Gå till innehåll

kallt saltvatten


Guest fishguard

Rekommenderade inlägg

Guest fishguard

skulle va roligt om det finns nån här på guiden som har ett kar med invånare från våra breddgrader..gärna nårra bilder å visa? hade själv ett sånt för nårra år sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där jag jobbar (Malmö musser) så har vi ett kalt saltvatten på 50 000 l samt flera små. Ett problem är dock att få tag på fiskar då de nästan är utrotade på västkusten. Jag höll kalt saltvatten i slutet på 70-talet med bläckfisk m.m mycket trevligt men nu nedlagt sedan många år. Det största och finaste kalt saltvatten som jag känner till i våra trakter finns i Grenå men det finns även i Lysekil. Det bästa över huvud taget som jag sett är Monteray Bay i Kalifornien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en bra kylare kan man vända på året. Enligt min erfarenhet går många djur bra under 17 grader andra vill ha max 14. Vanliga sjöstjärnor dör i massor ute på sensommaren om temperaturen går över 19 grader.

Egentligen bör fiskar ha max 11 grader för att upfatta det som vinter. Mina data är i huvudsak från egen erfarenhet från 70 talet kanske Sven Hellmalm kan komplettra med nyare information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant ämne!

Vore riktigt coolt att ha svenska anemoner!! De är otroligt snygga! Har själv sett att de finns i många färger som vitt rosa, orageaktiga och brunt,i olika "modeller". Sen finns ju "dödmans hand" - en läderkorall. Men ingen har zoxanteller så de måste ju matas!

Jag tror nog att det är mera skötsel med kallvatten(matning)? Och när man skall "handla djur" blir det att ta på dykardräkten :D

Eller varför inte en hummer??! :)

Hade jag lite mera tid skulle jag absolut försöka!

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns sjöpennor som lyser när man pillar på dem (tja, kanske inte att rekomendera varaktigt, men jäklar vilket partytrick...) Drösvis olika sorters sjöborrar, sjögurkor, tångräkor. Det finns det mesta man vill ha. Utanför tjärnö laboratorium dumpar de massor som de fiskat upp på djupare vatten lkängre ut, så ska man gå och fiska saker till akvariet så har de minst sagt varierande bottenfauna. Dock vet jag inte om de uppskattar att man kommer dit och bara plockar.

Skulle vara schysst med ett västkustakvarium som man plockat själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polarn plockade vanliga tångräkor med håv ute vid våran kust.. Snygga som attan med sina blåa band.. Funkad prima i karet.. Enkla byten för clownerna dock så de slutade som anemonföda.. Men om man inte har anemoner så är de en klar hit.. Det är ju dock att rekomendera med en karantän för att slippa få in bakterier.

Vidare för att hålla sig till tråden så finns det en tank som är uppsatt på nösnäsgymnasiet i stenungsund som ett biologiexperiment.. Skall kolla med en av grundarna när jag jobbar samtidigt som honom om hur det har gått.. Det skall vara en fullgod svensk fauna i ett 720 kar med hemmameckad kylare.. Kylskåp + slang.. Jo jag upplyste om att det var en smartare idé med glas som kylare men de orkade inte och tyckte sig inte ha budget till det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en bra kylare kan man vända på året. Enligt min erfarenhet går många djur bra under 17 grader andra vill ha max 14. Vanliga sjöstjärnor dör i massor ute på sensommaren om temperaturen går över 19 grader.

Egentligen bör fiskar ha max 11 grader för att upfatta det som vinter. Mina data är i huvudsak från egen erfarenhet från 70 talet kanske Sven Hellmalm kan komplettra med nyare information.

Mellan 8 och 18 grader är OK. Under 8 går all fiskaktivität ned i dvala. Detta gäller normala västkusten djur men det finns också artiska arter som t.o.m bildar glykolliknande substanser i vävnaden och kan vara aktiva även vid 0 grader. Generelt kan man säga att arter som lever nära ytan tål mer värme medans de som lever djup vill ha 4-8 grader
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...