jeber Postat 3 oktober 2017 Postat 3 oktober 2017 Är det cyano jag har fått? Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 4 oktober 2017 Postat 4 oktober 2017 Ser ut som det. Skickat från min Reeflink med Tapatalk Citera
jeber Postat 4 oktober 2017 Författare Postat 4 oktober 2017 Ser ut som det. Skickat från min Reeflink med TapatalkTycker jag med Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
nike83 Postat 6 oktober 2017 Postat 6 oktober 2017 berätta gärna lite mer om akvariet! det där är bara att suga upp och skrapa bort. 1 Citera
jeber Postat 6 oktober 2017 Författare Postat 6 oktober 2017 berätta gärna lite mer om akvariet! det där är bara att suga upp och skrapa bort. Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen?Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
kaptenen Postat 6 oktober 2017 Postat 6 oktober 2017 55 minuter sedan, jeber sa: Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen? Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det. Skickat från min iPhone med Tapatalk Om du inte har någon fosfat så är väl det förklaringen. Det ska helst hållas lågt men inte nollas Börja att mata lite mer och ta bort cyanon manuellt. Eventuellt dra ner på någon fosfatremover om du har det. Tror inte kolet spelar så stor roll i det här fallet så det kan du nog ha kvar med gott samvete. 1 Citera
jeber Postat 6 oktober 2017 Författare Postat 6 oktober 2017 Om du inte har någon fosfat så är väl det förklaringen. Det ska helst hållas lågt men inte nollas Börja att mata lite mer och ta bort cyanon manuellt. Eventuellt dra ner på någon fosfatremover om du har det. Tror inte kolet spelar så stor roll i det här fallet så det kan du nog ha kvar med gott samvete. Läst någonstans att cyano kan komma om det är obalans mellan fosfat och nitrat.. fast verkar inte som någon vet helt 100. Ska testa mata mer Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
danne031 Postat 6 oktober 2017 Postat 6 oktober 2017 1 timme sedan, jeber sa: Akvastabil 360 alla värden ser ok ut förutom PO4 som är 0. Har ingen stor belastning. Kanske bör ta ut kolet från sumpen? Har köpt cyano remover men blev osäker på om det var det. Skickat från min iPhone med Tapatalk Vad mäter du po4 med? Om svaret är salifert så ska du inte räkna med att det är noll, om du mäter med hannah ulr ja då kan det vara läge att fundera på hur du ska få upp det Citera
addo Postat 6 oktober 2017 Postat 6 oktober 2017 Med obalans mellan fosfat och nitat menar dom flesta att fosfaten är hög i förhållande till nitraten. Var för använder du kol, det verkar onödigt? Är ditt kar nystartat så tycker jag du ska ta det lungt, det kan ofta bli cyanoutbrott innan karet har stabiliserat sig. Om du sätter in massa panikåtgärder så kommer dom bara fördröja stabiliseringen. Sug ut mattan så så den inte får fäste, sen fyller du på med en varierad städpatrull och fortsätter som vanligt. 2 Citera
kaptenen Postat 6 oktober 2017 Postat 6 oktober 2017 4 timmar sedan, jeber sa: Läst någonstans att cyano kan komma om det är obalans mellan fosfat och nitrat.. fast verkar inte som någon vet helt 100. Ska testa mata mer Skickat från min iPhone med Tapatalk Som sagts så är det ju viktigt att veta att fosfattestet visar rätt. Oftast brukar inte tester som Salifert vara så mycket att gå på. Vad har du för värden i nitrat? Hur pass länge har du haft akvariet igång? Cyano är inte ovanligt i början då allting inte har stabiliserats än. Citera
jeber Postat 6 oktober 2017 Författare Postat 6 oktober 2017 Vad mäter du po4 med? Om svaret är salifert så ska du inte räkna med att det är noll, om du mäter med hannah ulr ja då kan det vara läge att fundera på hur du ska få upp det Mäter med salifert Hannah är ju jätte dyrt Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
jeber Postat 6 oktober 2017 Författare Postat 6 oktober 2017 Med obalans mellan fosfat och nitat menar dom flesta att fosfaten är hög i förhållande till nitraten. Var för använder du kol, det verkar onödigt? Är ditt kar nystartat så tycker jag du ska ta det lungt, det kan ofta bli cyanoutbrott innan karet har stabiliserat sig. Om du sätter in massa panikåtgärder så kommer dom bara fördröja stabiliseringen. Sug ut mattan så så den inte får fäste, sen fyller du på med en varierad städpatrull och fortsätter som vanligt.Okej förstod det som tvärtom Karet har varit igång sen mars men stenen är begagnad och sanden kommer från mitt Rsm 130 som jag hade i 4-5 månader innan. Får följa alla tips jag fått och se om skiten försvinner Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
danne031 Postat 7 oktober 2017 Postat 7 oktober 2017 Det finns ruskigt kompetenta mirakelmedel om man vill gå den vägen, Chemiclean, finns på ebay. Men då ska man veta att det tar troligtvis inte bort orsaken utan rullar allt på som innan så är det stor risk att cyanon kommer tillbaka. Nu ser det ut som att du inte har särskilt mycket ännu så i ditt fall skulle jag nöjt mig med att suga ut det och sköta underhållet. 1 Citera
danne031 Postat 7 oktober 2017 Postat 7 oktober 2017 15 timmar sedan, jeber sa: Okej förstod det som tvärtom Karet har varit igång sen mars men stenen är begagnad och sanden kommer från mitt Rsm 130 som jag hade i 4-5 månader innan. Får följa alla tips jag fått och se om skiten försvinner Skickat från min iPhone med Tapatalk Det kan nog lika väl vara åt andra hållet, cyanon är för de flesta något av en gåta på alla sätt. Jonas har skrivit en ganska "kemiskt tung" artikel om man vill få huvudvärk 1 Citera
jeber Postat 7 oktober 2017 Författare Postat 7 oktober 2017 Det finns ruskigt kompetenta mirakelmedel om man vill gå den vägen, Chemiclean, finns på ebay. Men då ska man veta att det tar troligtvis inte bort orsaken utan rullar allt på som innan så är det stor risk att cyanon kommer tillbaka. Nu ser det ut som att du inte har särskilt mycket ännu så i ditt fall skulle jag nöjt mig med att suga ut det och sköta underhållet.Gillar hur du tänker försöker köra så enkelt som möjligt. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.