Gå till innehåll

KH/Alk


Joaina82

Rekommenderade inlägg

On 2017-03-13 at 14:47, Joaina82 sa:

 

Det är precis så jag har gjort flera gånger. Och enligt det här testet så ska kranvattnet också ligga skyhögt.. men inte lika illa som i karet. Som tidigare nämnt så gick det år ca 0,2 ml med kranvatten.  Läser instruktionen om och om igen men har inte missat något vad jag kan se!

 Går det åt 0,2 ml av reagensvätskan så läser du ju 0,8ml på sprutan. Det är ungefär kH  värde på 3.1dKH( har ej tabellen framför mig tar det i huvudet men någonstans där ligger det. )

 Det vill säga du verkar ha gjort rätt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-13 at 15:33, mikoto sa:

 

Detta stämmer väl inte? Det är ju två droppar för 4 ml vatten. Det iaf enligt de instruktioner jag har och hittar.

 Stig har rätt. Det är fyra droppar. Sedan är i och för sig antalet droppar av den pH-reagensvätskan( Den färgade vätskan i den vita plastgrejen)  inte viktig. Det anger bara djupet i färgen. Omslaget kommer rätt även med två droppar fast det är svårare att detektera. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Ja, har dubbelkollat flera gånger här med. En av mina instruktioner står det 2 droppar i för standard testet. Men de instruktionerna verkar var uråldriga :-) Så 4 verkar vara helt riktigt.

Det måste vara åratal sedan? ;-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...