BeerFace Postat 20 februari 2017 Postat 20 februari 2017 (ändrat) Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder. Ändrat 20 februari 2017 av BeerFace Citera
BatmanGefle Postat 20 februari 2017 Postat 20 februari 2017 Första bilden skulle kunna vara något liknande Clavularia...de andra två bilderna verkar vara en svamp av någon sort. Lite svårt att se, men det är min gissning. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Lasse Postat 20 februari 2017 Postat 20 februari 2017 Instämmer - de två bollarna är definitivt svamp. Den första liknar stjärnpolyp - Clavularia MVH Lasse Citera
BeerFace Postat 20 februari 2017 Författare Postat 20 februari 2017 Tack för svar. Googlade på Clavularia och en med namnet Clavularia viridis verkar väldigt lik på bild. Ser ju ut att kunna bli fin. Men svamp? Det låter spontant onyttigt. Bör man ta bort genast eller är det ok att ha? Citera
Slanten Postat 20 februari 2017 Postat 20 februari 2017 Svamp är nyttodjur som filtrerar vattnet. De ska du definitivt inte ta bort. 3 Citera
BeerFace Postat 20 februari 2017 Författare Postat 20 februari 2017 Ok då ska dom få leva och frodas (hoppas jag). Tack för info. Citera
addo Postat 21 februari 2017 Postat 21 februari 2017 Bara för att klargöra, det vi brukar kalla svamp i saltvattensakvarie-sammanhang är svampdjur, inte svamp. 1 Citera
BeerFace Postat 22 februari 2017 Författare Postat 22 februari 2017 Det är klart, när jag tänker på svamp i fisksammanhang så tänker jag på sjukdomar etc. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.