Gå till innehåll

Stygg lösning på överrinning


Tedb

Rekommenderade inlägg

Om man ska titta in i karet på traditionellt sätt så verkar denna lösning kass en massa vatten som rinner längs rutorna

Jag tror att karet måste stå i en butik eller likande. Håller med om att de måste va lite söligt i längden men de lär inte vara mycke skit som ligger kvar på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska titta in i karet på traditionellt sätt så verkar denna lösning kass en massa vatten som rinner längs rutorna

Jag har sett den "live" nere i Tyskland vid ett tillfälle. Har man exakt rakt akvarium och rätt flöde så rinner vattnet i jämnt flöde över hela sidorna. Då påverkas faktiskt inte sikten negativt. Rent vatten är ju som bekant väldigt genomskinligt.

Sen är det väl varken praktiskt, billigt, säkert eller enkelt.

Men lite fräckt när det funkar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en tanke då man väl kommer skaffa ett större kar med en så kallad cost to cost. Ytavrinning längs hela baksidan. Med detta borde man få ett bättre bortfall utav skit än att bara som de flesta har i ett hörn i karet som ytavrinnig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en tanke då man väl kommer skaffa ett större kar med en så kallad cost to cost. Ytavrinning längs hela baksidan. Med detta borde man få ett bättre bortfall utav skit än att bara som de flesta har i ett hörn i karet som ytavrinnig

Då kan du ju inte ha någon bakgrundsfärg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jag ligger i tankar att köpa ett nytt kar och fick tipset av dig Wrang att köra en sån men jag funderar på att göra en sån på insidan av karet som en hylla och då ha durso ner i mitten.

Ja sak samma att ha den innanför i karet eller utanför hängande på baksidan.

Tyckter det verkar vara smart att ha den utanför så slipper man den här boxen i överkant.

Borde ju bara vara att ta baksidans glas och lite lägre än framkants glaset å limma på ett L i därbak. kruxet är ändå om man skall ha karet "synligt" så sticker ju karet ut boxens bredd ut ifrån väggen. Men skall man bygga in karet med teknik rum på baksidan så spelar det ju ingen roll ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Någon som tänkt på att om man väljer lösningen i filmen ovan så behöver man troligtvis inte bekymra sig om någon kylare eftersom avdunstningen kommer att bli stor i den tunna filmen. Alla vi som upplevt en fiskaffär på 50 och 60 talet har sett detta förut. Kanske optimalt för korallodling med mycket ljus?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...