelser med gasbrännare?
 
Några invändningar på varför man inte skall göra det?
Köpte nämnligen en Aiptasia-Killer idag  
 
Mvh
Kim


If it's stupid, but it works, is isn't stupid!

Jag ger kreativiteten fyra av fem kylpåsar. Den femte får du när du automatiserat det hela!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto

får kanske prova den metoden oxå. Såg ett youtube-klipp där en kille öser varmt vatten över en glasrosor och när den dragit ihop sig till en boll suger han ut den. 

Har stenen i karantän så kan göra lite vad jag vill :) 

Det enklaste hade varit om det gick att få tag på Berghia snäckan men verkar svårt. Har hittat sidor som säljer dessa fantastiska skapelser men så klart finns inte dom i Sverige. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...