Demasoni Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Hej på er !Tänkte under våren bygga om mitt 900 l sött till salt(har idag ett 200l). Har denna gammla skummare till övers och mina frågor till er är :Skulle det fungera att bygga om den enligt Wrangs/Stefan M modell ?Vilka pump/pumpar vore smartast att investera i ?Bättre att köpa fabrikstillverat, typ Deltec APF 600 el motsvarande?Kom gärna med synpunkter .Skummaren är 140 cm hög och 16cm i diameter.Tony Citera
Saxmark Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Den ser ju sketcool ut.. Så länge som den är tät så hade jag kört med den om jag hade haft plats.. Du kommer ju få en stygg reaktion med den höjden.. Citera
Demasoni Postat 19 januari 2006 Författare Postat 19 januari 2006 Tror ni att en eheim 1260 som internpump skulle vara tillräckligt för mitt tilltänkta bygge,klarar konstruktionen "normal belastning" (900+180) ? . Har också för avsikt att ha en "tekniksump" på ca 180 l .Tony Citera
acuario Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Din skummare kräver en rejäl luftpump och inga sketna Rena 301 eller något sådant. Lycka till med det nya projektet Citera
stigigemla Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Jag har en liknande modell av 10 cm avloppsrör med en Eheim 1060 som dispergatorpump Dispergatorns in- utlopp sitter ungefär 40 - 50 cm från botten. Kapaciteten räcker men den är litet väl svår att justera in. Citera
Demasoni Postat 19 januari 2006 Författare Postat 19 januari 2006 Ok !Kanske är bättre att köpa en fabrikstillverkad skummare än att "pula" med denna skapelse. Någon investering i en luftpump blir det nog inte (skulle vara Rena 301 isåfall:ler: ), ombyggnation eller köpa "nytt".Har kikat en del på din burk Swärd , kommer nog att stjäla några ideer vad gällande konstruktionen med garderoben och sumpen. Ska jag skippa ombyggnationen och istället satsa på en "riktig" skummare ?Tony En bild på objektet som skall byggas om. Citera
Tompa37 Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Jag har själv en liknande skummare (130cm lång och 15cm i diameter) och har haft samma tankar som du att bygga om den till en venturiskummare men blev avrådd då det kan vara ett problem att borra i gammal plast, det blir skört med tiden och kommer troligen att spricka och då är det väl bara att kasta hela skummaren.Jag kör med en SP302 luftpump som ger 300l/h och det räcker för min skummare. Det du ska tänka på är att den ska klara ett högt mottryck eftersom den ska trycka ut luften i botten på skummaren och det är aldrig fel med en större mängd luft. Citera
wrang Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Ja till en början är det nog bra med en riktig skummare innan man ger sig in på nått annat hemmabygge Citera
Demasoni Postat 20 januari 2006 Författare Postat 20 januari 2006 Bilden verkar vara entydig,bara att handla .Lite kul är ju det att "pula" och bygga om men det tycker väl inte du Wrang ? Tony Citera
Stefan molin Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Hej ,det enklaste är att sätta en pump med nålhjulsimpeller på inblåset,sedan förlänger du in röret ner till ungefär mitten,sen är det bara att köra,annar skan du sätta pumpen på sidan ca 30-40 cm från botten,men det är mer jobb.men du kan prova med en vanlig pump,dom låter bara mer när man kör in luft.Mvh Stefan Citera
Demasoni Postat 20 januari 2006 Författare Postat 20 januari 2006 Att förlänga "inblåset", det låter ju som en ide som är värd att prova..Om jag tar min deltec pump till 600 mce och testar(för att få en uppfattning om funktionen) tror du det fungerar Stefan ? Hur effektiv tror du denna skummare blir( med en eheim1260 el motsv) ?Mvh Tony Citera
Stefan molin Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Hej ,du kan få bra fart på den,men det är säkrare om du sätter ett t kors på utloppet istället för att strypa kranen,då får du jämnare vatten nivå i skummaren,badkaret är ett bra test ställe eller om du har en hink med saltvatten i rätt höjd,sen är det bara att prova men det tar nästan ett dygn innan en skummare funkar om den är ren.Mvh Stefan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.