Gå till innehåll

Mitt Första Akvarium


kjell

Rekommenderade inlägg

Hej! är nybörjare.Tänker starta upp ett akvarium som är på 860 liter.Behöver hjälp av er erfarna akvarister.Har följt Dez3ds tråd,som är mycket bra. Nogrann och ställer frågor som man själv undrar över som ny börjare,tack

Akvariumet som har måtten 180x80x60 lbh och sumpen 100x50x50(preliminärt) är beställt.Till det funderar jag om att ha 3x250w metallhalogen.

I början blir det bara mjukkoraller,har nog fullt upp om att hålla reda på alla tester och mätresultat.

Till cirkulationen i akvariumet tänkte jag ha 2Tunze 6100+controller + returen från sumpen.

Det jag har huvudbry om är hur cirkulationen i sumpen ska vara.Sumpen står inte under akvariumet den finns i ett utrymme bakom akvariet.

Jag har en atk skummare, som enligt dom själva ska räcka till 1500 liters akvarium(hoppas den gör det).Nu kommer huvudbryet,alla dessa pumpar.

Hur gör man bäst för att sköta cirkulationen i sumpen? Tänkte så här att man tar ytavrinningen från burken till skummaren,returen från skummaren till uvn,från uvn

till samma fack i sumpen,med en pump.Max cirkulation till skummaren är 2500 liter i timmen,till den tänkte jag ha en deltec 39Ws uv,som bör ha 2000l /t.Sumpen för övrigt.tänkte jag göra likadan som Dez3d. (om jag får)Tänkte dock vrida refugiumet längs långsidan och ha returpumpen på gaveln.Om man senare

vill ha kalkreaktor,kalkmixer,nitrat filter osåv,kör man dom på separata pumpar då i sumpen eller kan man använda returpumpen till alla dessa tillbehör.

Har man kalkreaktor,kalkmixer nitratfilter i sumpen eller kan man ha dom utanför sumpen?

Hur stor retur pump behöver jag till mitt system?

Skaffar jag fler pumpar vartefter jag bygger ut mitt system?

Om man använder sig av en pump till hela sumpretur systemet vilka för, nackdelar skulle en sån konfiguration ha.

Kom med förslag,synpunkter,råd till en orolig nybörjare.

Mvh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell,

Några korta punkter:

- Bra och roligt med stort akvarium!

- Cirkulationen i sumpen borde inte vara något problem. Se bara till att fylla på vattnet i ena änden och pumpa ur det i andra änden. Men det antar jag att du hade planerat i vilket fall som helst.

- Ett uvc-filter mår egentligen bäst av att hämta vattnet direkt från akvariet. De organismer som du vill ta kål på i en uvc finns i högre koncentration vid botten av akvariet. Om du använder ytavrinningsvatten till en uvc blir den inte lika effektiv. Det du kan göra är att skaffa en liten cirkulationspump och gömma den bakom lite LS och föda uvc:n direkt med "Bottenvatten" från akvariet. Returen från uvc:n kan du stoppa tillbaks i akvariet igen. Genom att uvc:n för en egen pump kan du också säkerställa rätt flöde genom denna, vilket kan vara svårt om du skulle ta ytavrinningsvatten.

- Kalkreaktor, kalkmixer och nitratfilter ska ha separata pumpar, planera inte att driva dessa med returpumpen. Varje liten bit av utrustning ska ha sitt eget flöde. Kalkmixer ska exempelvis ta vatten direkt från din osmosbehållare och inte från sumpen.

- Storleken på returpump avgörs av storleken på dina andra cirkulationspumpar. Tumregeln säger att du ska ha en ciskulation i akvariet på ca 10x vattenvolymen per timme, dvs 8600 l/tim i ditt fall. Dra ifrån pumpkapaciteten från dina cirkulationspumpar, och du får minsta storleken på din returvattenpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett uvc-filter mår egentligen bäst av att hämta vattnet direkt från akvariet. De organismer som du vill ta kål på i en uvc finns i högre koncentration vid botten av akvariet. Om du använder ytavrinningsvatten till en uvc blir den inte lika effektiv. Det du kan göra är att skaffa en liten cirkulationspump och gömma den bakom lite LS och föda uvc:n direkt med "Bottenvatten" från akvariet. Returen från uvc:n kan du stoppa tillbaks i akvariet igen. Genom att uvc:n för en egen pump kan du också säkerställa rätt flöde genom denna, vilket kan vara svårt om du skulle ta ytavrinningsvatten.

Detta är bara spekulationer och lösa antaganden och jag hävdar att detta bara är en myt. Jag har i allafall provat båda metoderna med sjuk fisk och det fanns inget som talade för att ha pumpen i karet, Effekten var inte bättre än när pumpen satt i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Storleken på returpump avgörs av storleken på dina andra cirkulationspumpar. Tumregeln säger att du ska ha en cirkulation i akvariet på ca 10x vattenvolymen per timme, dvs 8600 l/tim i ditt fall. Dra ifrån pumpkapaciteten från dina cirkulationspumpar, och du får minsta storleken på din returvattenpump.

Vargklo har en bra poäng här som många missar. Tumregeln på 10 x vattenvolymen per timme innebär inte att man måste köra så mycket genom sumpen. Vanligtvis vill man ha en eller flera Tunze Streamers i karet och då kan man klara sig med avsevärt mindre flöde genom sumpen. Jag skulle nog säga att 2-3 x vattenvolymen per timme är fullt tillräckligt flöde genom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Min tanke var att inte ha ett så litet flöde som möjligt.Tänkte att man skulle få lite cirkulation vid botten.Det kanske räcker med 2st Thunse 6100 + 2-3000 liter från sumpen.Om man har större cirkulation genom sumpen och ner till botten av akvariet,säg 6-9000 liter i timmen eldar man bara för kråkorna då? Håller på och titta på rör och rördimentioner till sumpen och retur rören

Mwh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig. Jag förstår inte hysterin i att köra flera tusentals liter genom sumpen det mesta går ju tillbaka till karet utan att ha skummats mm. Jag kör nu ca 1000L till mitt 828L kar och det fungerar perfekt dessutom så låter inte flowboxen speciellt mycket heller vid den mängden och skummningen blir effektiv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte klurat på att bygga en durso till din flowbox då blir den helt tyst. Jag håller med er att stressa vattnet genom sumpen e fullkommligt idiotiskt skiten som ytavrinningen tagit med ner hinner man aldrig bli av med ordentligt om man inte har en monsterskummare. Däreomt förstår jag inte varför inte nybyggare satsar på closed loop dom där tunze streamers e ju inte vad man vill se i ett rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig. Jag förstår inte hysterin i att köra flera tusentals liter genom sumpen det mesta går ju tillbaka till karet utan att ha skummats mm. Jag kör nu ca 1000L till mitt 828L kar och det fungerar perfekt dessutom så låter inte flowboxen speciellt mycket heller vid den mängden och skummningen blir effektiv

eftersom jag är oerfaren när det gäller sumpar,undrar jag om det går att strypa min pump med hjälp av en ventil som jag har på röret upp från pumpen,kör nu ca 5000l,till 1000l akvaium vilket tydligen är i häftigaste laget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte klurat på att bygga en durso till din flowbox då blir den helt tyst. Jag håller med er att stressa vattnet genom sumpen e fullkommligt idiotiskt skiten som ytavrinningen tagit med ner hinner man aldrig bli av med ordentligt om man inte har en monsterskummare. Däreomt förstår jag inte varför inte nybyggare satsar på closed loop dom där tunze streamers e ju inte vad man vill se i ett rev.

Jag håller med om den estetiska nackdelen med streamers. Jag har inte några Streamers själv, men producerar inte dessa en särskilt god turbulens i vattnet, dvs. motsatsen till laminär strömning, som uppskattas av vissa SPS? Closed loop kräver ju också extra rördragning (och ev. fler borrningar i karet beroende på utförande) som nybörjare nog inte vill ha som första projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom jag är oerfaren när det gäller sumpar,undrar jag om det går att strypa min pump med hjälp av en ventil som jag har på röret upp från pumpen,kör nu ca 5000l,till 1000l akvaium vilket tydligen är i häftigaste laget.

Jag tror man ska passa sig för att strypa en pump med en ventil, det blir hög belastning på pumpen beroende på det höga motståndet. Bättre i sådana fall att sätta en T-koppling strax ovanför pumpen och leda tillbaka en del av vattnet i sumpen. Returröret tillbaks till sumpen kan med fördel regleras av en ventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, det är absolut ingen nackdel att ha stort flöde genom sumpen, tvärtom. Jag kör ännu mer vatten än dej genom min "sump" och det är inget jag vill ändra på. Lägg inte energi på att försöka strypa flödet om du inte har problem med ljudnivån. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om den estetiska nackdelen med streamers. Jag har inte några Streamers själv, men producerar inte dessa en särskilt god turbulens i vattnet, dvs. motsatsen till laminär strömning, som uppskattas av vissa SPS? Closed loop kräver ju också extra rördragning (och ev. fler borrningar i karet beroende på utförande) som nybörjare nog inte vill ha som första projekt.

Jo de e riktigt för att vara en pump som sitter i karet så har Tunzes pumpar en väldigt bra stråle men använder man en closed loop så kan man sprida vattnet ännu bättre. De e faktiskt inte bara nybörjare som bygger nya kar här på forumet och att borra i karet tror jag e en nojja som de flesta gammel gäddorna har kommit över vid de här laget. Utomlands är closed loop väldigt vanligt och skulle man som nybörjare ge sej på att göra en så tror jag helt säkert att med samma målmedvetenhet som nybörjarna har på sina kar här på forumet så hade de säkert lyckats. Att bygga en funktionell closed loop kanske handlar om att behöva tänka lite till men de flesta som ivrigt besöker detta forum verkar älska att tänka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo de e riktigt för att vara en pump som sitter i karet så har Tunzes pumpar en väldigt bra stråle men använder man en closed loop så kan man sprida vattnet ännu bättre. De e faktiskt inte bara nybörjare som bygger nya kar här på forumet och att borra i karet tror jag e en nojja som de flesta gammel gäddorna har kommit över vid de här laget. Utomlands är closed loop väldigt vanligt och skulle man som nybörjare ge sej på att göra en så tror jag helt säkert att med samma målmedvetenhet som nybörjarna har på sina kar här på forumet så hade de säkert lyckats. Att bygga en funktionell closed loop kanske handlar om att behöva tänka lite till men de flesta som ivrigt besöker detta forum verkar älska att tänka.

OK, Ted,

Då är jag med hur du tänker. Jag delar dina tankar om detta. Jag blev mest lite fundersam när du uttryckte din åsikt om closed loop i en tråd under rubriken "Mitt första akvarium". ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, det är absolut ingen nackdel att ha stort flöde genom sumpen, tvärtom. Jag kör ännu mer vatten än dej genom min "sump" och det är inget jag vill ändra på. Lägg inte energi på att försöka strypa flödet om du inte har problem med ljudnivån. /Per

tack pwin,låter det vara tillsvidare,tydligen delade meningar i denna fråga.

sorry jag snodde tråden kjell,men det kanske är till nytta för dig med,closed loop funderade jag själv på innan jag körde igång,men tyckte å det var krångligt,men nu när jag fattat lite mer om rördragning så är det nog inte så svårt

tror helt klart det är ett bra aternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nya funderingar! Om man skulle använda sig av ett closed lopop system för cirkulation av botten,gör det någon skillnad om man använder sig av yt eller bottenvattnet för insuget till pumpen?Vad bör man ha för insugs skydd till pumpen? Har en ganska stor ytavrinningsbox 20x30cm.Kan man använda sig av boxen till intget för closed loop pumpen och strypa inflödet till sumpen med en kulventil så att skummaren bara får det flöde den klarar av(2500liter)? Eller bör man köra botten-botten för pumpen? Försöker få till det, men detkanske bara är petitesser? kom med åsikter

Mwh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hej! Nya funderingar! Om man skulle använda sig av ett closed lopop system för cirkulation av botten,gör det någon skillnad om man använder sig av yt eller bottenvattnet för insuget till pumpen?Vad bör man ha för insugs skydd till pumpen? Har en ganska stor ytavrinningsbox 20x30cm.Kan man använda sig av boxen till intget för closed loop pumpen och strypa inflödet till sumpen med en kulventil så att skummaren bara får det flöde den klarar av(2500liter)? Eller bör man köra botten-botten för pumpen? Försöker få till det, men detkanske bara är petitesser? kom med åsikter

Mwh kjell

Hej Kjell.

Din inbox är full. Töm den så skall jag svara på din fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...