Gå till innehåll

Röd planaria, flatworm exit?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hittade i går en plattmask längst med silikonfogen som jag tror var en röd planaria. Skulle vilja höra med folk som har erfarenhet av dessa vad ni tycker jag ska göra. Dessa är ju ganska harmlösa plattmaskar men man vill ju inte heller ha en invasion av dem. Har en mandarin och en sixline wrasse som ännu inte flyttat in i det nya akvariet som jag antar skulle äta dessa men skulle de hålla plattmasken i schack så pass att de inte blir något problem?

 

Ett annat alternativ är ju att köra flatworm exit. Ska jag göra det så bör jag ju göra det nu när det är låg population av plattmasken men jag är lite orolig för detta då jag hört ganska blandade resultat. Läst om folk som fått alla sina poddar, sniglar, räkor osv utslagna. Skulle gärna vilja höra folk erfarenheter av detta. 

Antar att röd planaria har samma livcykel som AEFW så även om man dödar dem med flatworm exist så får man väl dosera på nytt några gånger för att få död på nykläckta maskar.

Hur brukar koraller må vid en sån här behandling? Framförallt är jag intresserad av att veta hur acropora klarar en sån behandling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna tar det. Jag har ett 450 liters som är totalt överväxt av koraller och där håller en Neosynchiropus occelatus rent. ibland kan jag se ett par plattmaskar vid ett hörn men de blir inte fler. Hexataenian har jag inte provat men jag tror att alla Halichoeres är effektiva liksom de andra mandarinerna. Jag skulle aldrig använda kemikalier mot ett djur som är så lätt att bekämpa. Så spar på kemikalierna till cyano, dinosar eller hydra.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, stigigemla sa:

Fiskarna tar det. Jag har ett 450 liters som är totalt överväxt av koraller och där håller en Neosynchiropus occelatus rent. ibland kan jag se ett par plattmaskar vid ett hörn men de blir inte fler. Hexataenian har jag inte provat men jag tror att alla Halichoeres är effektiva liksom de andra mandarinerna. Jag skulle aldrig använda kemikalier mot ett djur som är så lätt att bekämpa. Så spar på kemikalierna till cyano, dinosar eller hydra.

Tack för svar stig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma erfarenhet som Stig vad gäller mandariner och Scooter blennies. Jag hade mitt kar så fullt av dessa röda kreatur (som inom parantes sagt inte är en plattmask) att det var löjligt. en Scooter Blenny rensaDE UPP DÄR PÅ NÅGRA VECKOR.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...