Gå till innehåll

Ny artikel rörande ett försök med vattnet från kalkreaktorn


jonasroman

Rekommenderade inlägg

56 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag tycker kemidelen är tveksam. Kalcium är väl ändå tvåvärt. Det ändrar matematiken kring löslighetsprodukten.

förklara mer Stig. Löslighetsprodukten för CaCO3 är produkten av lösliga Ca-joner o CO3-joner delat med löslighetskonstanten, alltså:

(Ca*CO3)/Ks.

Att Ca är tvåvärt har inte med saken att göra, det är konc av de fria jonerna som utgör löslighetsprodukten. 

Replikera gärna på detta, samt om du hittat nåt mer som du inte håller med om. Jag vill ha feedback, samt förstå vad du menade:-)

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-04-15 at 13:16, stigigemla sa:

I Wikipediartikeln utgår man från tvåvärda karbonatjoner. Men hur fungerar det vid högre pH och övervägande envärda bikarbonatjoner?

HCO3, alltså envärda bikarbonatjoner bildar inte kalk. För att kalk skall bildas måste det finnas CO3, det är därför som mättnadsindex ej inbegriper HCO3 i formeln utan CO3. HCO3 måste (tack vare ett visst pH) bli av med en vätejon o gå över till CO3. Om det är ett sådant pH i vattnet att alla HCO3 joner ligger kvar som HCO3(dvs i princip ett pH från 6.9 o neråt) dvs inga CO3 joner existerar, så är det helt omöjligt för CaCO3 att bildas spontant. Märk nu att jag talar ej om den aktiva processen i en korall, den kan trots ett lägre pH bilda kalk tack vare en aktiv transport av H-jonen från HCO3 så det blir till en CO3 trots ett lägre pH i vattnet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...