Kimozabe Postat 28 januari 2017 Postat 28 januari 2017 Någon som provat att bränna ihjäl dessa djävulsskapelser med gasbrännare? Några invändningar på varför man inte skall göra det? Köpte nämnligen en Aiptasia-Killer idag Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 30 januari 2017 Författare Postat 30 januari 2017 Vet inte om där är några negativa effekter men jag kan säga så mycket att det fungerar och fungerar riktigt bra älskar min aiptasia-mördare Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 30 januari 2017 Författare Postat 30 januari 2017 Ja Jag har sten i karantän så kan lyfta upp den Mvh Kim Citera
mikoto Postat 31 januari 2017 Postat 31 januari 2017 Känns som en klumpig lösning. Du kan väl potentiellt spränga stenen med om det är vatten inkapslat i porerna som expanderar av värmen. Men det är väl mest en teori. Jag har ihjäl de hellre med en kanyl med kokhett vatten. Då kan man ha ihjäl de under vatten med så tycker jag de är lättare att se. När de är ovanför ytan kryper de ihop så mycket. Citera
Kimozabe Postat 31 januari 2017 Författare Postat 31 januari 2017 @mikoto var inne på den lösningen oxå men är rädd att det kommer utlösa deras försvarsmekanism så dom frigör (sporer?) och förökningen är ett faktum. Mvh Kim Citera
mikoto Postat 31 januari 2017 Postat 31 januari 2017 Jag tror inte de har en chans att reagera så, de dör väldigt fort av vattnet :-) Det bästa är om man har möjligheten att flytta stenen till ett karantänsakvarium för att kunna hålla stenen under observation efter man sanerat den så att inga små är kvar. Men det är väldigt svårt att rensa ett helt och fungerande akvarium från glasrosor. De växer överallt. I gruset och pumpar etc. Det som fungerat bäst för mig är pepparmintsräkor. De eliminerade helt en glasros infestering. Men det verkar inte vara en 100% säker metod. Citera
BatmanGefle Postat 1 februari 2017 Postat 1 februari 2017 Någon som provat att bränna ihjäl dessa djävulsskapelser med gasbrännare? Några invändningar på varför man inte skall göra det? Köpte nämnligen en Aiptasia-Killer idag Mvh KimIf it's stupid, but it works, is isn't stupid!Jag ger kreativiteten fyra av fem kylpåsar. Den femte får du när du automatiserat det hela!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
Kimozabe Postat 1 februari 2017 Författare Postat 1 februari 2017 @mikoto får kanske prova den metoden oxå. Såg ett youtube-klipp där en kille öser varmt vatten över en glasrosor och när den dragit ihop sig till en boll suger han ut den. Har stenen i karantän så kan göra lite vad jag vill Det enklaste hade varit om det gick att få tag på Berghia snäckan men verkar svårt. Har hittat sidor som säljer dessa fantastiska skapelser men så klart finns inte dom i Sverige. Mvh Kim Citera
Dimorb Postat 24 februari 2017 Postat 24 februari 2017 När du beställer berghia så är jag "på" med sambeställning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.