lennie Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Hej.Funderar på att bygga ett akvariumSkulle behöva ha hjälp med att hitt en bra programvara att göra det i.Jag är ingen cad människa.Så det ska var ett enkelt program där även jag kan klara av detta.Och sen kunna se hur det blir i alla vinklar. Det är akvarium, möbel, sump osv som ska ritas.Någon som vet en bra programvara? Citera
crille Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 jag provade en testversion av sketchup,finns att hämta på deras hemsida,vissa kör med paint. Citera
Klubbsson Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Får jag välja fritt bland dom "riktiga" cadprogrammen rekomenderar jag Catia v5. Men inget av dom "riktiga" cadsystemen är enkla att lära sig. 3d studio max är hyfsat enkelt att skissa i och är bra om man vill göra snygga 3d bilder. Citera
Dez3d Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Jag arbetar på fritiden med ett mycket bra 3D program som heter Cinema 4D. Dock så är detta program och andra 3D program (3D Studio Max, Lightwave, Maya, Softimage) ganska avancerade om man inte har någon direkt förkunskap och om man vill sätta igång direkt. Det finns däremot gratis 3D program som är mycket enklare och klarar en hel del:Wingd3D är det mest kända och dom har mycket exempelfiler och "tutorials" på deras sida: www.wings3d.comÄven Blender: blender.orgFör vanligare ritprogram har du Photoshop, men det finns ett gratis och mycket snarlikt program som heter gimp: http://www.gimp.orgEtt annat alternativ är ett gratis program som heter ArtRage, dock passar detta mera till att göra skisser o.s.v: www.artrage.comHur som helst ska man inte behöva röra paint längre M.v.hPeter Citera
crille Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Hur som helst ska man inte behöva röra paint längre kan du säga ja Citera
Dez3d Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Hehe, ok, men dom ovannämnda programmen är tillgängliga till alla och är lika (om inte mer) lättanvända en paint då det finns väldigt bra beskrivningar och är inte i närheten så begränsade. Men...även jag startade med paint :glad: Citera
stigigemla Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 GIMP använder jag för foto - bildbehandling och är mycket nöjd i det avseendet men att rita i GIMP klara jag inte på ett vettigt sätt.Paint har jag aldrig klarat av att göra något vettigt i och Autocad är för dyrt för den som inte vill haxa illegalt av principiella skäl.Men en bra enkel gratis 2d variant av cad som ersätter byertspenna, linjal och scanner skulle jag verkligen välkomna.(Med måttsättning för en gammal gubbe som tror på ordning och reda). Citera
Dez3d Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Stig, du har rätt i gimp's begränsning, det är mera för bildbehandling, men har snarlika förutsättningar för att rita med som Photoshop. Dock är ArtRage det motsatta och ett utmärkt komplement till gimp. Jag ska kolla upp fler alternativ, kanske mer lika Adobe Illustrator eller Macromedia Feehand som är vektorprogram, men som dig har jag gått bet på sökandet också. Citera
stigigemla Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Det vore schysst om jag fick litet hjälp eftersom jag håller på att bygga om mitt stora kar och där vore det ju kul om jag kunde rita litet i datorn. Det vore ju ett nederlag att köpa en scanner för att ta in ritningar med blyerts och linjal. Citera
Dez3d Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Ett alternativ vore väl att jag gjorde en 3D modell åt dig om jag fick skisser, alla dimentioner och detaljer på rör. Men jag ska höra mig för om vad de finns för program.M.v.hPeter Citera
stigigemla Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Nja, det är snällt men där tar du ju en del av det roliga för mig.Jag håller på att bygga upp ett kar på 291 x 82 cm bottenyta där jag vill ha en sluttning med stenkoraller och en håla i och en eller två revpelare, kanske olika höga. All bakgrund täckt av levande sten eller imitation.Jag håller på och murar bakgrund nu men ritningar skulle göra det roligare och framför allt om jag kunde lägga ut dem på forumet för kommentarer. Jag vill ju kunna ändra mig om jag ser bättre ideer och då det blir ju litet trögt om ritningarna skulle gå genom en andra person.Det är ju i grunden det här med EGOt att även om man får alla tips och så från andra här på forumet vill man ju gärna kunna inbilla sig att det här har jag gjort själv.Eller hur? Citera
Dez3d Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Hehe, japp, jag förstår. Men pröva då Wings3D och/eller Blender. Följ exemplena på deras hemsidor så du kan orientera dig runt verktygen så är du säkert igång snart. Citera
Guest lysröret Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 AutoCad är nog det du bör använda. det är mycket enkelt, en barnlek att använda faktiskt. jag använder inte det själv utan är bara utbildad på det. Citera
lambu Postat 7 oktober 2021 Postat 7 oktober 2021 (ändrat) Den här artikeln hjälper dig: https://www.storexppen.eu/articles/12-basta-gratis-ritprogram-for-nyborjare-till-dator.html Ändrat 7 oktober 2021 av lambu 1 Citera
MichaelE Postat 7 oktober 2021 Postat 7 oktober 2021 1 hour ago, lambu said: Den här artikeln hjälper dig: https://www.storexppen.eu/articles/12-basta-gratis-ritprogram-for-nyborjare-till-dator.html Förhoppningsvis sitter han fortfarande inte och undrar eftersom detta var 15 år sedan 4 Citera
stigigemla Postat 11 oktober 2021 Postat 11 oktober 2021 Detta är ett forum och vitsen med det är att man kan hitta nyttig information i gamla trådar och även hålla dem vid liv när det kommer ny information. Nu får alla som gör samma sökning som "dödgrävaren" gjort möjlighet att se recensioner av dagens ritprogram. Bra gjort @Lambu. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.