Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

knapparna verkar må fint. har nån annan grön sak som också ser fina ut. men det är som du säger, värdena är inte så bra. fått upp magnesium till 1260 nu. så ska sätta till 70 gram magnesium idag så ska jag jobba med kh och kalcium imorgon.

Postat

ok, mätt igen, även om jag tillsatte 70 gram magnesium igår så är det samma värde som jag hade innan jag tillsatte igår 1280 ... Kalcium 380, kh 5.3.

hur mycket ska jag tillsätta för att höjja kh något? jag förmodar att jag ska upp till 6.3 max? Vattenmängd är ju lite svårt att räkna ut nu, men har rätt mycket sten i akvariet. ska jag räkna med 200 liter iallafall och tillsätta enligt burken? 2,9 gram höjjer en enhet på 100 liter. så jag kör på 6 gram.

Postat (ändrat)

7-8 är att föredra framför 6-7

Sen skulle jag buffra upp mg samtidigt, alla 3 bör vara i balans innan man kan utgå från noll så att säga.

Ändrat av danne031
Postat

Fått ganska hög fosfathalt i akvariet, 0,11 enligt hannacheckern. vet inte riktigt hur jag ska få ner det.. fosfatremover har jag. ett vattenbyte borde funka där va?

har knappar som inte mår bra just nu. 1 är nästan borta, den andra på väg.

Postat

Göra vattenbyte för att få ner näring är ren matematik.

Har du 0.1 i fosfat och byter 50% av vattnet till nytt fräscht så får du ju 0.05.

Samma med nitrat, har man 50 och byter hälften så får man ju 25.

Postat

Tror inte knapparna mår dåligt av 0,11 mg/l  PO4.

Ta det piano och låt din GFO verka - byt lite oftare bara. Vad använder du för fosfattest?

MVH Lasse

Postat

Jag menade - byt GFO lite oftare - inte vatten. I min värld är inte 0,11 ppm PO4 så där väldigt alarmerande - brukar ligga på Hanna vid ca 0,15 - 0,01 - ser faktiskt ingen skillnad mer än att skivor ser ut att må bättre med lite mer PO4. När jag mäter ca 0,1 ppm PO4 med Hanna Low Range brukar Triton visa ca 0,05.

MVH Lasse

Postat

Utan att ens klicka på länken så är det så enkelt att allt fungerar som ger ljus, en gammal glödlampa också. 

Hur bra det funkar är en annan fråga, och hur stort refugiumet är såklart. 3W gör inte så mycket på 100L refugium t.ex. :)

Postat

Den gör säkert ett bra jobb, det är nästan svårt att belysa ett refugium för mycket. Och om man har "för lite" ljus så växer ju fortfarande algerna fast inte lika mycket som med en kraftigare eller bättre lampa.

Postat

Förr var det vanligt med en vanlig glödlampsockel och så stoppade man i en "spotlight", typ. Idag finns många relativt kraftiga och billiga ledlampor med vanlig e27 sockel.

Jag hade själv försökt få till 30W eller mer till 30 liter, kör en ganska populär "Ufo grow light" på 150W från eBay till mitt 100L cirka refugium.

Postat

Det funkar absolut men det gör inte mycket nytta jämfört med alger, växer fruktansvärt långsamt så några enstaka plantor har man för skoj skull. Ska det göra riktig nytta behövs det en mindre farm :)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...