Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Så då blir det nog Union direkt efter 90 vinklarna in genom överföringarna samt unioner innanför bänken, då kan jag i princip ta isär hela röret från genomföring ner till sump. 

Vad menar du exakt med djur som tagit över sig till överrinningsfacket?

överrinningsboxen är på insidan av akvariumet som man ser i bild.

 


Bifogar en bild ungefär hur de kommer se ut med rören, Sätter då unioner under 90 graders vinklarna där tänkte jag.

 

 

Akvarium_rör.png

Postat

Eftersom du har ventiler på avloppen räcker det gott med unioner uppe vid 90 böjarna, blir väldigt kaka på kaka annars på den korta biten känns det som. Unioner skruvas ja, ventiler/kranar också, kranar vill du ha på avloppen för att kunna få det 

Däremot tror jag inte 45mm räcker för att få igenom en koppling, muttern på de unioner jag har är 55mm, på kranarna är den ännu större.

Postat

Hej Christian , du behöver inte göra det så avancerat , om du ska få i hop det som du tänkt så kommer karet behöva stå minst 15cm från väggen på bak sidan , och den limmade 

glas skivan i karet behöver sticka ut mins 15 cm om du ska få ihop allt , + att du måste skära av gängan på genomförningen och använd 90 vinkel med gänga och lim muff istället för muttern på genom förningen+ gäntejp , om du inte vänder gängan in i karet  med all den PVC så kommer det att dra iväg i pengar ,då kan du lika gärna beställa ett nytt kar där allt är färdigt , och använda detta som sump

då går det åt 3st genomförningar 2m rör och 2st 90 vinklar ,

försök att tänka tvärt om istället , så enkelt som möjligt och att allt går att ta isär utan att flytta karet , det ska vara så enkelt så att om något händer och dom ringer till dig , så ska en person som aldrig sett ett saltkar kunna lösa det över telefon , köpa PVC för några tusen är inga problem , och med kranar hit och dit så är det ingen som kommer och förstå om det blir panik , men det ser häftigt ut ,

jag har aldrig använd någon kran på ner loppet utan  satt en muff med små rör bitar som är ihop klämda i olika storlekar , men på röret upp har jag haft  ett T med 16-20mm kran vinklat ner till pumpen , för att fintrimma flödet upp , det är så enkel att frugan kunde ställa in allt ,

men om du ska ha fler kranar på returen upp får du ett helsike att ställa nivån , det minsta du rör på någon kran så ställer hela systemet om sig ,och dom som gjort så tidigare då brukar det oftast  sluta med att dom skaffar ett par pumpar till istället och pluggar de utloppen , 

,och glöm inte insugs skydd uppe i karet , det är lätt hänt att det sitter en turbosnigel i röret annars , och vatten på golvet 

 

mvhstefan

Postat (ändrat)

Hur menar du exakt med 45mm inte räcker för koppling ? Unionerna ska inte igenom någonstans. Mina CAD filer verkar försvunnit nu så får rita lite i paint exakt hur dragningen kommer gå till tror jag .

 

Kommer det verkligen sticka ut 15cm på baksida av akvariumet ?

Missade ju att det eventuellt kunde behövas lite mer plats bakom akvariumet så hade endast planerat för ca 5cm bakom + golvsockeln, har två 95x45 reglar på baksidan som håller upp locket på akvariumet, dessa skymmer baksidan någon om man tittar från sidan. 

 

 

Alla kranar kommer gå att nå via sumpen, jag vill inte behöva flytta fram akvariumet för att nå någonting på baksida, endast möjligen i det fall man skulle behöva rensa röret. Det Hoppas jag inte ska behöva göras ofta.

 

Det enda som är på insidan efter genomföringan är en 90 vinkel och eventuellt någon sorts skydd typ

https://www.plumbingsupply.com/vent-pipe-screens.html

Vill ju helst försöka minska hinder på flödet.

 

Skrev fel tidigare såg jag nu, bänken är gjord med 95x45 reglar, inte 95x95.

 

 

 

ritninga1.png

Ändrat av krukan
Postat

Returen kommer endast ha en kran för avstängning (samt att det sitter färdiga unioner på den, så behöver ingen union där) om jag vill dirigera om flödet om jag ska rensa sumpen tex (kör sumpen som ett slutet system ett par gånger), inte helt bestämt ännu om jag vill ha den designen.

 

Den enda ventil som kommer användas för justering av flöde är på huvudröret ner från visningskaret, verkar som de flesta har en sådan för finjustering vid bean animal.

 

 

Postat

Smartast hade kanske varit att sätta unionen mellan 45 vinklarna på något smart sätt, då kan man separera rören ner i två större delar som enkelt går att rengöra. blir troligen union på insidan av bänken endå för att se till att en eventuell läcka hamnar inne i bänken och inte på golvet.

Postat

Om man någon gång vill plocka isär alla rör så får en mutter inte plats i ett 45mm hål utan då är det sågen som gäller. Muttern sitter fastlimmad på röret och går bara att ta av bakåt så att säga.

Apropå 15cm så bygger en 90 böj minst 70-80mm, och sen genomföringen på det.

Postat

Baksidan är i plywood,  får lösa det med någon sorts lucka som är delad i mitten av rören iaåfall som är sågad efter rören,  så det ska inte bli ett problem.  Sågar hellre i plywooden än rören. 

 

När bänken står mot väggen har jag ca 70-80mm plats kvar just nu,  inga problem att dra ut bänken någon extra cm heller. 

Postat

Med andra ord kom jag att tänka på nu, har man istället en genomföring där röret limmas så går det nog att komma ner till 8cm från väggen. Detta är ju en snabbkoppling som bygger mycket mer :)

Postat

Precis såna jag beställt från ebay,  sticker ut ca 5cm bakåt,  total längd är ca 8cm.

 

De var inga dyra grejer, så får se om funkar när de kommer,  möjligen kanske borrhålet blir för stort för dem(beställt 45mm såg). 

 

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=372005531683&category=126476&pm=1&ds=0&t=1504946779842&cspheader=1

 

Ytterdimension rör 40, vet inte riktigt hur stor själva mutter är.  Borde komma fram vilken dag som helst. 

Postat

Är ju inga problem om man skulle ha en box på utsidan och ha kopplingarna rakt nedåt,  men jag vill hellst undvika ytterligare lådor som behöver limmas på utsidan. 

Postat

Hur är det med avstånd när man ska borra i glaset? ska ju borra 4st 45mm hål i överkant. Har glaslister som går på insidan som man ser i CADEN, listen går i bakkant ca 1cm ner från överkant och glaset är 1cm tjockt.

 

Enligt http://www.pilkington.com/europe/sweden/swedish/building+products/glasfakta/grundlaggande+om+glas/kantbearbetning+mm/hÃ¥l+och+utskärningar.htm

 

Så gäller

"Avståndet från kant till hål med mindre än 50 mm

diameter ska vara minst 1,5 gånger glasets tjocklek,

och om glaset är 8 mm eller mer ska det vara

minst 2 gånger tjockleken."

"Avståndet mellan hål ska vara

0,5 gånger det största hålets diameter, eller minst

2-5 gånger glastjockleken."

 

dvs minsta krav på blir då med 10mm tjocklek på glas :

Från ytterkant 2x10mm = 20mm

Mellan hål 2-5*10mm = 20-50mm. 

(Tycker 20mm från ytterkant verkar lite lite, har ju glaslisten ivägen också)

 

Jag borde då kunna borra alla 4 hål ca 4-5cm från överkanten (så genomförningen får plats också) samt 5cm mellan varje hål (ytterkant till ytterkant) ?

 

Kommer glaslisten i bakkant ställa till problem för mig? eller ger den bara extra stabilitet? 

Postat (ändrat)

10mm * 1.5 är 15mm från kanten ;)

Det kommer fungera alldeles utmärkt, staget i bakkant är ju väsentligt för styvheten på långsidan, det den ställer till med är att det kan bli tajt att komma ner med fingrarna i boxen beroende på hur och var du sätter din sneda vägg.

Ändrat av danne031
Postat

Japp,  men det stod att om glaset är tjockare än 8 mm (har 10mm) så gäller 2 * tjockleken dvs 2*10 = 20mm, blir nog närmare 40mm hursomhelst. 

 

Haha ja,  kommer bli härligt trångt om jag kör lösningen med ett rör längs med långsidan med för dubbla returer med :)

 

Mina CAD filer försvann spårlöst så har fått göra om dem,  gjort lite noggrannare denna gång. Slänger upp en länk när det är helt färdigt om någon är intresserad och kanske vill lära sig :) hela rördragningen kommer med denna gång. 

  • Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat (ändrat)

CAD i princip färdig, har 2 varianter den ena external box och den andra enbart internal.

 

Med extern box blir det lite tigtare mot vägg bakom samt att det tar lite mindre plats i karet. 

 

Några för/nackdelar med designerna ?

 

Här är länkarna till CADarna

 

https://www.tinkercad.com/things/bywaBYoT20s-akvarium-alt2

 

https://www.tinkercad.com/things/1RXaxSDjN08-akvarium-alt1

 

Sump:

https://www.tinkercad.com/things/62qN9PpEjJE-sump

 

Tack för alla tips!

bakalt1.png

framalt1.png

bakalt2.png

framalt2.png

Ändrat av krukan
Postat (ändrat)

Uppdaterat CAD.

 

Bestämde mig för en extern låda på sidan istället så jag enkelt kan komma åt, tänkte ha en 45x95 regel i bak med gångjärn så jag kan plocka bort den när jag behöver komma åt överrinningslådan i bak samt skruva loss unionerna (akvariumet står mot en vägg. regeln är där så man slipper se alla rör och lådan när man går förbi på sidan).

 

La till trekantstöd för lådan i underkant också då lådan kommer få lite tyngd med vatten i.

 

 

Gått efter en youtube video för att bestämma höjd på bean animal rören (denna video https://www.youtube.com/watch?v=eyJK6BTugBM ) .

 

Hade helst vilja undvika 90 rör, men åtminstonde använt det på huvud röret ner. 

 

länk till CAD

https://www.tinkercad.com/things/3MxIlaBhmdE-akvarium-alt3

 

 

 

bakalt3.png

framalt3.png

Ändrat av krukan
Postat

Bara lite avis på dina färdigheter med cad, ser grymt bra ut :)

Jag hade valt ventiler istället för unioner från boxen så att det går att isolera kar/box helt, personlig preferens.

Postat

Haha tack,  tinkercad är rätt enkelt att lära sig,  betydlig simplare och enklare att dela om man vill göra något snabbt.

 

Jag tror det blir en kostnadsfråga, men ska fundera på det! 

Postat

Där unionerna är placerade, och om akvariet är placerat mot en vägg, så kommer du inte kunna skruva av dem utan att du flyttar akvariet (vilket i sin tur kräver att du tömmer det), så du kommer inte göra det medans akvariet är i drift, (såvida du inte river väggen)... Rätt onödigt med dessa kopplingar alltså (och bara en extra källa till potentiellt läckage)...

Postat

Ok,  kommer ha lite frirum bakom om jag gör så det går att ta bort yttersta regeln (röd i bild)  så jag tror det ska gå att skruva isär dem utan att flytta akvariumet (sockeln bygger lite med så den står inte dikt mot vägg) . 

 

Menar du att unioner läcker mer än ball valves?

Eller ska jag skippa kopplingar helt?  

Vill ju gärna ha möjlighet att rensa rören. 

 

Postat
2 timmar sedan, krukan sa:

Ok,  kommer ha lite frirum bakom om jag gör så det går att ta bort yttersta regeln (röd i bild)  så jag tror det ska gå att skruva isär dem utan att flytta akvariumet (sockeln bygger lite med så den står inte dikt mot vägg) . 

 

Menar du att unioner läcker mer än ball valves?

Eller ska jag skippa kopplingar helt?  

Vill ju gärna ha möjlighet att rensa rören.

 

Jag förstår bara inte hur du skall kunna komma åt att skruva åt unionerna ordentligt när de är placerade innanför boxen, resp med andra rör som går längre ned framför... (Dessutom, med vänsterarmen, men du kanske är vänsterhänt?).

 

Jag har förövrigt också unioner på baksidan som jag inte har någon användning av, och de har förvisso inte läckt på sju år, men jag hade nog struntat i dom om jag gjort rördragningen idag.

 

 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...