Gå till innehåll

Svarta slemiga alger


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har börjat få en massa slemiga svarta alger som breder ut sig över mina stenar :(

De är väldig lätta att få bort tillfälligt, man tar algskrapan och gör "vågor" över dem och de släpper väldigt enkelt för att fastna i något av filtrerna. Men dag 2 är de tillbaka igen.

Installerade en MH för någon månad sen, men hade dessa innan dess också men inte i samma utsträckning. Vattenvärdena är ok, fosfaten är väl kanske boven i dramat? ligger lite blått på saliferts skala, har lite svårt att utläsa det testet av någon anledning. Det har dock legat likadant i ett halvår. Allt annat är väl ok skulle jag tro, ca 5 i nitrat 0 i nitrit o KH och CA ligger bra.

Så här ser det ut, vad kan jag göra åt det? Som det är nu känns det bara som jag väntar på att det ska gå över, gör det det?

post-1559-1446891242941_thumb.jpg

post-1559-14468912429522_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu finns det inte en synlig cyanobakterie så långt ögat kan nå. Har "skrubbat" lite lätt med handen där de satt, de lossnar ju riktigt lätt o sen tagit bort dem med håven och tömt filtret 10 gånger. Fy fan va de luktar illa när man tar ur dem ur karet, surt o jävligt! Känns fan som jag är sjuk.

Vad lever de av? Hur får jag bort dem för all evighet? Eller ska man slänga ut allt man har o börja om på nytt :( Orkar fan inte göra dett en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sug ur dem med en hävertslang till en hink. De brukar sitta så löst att det går lätt. Sedan låter man hinken stå still en halvtimme och häller tillbaka nästan allt vatten i karet (om man inte passar på och gör ett vattenbyte).

Är det litet sand på botten av hinken sköljer man ur den några gånger med kranvatten och sedan tillbaka i karet med sanden.

Om de aldrig vill försvinna bör du tänka på kraftigare cirkulation och större skummare. Ozon gillar de inte heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Sänk brinn tiden på lampan.

2. Kolla tempen

3. Köra med Rowaphos

4. Byte inte vatten förrens de avtar genom ovanstående, vissa cyano kan livnära sig på både spårämnen och fotosyntes.

5. Höj kh

6. Höj cirkulationen

Man kan också experimentera med att mixtra med ph och ozon för det gillar de inte men det är riskabelt för allting annat i akvariet också.

Jag hade också cyanobakterier, dinoflagelates, och de försvann med hjälp av ovanstående tips samt en massa tid.

De uppkom på några dagar och försvann på ett halvår.

Så länge du ser till att inte tillsätta någonting som de kan föröka sig på och exportera bort det som de för tillfället lever av så kommer de att avta. Problematiken är dock att när de dör släpper de ämnen som de kvarvarande kan leva av och så går det upp lite igen. Det leder till att det tar lång tid innan allting har försvunnit.

T.ex. Användning av Rowaphos som tar bort fosfat och silikat i vattnet. Gör att algerna minskar och tillväxten avtar. Vissa alger dör då och försvinner. Men i och med att de dör så producerar de nytt "skit" som andra alger kan ha nytta av.

Slå en signal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Börjar bli riiiiiiiiktigt drygt o ta ut cyanobakterier varenda dag så till slut tröttar man :( Så nu rensar jag väl varannan dag kanske vart tredje dag :( De har nu börjat ändra färg och gå mer mot det röda hållet och vara lite mer fasta än de var tidigare. Ser ut som skit gör det fortfarande och förpestar hela akvariet :(

Nu har det också börjat bli en saaaaatans massa bubblor. Tycker jag läst igenom halva internet efter vad som finns att göra, men ingen lycka. Mh lampan är bara tänd ett fåtal timmar per dygn vilket gör att man inte ser dem så mycket då de drar ihop sig mycket mer när de får dåligt ljus tydligen. (vissa dygn är inte MH:n tänd alls.)

Nån som vet vad som finns att göra? Är bubblorna skadliga för något, stenen verkar producera ordentligt med syre eller nån annan gas?

post-1559-14468912517355_thumb.jpg

post-1559-14468912517481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...