Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Tack @Lasse och @jonasroman för feedback. 
Jag försöker följa guiden men springer på patrull lite här och var då jag inte haft allt tillgängligt..
Men idag kom två clowner i karet. Stort tack @kaptenen
Så nu har jag allt, tror jag..  😂🐠

• Tack 1
Postat

@Lasse en fråga till relaerat till ett av stegen. Jag har läst både svenska och engelska varianten men undrar fortfarande; 

Citera

Gå in med lite nitrat kring dag 5 - bara ett antal ppm men ändå. Den sk femtielftemetoden. köp kalium eller natriumnitrat i kryddisken hos den lokala  livsmedelshandlare (eller här). ta 40 gram till 460 gram vatten. Lös upp. 1 ml av denna lösning per 100 liter vatten höjer NO3 med ca 0,5 ppm. rikta in på ca 3 ppm.

När du säger "rikta in på ca 3ppm".. Vad menar du då? Det står att man inte ska mäta något i början, så jag har inte köpt några test ännu.. Så även om det låter som ett mått på hur mycket NO3 jag ska sikta på att ha i karet verkar det gå emot att jag inte vet detta eftersom jag inte ska mäta och inte har några tester? 🤔

Eller.. beskriver du istället att jag ska slå i ca 3ppm? Dvs för mitt 200L kar; 1ml x 2 (jag har 200L kar) x 0,5 x 6 (för att få 3ppm (?)) = 12ml av denna blandning.. 
Men hur ofta ska detta ske? Det verkar lite läskigt när jag inte vet vad värdet i vattnet blir?

Postat
22 minuter sedan, piffis skrev:

@Lasse en fråga till relaerat till ett av stegen. Jag har läst både svenska och engelska varianten men undrar fortfarande; 

När du säger "rikta in på ca 3ppm".. Vad menar du då? Det står att man inte ska mäta något i början, så jag har inte köpt några test ännu.. Så även om det låter som ett mått på hur mycket NO3 jag ska sikta på att ha i karet verkar det gå emot att jag inte vet detta eftersom jag inte ska mäta och inte har några tester? 🤔

Eller.. beskriver du istället att jag ska slå i ca 3ppm? Dvs för mitt 200L kar; 1ml x 2 (jag har 200L kar) x 0,5 x 6 (för att få 3ppm (?)) = 12ml av denna blandning.. 
Men hur ofta ska detta ske? Det verkar lite läskigt när jag inte vet vad värdet i vattnet blir?

Lasse får gärna flika in varför detta är bra. Jag själv har aldrig doserat nitrat i början för med tiden tenderar man att ha ett överflöde av nitrat oavsett. Det är om han menar att man på det sättet kanske kan förhindra vissa fulalgers framfart?

Postat (ändrat)
4 timmar sedan, kaptenen skrev:

Lasse får gärna flika in varför detta är bra. Jag själv har aldrig doserat nitrat i början för med tiden tenderar man att ha ett överflöde av nitrat oavsett. Det är om han menar att man på det sättet kanske kan förhindra vissa fulalgers framfart?

När man tillsätter lösningen utgår man från en mängd av lösning som ger en viss ppm per xxx liter (normalt per 100 L akvarievatten) Med den lösning som jag brukar förespråka (40 g NaNO3 eller KNO3 till 500 ml vatten) får man en lösning där 1 ml per 100 L akvarievatten höjer koncentrationen med ca 0.5 ppm (eller mg/L) Vill man höja 100 liter till 3 ppm så ger man bara 6 ml av baslösningen.  Är det 150 L man vill höja till runt 3 ppm - ge 9 ml av stamlösningenKommersiella lösningar kan ge annat - läs bruksanvisningen. Du kan alltså räkna ut hur mycket du skall tillsätta - Inget behöver inte mätas.

Orsaken till tillsättningen är att motverka cyanobacteria blomning i starten. Har märkt att detta fungerar bra i en start.

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
  • Tack 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...