maca Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Hejsan,Jag sitter och funderar på detta med returen från sumpen, mitt akvarium är på 300 liter och sumpen kommeratt vara på ca 54 liter. Tidigare har jag använt en OC 6500 som returpump men den lever ju runt en del. Detjag funderar på är om en Eheim 1262 skulle kunna duga som retur om jag använer 20mm rör och en hög medböjar, t-kors etc. Jag planerar att ha 4 st utblås i akvariet.Min avrinning är på 40mmMvhMattias Citera
Sillen Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Tjenare!Har inget svar på din fr¨åga då du har mer erfarenhet än mig inomsaltvatten. Men ger inte den pumpen för hög cirkulation genomsumpen? Tänkte du ha någon mer cirkulationspump i akvariet? Citera
maca Postat 17 januari 2006 Författare Postat 17 januari 2006 Hej,Jo jag kommer att ha intern cirkulation i akvariet, först i form av lite maxijet pumpar som jag har tänktatt koppla i intervall, seden under resans gång uppgraera till några stream pumpar. Vad gäller Eheimpumpen tror jag inte att den är för stark, snarast funderar jag på om den är för klen MvhMattias Citera
wrang Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Kanske denna länk kan vara nått att kolla påhttp://reefcentral.com/calc/hlc.php Citera
Christer T Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Jag kör en 1262 med 1x25 mm rör upp ur sumpen vilket funkar bra. I andra ändan har jag en Durso Standpipe vilket inneburit en del mekande men nu fungerar både till- och frånlopp utmärkt. Citera
maca Postat 17 januari 2006 Författare Postat 17 januari 2006 fattade inte riktigt hur jag skulle använda den där reefcentral calculatorn, men men.Christer: räcker det till i flöde? hur många utlopp har du i akvariet från 25mm röret?Mattias Citera
Sillen Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Om du tror den blir klen måste jag tänka om som har större kar och sump och mindre pump! Får följa din utveckling och dra lärdom från den! Citera
maca Postat 17 januari 2006 Författare Postat 17 januari 2006 jag satsar på Eheim pumpen och 20mm rör i returen, kommer att använda en 32mm standpipe i 40mm avriningen.Mattias Citera
Christer T Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 fattade inte riktigt hur jag skulle använda den där reefcentral calculatorn, men men.Christer: räcker det till i flöde? hur många utlopp har du i akvariet från 25mm röret?MattiasDet skulle inte räcka som enda cirkulation i akvariet. Jag har ett utflöde från sumpen som jag numer kör ner bakom LS för att få cirkulation där. För cirkulationen i övrigt står en Tunze Stream 6060. Citera
maca Postat 17 januari 2006 Författare Postat 17 januari 2006 låter bra, jag kommer i alla fall att använda den i kombination med andra pumpar internt i akvariet.Tack för alla svar!Mattias Citera
stigigemla Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Jag kör efter en litet annorlunda princip. Returvattnet från mina kar samlas upp i sumpen och leds till skummaren av en Newjet 3000 genom UV:t som förhindrar att smitta sprids mellan tankarna. Efter skummaren går vatnnet tillbaka till sumpen (ett annat fack) genom bubbelfällan till returpumpen Eheim 1060. Sedan fördelas vattnet med hjälp av kranar mellan karen.Totala flödet är ungefär 1000 liter per timme. Den huvudsakliga cirkulationen sker med pumpar i karen.Alla karen är borrade med 22 mm. Beträffande vattenkvaliteten så leker Chromis praktiskt taget varje vecka, perculan varannan och jag har ungar av banggai. De flesta koraller växer så jag är nöjd. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.