Dimorb Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Någon som kan förklara för mig hur jag skall göra för att kunna koppla in PC fläktar i mitt sumpskåp? Det är ju PC-kontakter på fläktarna. Antingen sådana små vita "brickor" som skall tas över pinnar på moderkortet eller strömkopplingar som skall sättas i UPS'en. Hur skall man koppla och med vad skall man koppla för att få möjligheten att använda dem i ett vanligt vägguttag? Finns det andra fläktar som folk rekommenderar för det istället för PC-fläkt? Skall ha något som blåser/suger in luft från baksidan så att luften trycks ut på framsidan i underkant/överkant av luftningen. Citera
Christian J Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Datorfläktar brukar vara gjorda för 12VDC tror jag, så en vanlig väggadapter borde funka om man tar bort DC-kontakterna och skarvar med en sockerbit. Nätaggregatet från en PC borde också funka, då kanske fläktens Molex-kontakt passar direkt. Citera
BatmanGefle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Jag köpte en chassifläkt på Kjell&Co och kopplade den till vägguttaget med en ställbar nätadapter. Jag satte även en dimmer på den för att kunna styra hastigheten på fläkten. Citera
Dimorb Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Hur får du fläktens kontakt in i de där pluggarna? Jag tittade på en sådan lösning men fläkten har ju bara en liten vit kontakt med 2 eller 3 hål i och jag kunde inte se att de gick att använda till fläktarna jag har. Har 3 olika storlekar och med olika kontakter i ändarna. Citera
BatmanGefle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Jag klippte bort kontakten på fläkten och adaptern och skarvade ihop kablarna (med krympslang ovanpå för att få det lite tätare/beständigare mot fukt). Minns jag rätt så var det på min modell av fläkt den röda och svarta kablarna som var ström och den gula var någon slags styrning som jag helt enkel lät bli att koppla in. 1 Citera
Freppo Postat 3 februari 2017 Postat 3 februari 2017 Jag har oxå gjort som BatmanGefle. Köpte chassi fläkt på Kjell o Co samt en dc adapter. Klippte av kontakterna. Kolla innan vad som är plus o minus. Och kopplade jag in fläktens kablar. Den hade tre och jag tror det var den mittersta som är nån form av styrning, dvs ej inkopplad. Idag har jag ett nätaggregat som driver ledrampen och där har jag även kopplat in fläkten. Jag tror det har rullat 24/7 nu 3-4 år utan haveri. Ska göra en liknande till sumputrymmet i skåpet. Klockrent att suga ur fukten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.