Gå till innehåll

Bygga om skummare ?


Demasoni

Rekommenderade inlägg

Hej på er !

Tänkte under våren bygga om mitt 900 l sött till salt(har idag ett 200l). Har denna gammla skummare till övers och mina frågor till er är :

Skulle det fungera att bygga om den enligt Wrangs/Stefan M modell ?

Vilka pump/pumpar vore smartast att investera i ?

Bättre att köpa fabrikstillverat, typ Deltec APF 600 el motsvarande?

Kom gärna med synpunkter :) .

Skummaren är 140 cm hög och 16cm i diameter.

Tony

post-1600-14468912442822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok !

Kanske är bättre att köpa en fabrikstillverkad skummare än att "pula" med denna skapelse. Någon investering i en luftpump blir det nog inte (skulle vara Rena 301 isåfall:ler: ), ombyggnation eller köpa "nytt".

Har kikat en del på din burk Swärd :smiley20: , kommer nog att stjäla några ideer vad gällande konstruktionen med garderoben och sumpen.

Ska jag skippa ombyggnationen och istället satsa på en "riktig" skummare ?

Tony

En bild på objektet som skall byggas om.

post-1600-14468912444219_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en liknande skummare (130cm lång och 15cm i diameter) och har haft samma tankar som du att bygga om den till en venturiskummare men blev avrådd då det kan vara ett problem att borra i gammal plast, det blir skört med tiden och kommer troligen att spricka och då är det väl bara att kasta hela skummaren.

Jag kör med en SP302 luftpump som ger 300l/h och det räcker för min skummare. Det du ska tänka på är att den ska klara ett högt mottryck eftersom den ska trycka ut luften i botten på skummaren och det är aldrig fel med en större mängd luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det enklaste är att sätta en pump med nålhjulsimpeller på inblåset,sedan förlänger du in röret ner till ungefär mitten,sen är det bara att köra,annar skan du sätta pumpen på sidan ca 30-40 cm från botten,men det är mer jobb.men du kan prova med en vanlig pump,dom låter bara mer när man kör in luft.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att förlänga "inblåset", det låter ju som en ide som är värd att prova..

Om jag tar min deltec pump till 600 mce och testar(för att få en uppfattning om funktionen) tror du det fungerar Stefan ? Hur effektiv tror du denna skummare blir( med en eheim1260 el motsv) ?

Mvh Tony

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,du kan få bra fart på den,men det är säkrare om du sätter ett t kors på utloppet istället för att strypa kranen,då får du jämnare vatten nivå i skummaren,badkaret är ett bra test ställe eller om du har en hink med saltvatten i rätt höjd,sen är det bara att prova men det tar nästan ett dygn innan en skummare funkar om den är ren.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...