Gå till innehåll

Rekommenderad storlek


BeerFace

Rekommenderade inlägg

Jag känner redan efter några veckor att jag valt ett för litet kar för att kunna hålla på på det viset jag vill. Jag har ett 128 liters kar och redan planer på ett till större.

Är det lönt att gå upp till 250 eller ska man satsa ännu större och finns det i så fall något man rekommenderar eller är det enbart smak och plånbok?

I sötvatten är det ju ungefär "ju större ju bättre".

Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt eller beror det mer på hur det passar i rummet.

 

Jag siktar inte på att ha något specifikt direkt men vill ju kunna ha lite blandat fisk och koraller etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-20 at 10:33 PM, BeerFace said:

Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt

Belysningar är ofta gjorda för att passa vissa mått, så det kan vara bra att bestämma sig för belysningen innan man väljer mått på karet. Om t ex en lampa täcker 50x50cm så passar det perfekt med två sådana lampor till ett 100x50 kar, men om karet var 120x40 skulle man få ljusspill framför och bakom samtidigt som kortsidorna hamnade i skugga. Om ett kar är lågt får man jämnare ljusstyrka från ytan till botten, men med ett högt kar blir skillnaden större (vilket som är bäst av detta kanske är en smaksak).

 

Höga eller djupa kar (front till baksida) kan vara svårare att nå ner i för skötseln. Höga kar behöver tjockare glas vilket gör dem dyrare och tyngre.

 

Ett långt kar låter rastlösa fiskarter simma längre raksträckor, och kanske låter andra arter bilda fler revir (är iofs lite osäker på den praktiska nyttan av detta), medan ett djupt kar tillåter en mer varierad inredning som fiskarna kan utforska.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...