Gå till innehåll

returpump + dimension på returrör.


maca

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag sitter och funderar på detta med returen från sumpen, mitt akvarium är på 300 liter och sumpen kommer

att vara på ca 54 liter. Tidigare har jag använt en OC 6500 som returpump men den lever ju runt en del. Det

jag funderar på är om en Eheim 1262 skulle kunna duga som retur om jag använer 20mm rör och en hög med

böjar, t-kors etc. Jag planerar att ha 4 st utblås i akvariet.

Min avrinning är på 40mm

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jo jag kommer att ha intern cirkulation i akvariet, först i form av lite maxijet pumpar som jag har tänkt

att koppla i intervall, seden under resans gång uppgraera till några stream pumpar. Vad gäller Eheim

pumpen tror jag inte att den är för stark, snarast funderar jag på om den är för klen :)

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fattade inte riktigt hur jag skulle använda den där reefcentral calculatorn, men men.

Christer: räcker det till i flöde? hur många utlopp har du i akvariet från 25mm röret?

Mattias

Det skulle inte räcka som enda cirkulation i akvariet. Jag har ett utflöde från sumpen som jag numer kör ner bakom LS för att få cirkulation där. För cirkulationen i övrigt står en Tunze Stream 6060.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör efter en litet annorlunda princip. Returvattnet från mina kar samlas upp i sumpen och leds till skummaren av en Newjet 3000 genom UV:t som förhindrar att smitta sprids mellan tankarna. Efter skummaren går vatnnet tillbaka till sumpen (ett annat fack) genom bubbelfällan till returpumpen Eheim 1060. Sedan fördelas vattnet med hjälp av kranar mellan karen.

Totala flödet är ungefär 1000 liter per timme. Den huvudsakliga cirkulationen sker med pumpar i karen.

Alla karen är borrade med 22 mm. Beträffande vattenkvaliteten så leker Chromis praktiskt taget varje vecka, perculan varannan och jag har ungar av banggai. De flesta koraller växer så jag är nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...