Jump to content
Ouscazz

Uppstart av saltvattensakvarium enligt Lasses metod

Recommended Posts

Här klistrar jag in hela artikeln då det för närvarande är en del bekymmer för somliga att läsa artiklar:

Share this post


Link to post
Share on other sites

INLEDNING

 

Det finns många metoder att starta ett saltvattensakvarium - varje större aktör har sin egen. Gemensamt för de flesta är dock att de inriktas på att hålla svåra och krävande koraller - framförallt SPS. Är man ute efter ett metodspecifikt SPS akvarium - ja då kanske man skall välja en metod i mängden men vill man bara starta upp ett saltvattensakvarium för fiskar, lägre djur, mjukisar, de flesta LPS och många ej krävande SPS - ja då är kanske min metod inte är så dålig. den har i alla fall inte varit det för mig.

 

Härunder kommer den metod jag arbetat fram under åren


METODBESKRIVNING

 

  1. Skaffa lämpligt akvarium 25 liter och uppåt. För mindre akvarium - titta gärna på de som har sumpen inbyggd i baksidan - utmärkta startakvarium
  2. Inred akvariet med sten och sand. använd gärna sk levande sand eller lägg till lite sand från ett akvarium i gång. stenen kan vara både levande och död. det kan vara bra att ha 50 - 50. Jag gör aldrig rent stenen, ev. sköljer av den bara. Den levande stenen försöker jag plocka från så många ställen som möjligt och letar gärna "färsk" sten. Jag är ute efter alla liftare. Ca 90 % av liftarna är bra tillskott - ca 10% kan vara dåliga (beroende lite på). Om man inte har tillgång till "skiten" sand eller filtergojs så finns ett ganska bra preparat att använda för att slippa ett alltför "kemiskt vatten" i början. Tetras Bactozym
  3. Fyll på vatten och salta upp till ca 34,6 promille
  4. Låt vattnet gå någon dag
  5. Introducerar en livlig fisk som är framme mycket. Vid stort akvarium 2 - 3 st. Orsaken till att introducera fisk är att det behövs något som producerar ammonium för att få igång den livsviktiga nitrifikationen. i ett nystartat akvarium finns inge bakterierelaterad produktion av ammonium och man styr produktionen av ammonium genom hur man matar fisken. man har full kontroll de första två veckorna
  6. Gå in med ett bakteriepreparat för nitrifikation varje dag i tre veckor eller ympa in skit från ett redan fungerande akvarium varje dag. Det finns många special - special bakteriestammar att köpa. Oftast är det en blandning. I starten är det bara nitrifierarna som är intressanta. det går utmärkt att använda ett sötvattenspreparat - Sera Nitri Veck och dosera 20 ml per 100 liter och dag. Har du ett akvarium igång - ta och vrid ut filtret i några liter vatten - sött eller salt - spelar ingen roll. Ställ det i kylskåpet - häll i lämplig mängd varje dag i ditt akvarium. I starten av ett akvarium kan det vara en bra metod att använda ett innerfilter för att få igång nitrifikationen - kan senare tas bort om man så vill
  7. Mata ytterst sparsam i början – Jag brukar bara använda frusen stor artemia de första 3 veckorna och bara ge tre till fyra artemia per fisk. Första veckan matar jag var tredje dag - denna lilla mängd, andra veckan varannan dag (samma lilla mängd) och tredje veckan - varje dag (samma lilla mängd). Vecka 4 börjar jag öka mängden.
  8. Kör full belysningstid ända från början. Används LED - ha inte för hög intensitet men rätt belysningstid. Orsaken är ju att få igång alger och annat så att de börjar producera. Fosfor får de genom att stenen inte är noggrant rengjord och från den frusna artemian. Kvävet i början - se längre fram
  9. Introducera städpatrullen redan kring dag 3 - 4 och då så många olika arter av snäckor och eremiter du kan hitta. Gärna ett tiotal snäckor och lika många eremiter (små) per hundra liter och minst det antalet om akvariet är över 50 liter. Se om ni kan hitta åtminstone en välmående sjöborre - de svarta med långa spröt brukar vara de mest tåliga. Ta ingen för liten bara. Krabbor (mitrax och sally lightfoot) är bra komplement också. Räkor, framförallt boxarräkan -Stenopus hispidus - är bra i början. håller bland annat vissa borstmaskar stången - inte utrotar men håller nere populationen. Orsaken till att rengörarna - "betarna" - skall in tidigt är att de skall hindra mikroalgerna att bygga upp en för stor biomassa och därmed en för hög daglig produktion av mikroalger. Att inte göra rent den levande stenen för mycket ger en del mat till betarna i introduktionsfasen.
  10. Gå in med lite nitrat kring dag 5 - bara ett antal ppm men ändå. Den sk femtielftemetoden. köp kalium eller natriumnitrat i kryddisken hos den lokala  livsmedelshandlare (eller här). ta 40 gram till 460 gram vatten. Lös upp. 1 ml av denna lösning per 100 liter vatten höjer NO3 med ca 0,5 ppm. rikta in på ca 3 ppm.
  11. Introducerar de första mjukkorallerna eller skivorna efter ca en vecka. Tåliga stenkoraller kan komma någon vecka senare. De flesta koraller är konsumenter - inte producenter - de belastar alltså inte systemet på samma sätt. Koraller som inte använder fotosyntes skall dock inte in nu. i samband med introduktionen av koraller är det dags att börja öka intensiteten av ljuset
  12. Får ni en liten brunaktig ton på sanden - prova med att röra om i sanden ett par gånger varje dag med en liten käpp eller en EHEIM griptång
  13. Byt vatten tidigast efter ca 4 veckor. Börja och introducera ny fisk. sakta och tålmodigt. Öka inte fodringen stötvis utan sakta och säkert
  14. Mät inte! Vänta med det tills akvariet är några månader gammalt eller du har mycket stenkoraller. När akvariet har satt sig efter några månader så kan man börja mäta om man så vill. Viktigast är då kalcium och KH om man har stenkoraller. Nu är det också dags att börja se om man vill ändra näringsvärdena med fosfatfällning eller olika kolkällemetoder
  15. I det här läget - efter ca 4 - 8 veckor kan det också vara idé att starta lite andra grejer om så vill - refugium exempelvis. Titta gärna också på en liten grej som kallas Oxidator - något som jag använder för att få ett klart vatten utan gulämnen - men vänta ca 2 månader.

 

SLUTORD

 

Det finns ju givetvis en tanke bakom det här – nitrifikationen och övrigt biologiskt liv skall komma igång så fort det bara går – det tar bort risken för ammoniumbildning (och därmed fri ammoniak) . Produktion av mikroalger skall också komma igång så fort som det bara är möjligt, men då behövs det ”skördare” också – det är städpatrullen.

Med dessa riktlinjer har jag startat åtskilliga kar utan några som helst algproblem vid uppstarten. Jag har fick ett litet problem i mitt Red Sea efter 1,5 år och de började när jag skulle vara duktig och sänka fosfatnivån och använde järnbaserad fosfat remover.

 

Efter de första tre veckorna så är det oftast en bra idé att byta vatten varje vecka – mellan 10 - 20 %.

 

Efter det att akvariet har stabiliserat sig efter ca 4-8 veckor kan man börja introducera ny fisk i en långsam takt. Öka aldrig matningen plötsligen.

 

Att inte mäta verkar kanske väldigt provokativt men min erfarenhet är att i och med att det finns en massa myter om måstevärden för olika näringsämnen i svang så blir det ofta överreaktioner framförallt hos nybörjare inom saltvattensakvaristik. Att ha höga näringsvärden innebär inte att man får alger per automatik (jämfört med låga). Avsaknad av betare - ger däremot direkt algproblematik oavsett näringsnivåerna i ett nystartat kar. I ett kar med väl etablerade koraller så kommer de att konkurrera med algerna om näringen och betarna blir inte lika betydelsefulla. Satsa pengarna på en bra städpatrull i början istället för på massa mätutrustning - det är både roligare och effektivare. När man sedan vet vad man vill hän med sitt akvarium - ja då kan man börja manipulera olika parametrar - men låt det gå ett par tre månader (minst) innan.

 

Med de här 15 punkterna i huvudet har jag lyckats med att starta ett stort antal akvarium utan algproblem i starten under åpren som gått

 

MVH @Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dum fråga kanske.. Jag fattar inte riktigt det här med nitrat. Är det inte så att man vill ha så låg nitrat nivå som möjligt? Varför i Lasses metod vill man börja öka nitrat dag 5? 

Jag har startat mitt första saltvattensakvarium (50l) enligt Lasses metod. Har precis fått kiselblomningen (dag 8 idag) . Ska jag droppa NO3  (den ligger 25-30ppm nu)? 

IMG_20200307_140727.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nitrat är en grundläggande byggsten för tillväxt, men i de flesta akvarium så är produktionen av nitrat större än konsumtionen så man får ofta ett överskott. Nitat bör helst vara lågt, men inte helt slut. Ett överskott kan leda till att någon organism som alger tex kan etablera sig starkt och konkurrera ut korallerna.

 

Att Lasse rekommenderar att höja nitrat är för att i nystartade akvarium med torr sten kan det finnas ett starkt underskott på nitrat, ofta är det helt slut. Så då tillförs lite på konstgjord väg för att kunna låta organismerna i akvariet växa och akvariet komma igång.

 

30 är ganska högt i nitrat, men ditt akvarium är så nytt, jag hade undvikit att byta vatten tills dag 30 iaf om inget blir jättetokigt eller du behöver avlägsna något. Följ gärna nitratet dock från dag till dag för att se hur det ändrar sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ditt nitrat beror troligtvis på att du övermatat lit grand och fått en liten nitrit topp. Nitrit i vattnet ger ett falskt värde på nitrat. Det är ganska onödigt att mäta nitrat i starten. Nitrit i vattnet ger ett för högt nitratvärde på mellan mellan 50 och 100 gånger beroende på märke av testen. Du har mellan 0,2 till 0,4 i nitrit. Nitrit är inte giftigt för saltvatten men dra ner på matningen. Stoppa helst helt 3 till 5 dagar och sedan börjar du med schemat igen. Byt inte vatten som mikoto helt riktigt - IMO - betonar 

 

MVH Lasse

Edited by Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Lasse! Jag har gjort en total omstart av mitt akvarium. Ska jag stänga biopelletsreaktorn och ozonet nu i början eller låta dom gå? Plus aktivt kol? Mvh Sabina 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt att råda men jag hade nog själv inte använt de hjälpmedlen i starten innan allt börjat fungera med nitrifikationsprocessen. 

 

MVH Lasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sabina. Det är bättre om du skapar en egen tråd. Det är ju inte säkert att samma tips är bäst för både dig och Zararzepa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Saltvattensguiden


Organisationsnummer: 802438-6222
E-post: admin@saltvattensguiden.se


  • Ordförande: nike83
  • Kassör: Tribiani
  • Tekniskt ansvarig: ormet
  • Medlemsansvarig: kaptenen
  • Annonsörsansvarig: danne031
  • Våra betalningsalternativ


  • Swish: 123 268 41 16
  • PayPal: kassor@saltvattensguiden.se
  • Bankgiro: 220-3503

  • Aktuell programversion


    IPS Community Suite 4.4.10
    Tapatalk 1.6.5

    ×
    ×
    • Create New...