Gå till innehåll

Gå över ifrån sött till salt, behöver råd och hjälp.


Casper Nyström

Rekommenderade inlägg

hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar.

 

Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett.

 

har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump.

Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mig sump i framtiden. 

Har köpt mig ca 100 kg död levande sten importerat ifrån Bali.

har 3 st streamers, 2 på 15 000 l/h samt 1 på 10 000 l/h.

Tänkte stoppa ner en Deltec - MCE 600 Skummare till att börja med, sen komplettera denna med en Deltec - MCE 500 framöver.

50 kg Fiji vit sand 1-2mm.

 

Är det något jag måste ha mer för att få det att rulla på bra? vad ska jag tänka på när jag startar det?

 

Mvh Casper 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett stort kar du startar och med en ganska hygglig budget, att eventuellt göra om och hantera 100 kilo sten och 50 kilo sand är ett monsterprojekt. Gör rätt från början och skaffa sump nu på en gång. Det vore ett misstag att inte göra det. Det är inte så besvärligt som man kan tro att borra och fixa rördragningen.

 

Då kan du även skaffa en trevligare skummare. Skummare blir bara bättre av att vara större, att ha två skummare fungerar aldrig något vidare dessvärre. En stor ger bättre prestanda och dessutom mindre skötsel. De gamla MCE skummarna är inte usla och har sina sidor. Men de är och förblir en kompromisslösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det bästa du kan göra är att backa tillbaka till början.

Fundera på varför du vill ha salt, vilka sorter av djur du vill ha, vilken skötsel de behöver, och om de går att ha tillsammans.

Efter det är det dags att fundera på utrustningen. Akvarium ,Ljus, Cirkulation. Och hur skall renhållningen gå till?

Skummare, Fosfatfilter mm. Besök någon saltis i närheten och kolla hur det karet sköts och djursammansättningen.

Livet i korallrev är så mångfacetterat så det är nästan omöjligt att ge råd utan att veta vad du vill.

Jag kan bara ge ett råd så länge: Lägg stenen i blöt på något mörkt ställe så att det döda i den - på den får tid att ruttna bort.

Det är verkligen ingen god idé att använda en så liten skummare till ett 660 liters kar. Den är mer lämpligt till ett 250 liters.

Det kanske låter bistert men är skrivet i all välmening. Ju mer tid du lägger på att utveckla vad du vill med ditt kar desto mer glädje får du av det.

Det finns inte två likadana kar så därför får du olika svar av alla olika som svarar så länge frågorna är så generella.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag tycker att det bästa du kan göra är att backa tillbaka till början.

Fundera på varför du vill ha salt, vilka sorter av djur du vill ha, vilken skötsel de behöver, och om de går att ha tillsammans.

Efter det är det dags att fundera på utrustningen. Akvarium ,Ljus, Cirkulation. Och hur skall renhållningen gå till?

Skummare, Fosfatfilter mm. Besök någon saltis i närheten och kolla hur det karet sköts och djursammansättningen.

Livet i korallrev är så mångfacetterat så det är nästan omöjligt att ge råd utan att veta vad du vill.

Jag kan bara ge ett råd så länge: Lägg stenen i blöt på något mörkt ställe så att det döda i den - på den får tid att ruttna bort.

Det är verkligen ingen god idé att använda en så liten skummare till ett 660 liters kar. Den är mer lämpligt till ett 250 liters.

Det kanske låter bistert men är skrivet i all välmening. Ju mer tid du lägger på att utveckla vad du vill med ditt kar desto mer glädje får du av det.

Det finns inte två likadana kar så därför får du olika svar av alla olika som svarar så länge frågorna är så generella.

 

Bra skrivet!

 

Behöver få höra det negativa också :)

Tar åt mig och ska göra exakt som du skriver faktiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara instämma, se till att få borrat och köra med sump bör vara ditt prio 1.

Allra hetast tips måste vara att hälsa på någon som har salt och gärna då med sump så att du får se hur det funkar på riktigt, det är faktiskt inte särskilt svårt :)

Eskilstuna är fel sida Sverige för mig men jag har svagt för mig att Lustgården har lite salt.. Att "lära känna" en butik i din närhet är guld det också.

 

Sen är det bara att spendera så mycket tid du kan på att läsa på, det finns en del nyttiga artiklar. Tycker du om Youtube så finna det väldigt mycket bra där, dock typ noll på svenska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...