Gå till innehåll

skaffa mer LS, råd...


Draedon

Rekommenderade inlägg

nästa vecka kommer lönen.. så nu börjar det klia i fingrarna vad man ska köpa till akvariet denna månad.

har redan beställt en pepparminträka och ett gäng sniglar till..

men överst på listan står nog ändå mer LS.

frågan är bara.. hur mycket LS vågar jag stoppa i utan att vattenvärdena

skenar iväg? har nu 105l och 6kg LS.

Sen måste jag köpa en ny skummare.. hände en liten olycka idag med ganska hög "skyll-dig-själv" faktor.

plockade ur min sanderskummare för att jag skulle byta sugproppar, la den på en handduk på golvet.. gick och hämtade sugproppar.. mobilen ringde, jag svarade, sen klev jag på skummaren.. gammal plast tål tydligen inte 90 kg Magnus :smiley17: nåväl, shit happens...

De skummare jag har kikat på är Sander Maxi-Skim 300

och Aqua Medic Midiflotor 400l. inga avancerade skummare direkt, men de passar min plånbok

och jag antar att dom funkar hyfsat när man inte har ett så avancerat kar?

Någon som har erfarenhet av dessa? eller har ni någon annan liten (mitt kar är bara 30cm högt) och billig skummare att rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv använt den som karantän skummare i en månad innan jag tröttnade. den ska enligt sander duga för 120 liter den e 30 cm hög. luftpumpen åker med i paketet jag står för frakten skulle vilja ha en saltvattens bok som jag inte redan har i byte för den. Draedon har skickat mej ett PM så han var väl först till kvarn men han har inte svarat på mitt pm till honom än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej draedon jag skulle köpa 4 kilo till LS minst därför man har i regel att det ska vara 10% av vatten volymen men det finns några som kör med mindre.

Jag tror nog att många på forumet kör med mer LS än så. Jag själv har ca 80-100 kg i mitt 425 l, vilket skulle motsvara 20-25 kg i Draedons kar. Jag tycker att jag har lagom mycket sten för att bygga ett trevligt rev, men det är ju ockå en smaksak.

Men Draedon ställde nog en annan fråga, nämligen hur mycket "ny" LS man kan stoppa i ett kar utan att en ny kvävecykel förstör vattenvärdena för mycket under inkörningen av den nya stenen. Jag har inte sett en "regel" för detta, utan det beror ju bl.a. på hur inkörd den nya stenen är och hur bra den befintliga filterkapaciteten (mekanisk såväl som biologisk) är. Jag skulle inte tveka på att stoppa i 5-10 kg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 7 Kg i mitt 32 liters nano.

Jag hade 70 Kg till 250 liter.

Idag har jag ungefär 105 Kg till 800 liter i fyra kar fast det är bara ett som är rikigt inrett.

Cirkulationen runt stenarna är viktigt för mig. Stenar i stillastående vatten gör inte mycket nytta. Ytan slammar igen så att det inte blir cirkulation till porerna där bakterierna finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS är ett väldigt fint och vackert inredningsmaterial och dess fantastiska egenskap som nedbrytare är dessvärre inte lika bra som dess rykte. Vill du ha mer så ta och lägg i de kilona du känner att du vill ha om du inte har något levande i ännu, Annars kan du använda faxesten istället om du vill. Ditt kar är bara på 105L så täta vattenbyten är bättre, Byt 10-15L i veckan så kommer du att hålla karet i bra kondition.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren. byter 10l vatten varannan vecka i nuläget. ska börja köra varje vecka istället.

en liten fråga till ang. LS.. var in på en hemsida för inte så längesedan där de sålde LS för 90,- / Kg.

men nu hittar jag inte sidan, någon som vet vad det kan vara för företag?

den lokala djuraffären tar 195,- /kg för ls, så det blir förbaskat dyrt med 10kg :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...